InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is snoepen een verslaving?

Is snoepen een verslaving?

Is snoepen een verslaving? Is suiker net zo verslavend als alcohol? Wat zijn de effecten op de hersenen als we veel zoetigheid eten? Waarom snoepen vrouwen meer dan mannen? Hoe komt het dat de bloedsuikerspiegel in de feestmaanden veel hoger is? Staat lekker eten gelijk aan gezelligheid? Hoe gezond is gezonde voeding als er in veel producten suiker zit?

Ongezond gedrag

Dat snoepen een ongezond gedrag is, weten we allemaal. Sinds kort is het bewezen dat snoepen een verslaving is. De mate in hoeverre snoepen een verslaving is, dat is nog niet bewezen. Bijvoorbeeld: is suiker lichamelijk net zo verslavend als alcohol? Onderzoek bij dieren suggereert van wel.

Effecten

Onderzoek in de hersenen na inname van suiker, zouden dezelfde effecten op onze hersenen hebben als bijvoorbeeld nicotine en alcohol. Als de effecten in onze hersenen hetzelfde zijn, zou dat een verklaring zijn waarom het zo moeilijk is te stoppen met snoepen. Het geeft echter wel kansen om het snoepen onder controle te krijgen, nu we weten welke effecten het snoepen op onze hersenen hebben.

Bloedsuikerspiegel

Vooral de maanden waar er relatief veel gesnoept wordt, tijdens de feestmaanden met Sinterklaas, Kerst en Oud en Nieuw, is de bloedsuikerspiegel van veel mensen hoger dan normaal. Dat komt omdat er meer gesnoept wordt. Door het meer snoepen willen de hersenen de volgende dag net zoveel zoetigheid als de vorige dag.

Glucose

Onderzoek op dieren, die tijdlang grote hoeveelheden glucose kregen toegediend, zijn de resultaten duidelijk: de dieren waren veranderd omdat ze de dagen erna veel meer suiker tot zich namen dan hun soortgenoten die amper tot geen glucose kregen.

Vrouwen

Vooral vrouwen blijken gevoelig te zijn van de effecten van het eten van zoetigheid: lekker eten geeft een fijn gevoel. Ondanks dat vrouwen snoepen ongezond vinden, snoepen zij meer dan mannen. Het hunkerende gevoel naar chocola of zoetigheid kan bij vrouwen overheersend zijn. Na het snoepen komt de kater: het schuldgevoel en eventuele misselijkheid. Het fijne gevoel dat snoepen geeft is maar van korte duur. De bloedsuikerspiegel raakt na de hoge piek in een diep dal.

Lekker eten

Afblijven van lekker eten is moeilijk omdat we er steeds mee geconfronteerd worden: geen feest zonder lekker eten. Andersom geldt dat ook: lekker eten staat voor gezelligheid.

Gezonde voedingsmiddelen

Als suiker inderdaad vrijwel dezelfde effecten op onze hersenen heeft als alcohol en nicotine, hoe zit dat dan met de toevoeging van suiker in veel producten? Tomatensaus en pastasaus barst van de suiker. Ook gezonde voedingsmiddelen kunnen suiker bevatten. Vruchtensappen uit de supermarkt bevatten vrijwel net zo veel suiker als frisdrank. Ook de effecten op de bloedsuikerspiegel kunnen door snelle koolhydraten enorm zijn. Het verlangen naar zoetigheid wordt in stand gehouden door de toevoegingen van suiker in onze voeding. Puur natuur is beter en lees aandachtig de etiketten van voedingsproducten: weet wat je eet!

Verleiding

De verleiding is overal. Toch zijn er voedingsproducten die onze bloedsuikerspiegel niet laten schommelen:
  • Fruit,
  • Groente en
  • Volkorenproducten.
Na een week of drie zijn de hersenen er aan gewend dat er geen zoetigheid meer komt, toch blijft de verleiding overal. Actieve afleiding zoeken is de oplossing. Dat is makkelijk gezegd dan gedaan, maar waar: trek in zoetigheid? Ga iemand bellen, of ga sporten. Zolang je je hersenen tevreden houd, wordt het verlangen naar zoetigheid iedere dag minder.

Voordelen

Wat zijn de voordelen om niet te snoepen? Wat zijn de voordelen om zoetigheid te laten staan?
  • Je ziet er jaren jonger uit,
  • Je zal kilo´s lichter zijn,
  • Je hebt geen last van schuldgevoelens.
Gerelateerde artikelen
Afvallen: afkicken van zoet en suikerAfvallen: afkicken van zoet en suikerHeb jij altijd zin in iets zoets? Heb jij na het eten behoefte aan iets zoets? Om gezond af te vallen is het beter voor…
Antioxidanten en pure chocola, hoe gezond is het?Chocola is goed voor je en chocolade is het nieuwe superfruit. We kennen die kreten allemaal wel, maar hoe waar is het d…
Verslaafd aan suikerVerslaafd aan suikerHeb jij ook iedere dag zoveel trek in zoetigheid? Denk je er steeds aan en kan je er echt niet vanaf blijven? Grote kans…
Voedsel en emotieVoedsel en emotieIedereen heeft er wel eens last van; een rotgevoel. Voor veel mensen is eten dan een goede oplossing om dit gevoel van l…
Suiker - verslavend, slecht of gewoon lekkerSuiker - verslavend, slecht of gewoon lekkerSuiker is lekker maar ook funest. Suiker werkt verslavend en daarom zouden er eigenlijk waarschuwingsstickers op product…

Reageer op het artikel "Is snoepen een verslaving?"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 17-10-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!