InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Voedingsmiddelen die ons beschermen

Voedingsmiddelen die ons beschermen

Voedingsmiddelen die ons beschermen Voor aandoeningen zoals hartziekten, darm- en maagstoornissen, reumatiek, lever- en nierziekten, tandbederf, enz. bestaat een overvloed aan geneesmiddelen. Beter nog dan medicijnen is een evenwichtige en doelmatige voeding het belangrijkste beschermingsmiddel. Een gemiddeld mens heeft ongeveer 40 voedingsstoffen nodig om in goede gezondheid te blijven.

Melk

Melk is een licht verteerbaar levensmiddel en bevat biologisch hoogwaardige eiwitten. Het komt als eerste op de lijst van beschermende voedingsmiddelen voor doordat het vrijwel alle voedingsstoffen bevat die een mens nodig heeft: Eiwitten, zouten, vitaminen A, D, B1, B2 en nicotinamidezuur. Door vervoer en tijdverlies gaan helaas vrijwel alle vitamine C verloren.

Vruchtensappen

Voor onze voeding zijn groenten en sappen onmisbaar. Vers fruit heeft een overdaad aan vitamine C, is rijk aan ijzer en kalium, ontlast de bloedsomloop door vochtafscheiding en gaan vetaanzetting tegen. Daarentegen is fruit arm aan eiwitten. Vruchtensappen bezitten alle B-vitaminen (behalve B12 dat enkel in dierlijke eiwitten voorkomt). Alleen vers- en met zorg geperste vruchten bevatten met uitzondering van pectine, dezelfde bestanddelen als de hele vruchten. Vitamine C verdwijnt snel door de aanraking met zuurstof. Het is dus van belang dat sap vers en liefst binnen15 minuten geconsumeerd wordt. Dit geldt met name voor peren, appels en druiven. Zwarte en rode bessen zijn een uitzondering en behouden hun vitamine C, ook als ze geconserveerd zijn.

Het meest ideaal is een mix van melk en vruchten. Wat de één niet heeft wordt aangevuld door de ander. Producten zoals yoghurt, smoothies, kwark, milkshakes of andere melkproducten gecombineerd met vruchten mogen eigenlijk niet ontbreken in onze hedendaagse voeding.

  • De appel is het volksvoedsel bij uitstek omdat het op vele manieren wordt geconsumeerd.
  • Peren bevatten minder vitamine C dan appels maar bevatten veel fructose (vruchtsuiker) en vitamine A,B. Peren zijn vocht afscheidend en licht laxerend.
  • Druiven versterken, activeren en zijn rijk aan kalium, ijzer en vitaminen A, B en C. Uitermate geschikt voor herstel bij ziekten en ernstige bloedarmoede.
  • Kersen en pruimen zijn rijk aan vitamine B en C, caroteen, kalk, ijzer en fosfor
  • Abrikozen en perziken bevatten een hoog gehalte aan caroteen. Ze zijn lekker fris en werken kalmerend en mild laxerend.
  • Frambozen hebben een overvloed aan vitamine C, wijnsteenzuur, citroenzuur en pectine. Bij het koken verliezen ze daardoor nauwelijks hun vitaminegehalte. Het vers geperste sap is zeer gezond en bloedzuiverend. Een aanrader bij reumatiek en leveraandoeningen.
  • Aardbeien bevatten een hoog gehalte aan vitamine C, kalk en fosfor. Geschikt voor de bereiding en inmaak van jam.
  • Bosbessen hebben een minder vitamine C-gehalte dan andere besvruchten maar zijn daarentegen bloeddrukverlagend en vochtafdrijvend door het hoge gehalte aan caroteen en kalium. Aan te raden bij keelontstekingen en mondaandoeningen als een gorgeldrankje of in gedroogde vorm bij diarree.
  • Kruisbessen bevatten veel kalium maar weinig vitamine C.

Groenten

Niet de slijmerige, slap gekookte blaadjes zoals we die nog van jaren terug kennen maar de zorgvuldig behandelde en goed gekookte bladgroenten en rauwkost bevatten stoffen die niet zijn weg te denken uit ons voedingssysteem. Via groenten krijgen we onmisbare vitaminen en mineralen binnen zoals calcium voor botten en tanden en kalium voor het ontslakken van ons lichaam. Bovendien werken groenten, evenals vruchten bevorderend op de vertering van de andere voedingsstoffen.
  • Caroteen weerstand tegen infecties
  • Vitamine E belangrijk voor de stofwisseling, beschermt vitamine A, gaat een te grote vetopname tegen, aanvullen van zuurstof (belangrijk voor mensen met longaandoeningen).
  • Vitamine K verhoogt de afweerkracht van het bloed, helpt bij bloedstolling
  • Vitamine C versterkt aderwanden, weerstand tegen infecties, helpt bij de vertering van eiwitten
  • Vitamine B1 en B2 omzetting van koolhydraten (zetmeel en suiker)
  • Folinezuur (behorend tot de B-vitaminen) kan niet synthetisch nagemaakt worden, inname is alleen mogelijk via natuurlijk voedsel.

  • Sla heeft een zelfde verhouding aan kalk en fosfor als bij melk. Verder ijzer, mangaan, magnesium, natrium en koper.
  • Wortels hebben caroteen (het gehalte is ongeveer gelijk aan de kleurtint). Om de caroteen goed op te nemen, moeten rauwe wortels goed gekauwd, gesneden of geschaafd worden. Het sap van de wortel heeft een hoog suikergehalte en heeft bovendien veel niacin (vitaminen B-groep) dat goed is voor de huid en de omzetting van eiwitten.
  • Tomaten zijn een gezond levensmiddel vanwege het hoge aantal voedings- en beschermstoffen.
  • Paprika heeft van alle groenten het hoogste gehalte aan vitamine C maar verliest veel hiervan door het te koken of te bakken.
  • Spinazie is rijk aan caroteen, ijzer, kalium, magnesium en wat andere biologisch belangrijke eiwitten, vitamine C en wat lecithine (voor de werking van hersenen en zenuwstelsel).
  • Koolsoorten bevatten veel caroteen, vitamine C (in kokend water gaat wel veel verloren), ijzer, wat eiwitten en lecithine

Graanproducten

Ongeveer twee derde van de koolhydraten en één derde van de eiwitten wordt door vele mensen geconsumeerd via graanproducten. Hoewel in vis, vlees, ei, rauwkost en aardappelen voldoende vitamine E zit, gaat hiervan door verhitting veel verloren. Vitaminen E halen we dan ook vooral uit volkerenproducten zoals brood omdat deze bij het bakken van binnen niet zo heet wordt.
© 2011 - 2019 Toetie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gezonde voedingUw spieren en botten bestaan uit actief, levend weefsel dat uw hele leven lang voortdurend wordt vernieuwd en hersteld o…
Gezonde voeding is de eerste stap naar een gezond lichaamDe meesten onder ons hebben wel eens een dag waar we een zak patat als groenten proberen te omschrijven en een reep choc…
Voedingsadvies voor gezonde haren en nagelsVoedingsadvies voor gezonde haren en nagelsHeb je last van broze nagels, haar dat afbreekt of haaruitval? Dan kan het misschien zijn dat je een tekort hebt aan bep…
Functional foodFunctional foodDe afgelopen tijd komen er steeds meer voedingsmiddelen die een extra "genezende" werking hebben. Zijn die voedingsmidde…

Reageer op het artikel "Voedingsmiddelen die ons beschermen"

Infoteur: Toetie
Laatste update: 21-10-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!