InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Goji bessen; voor gezondheid, betere weerstand en afvallen

Goji bessen; voor gezondheid, betere weerstand en afvallen

Goji bessen; voor gezondheid, betere weerstand en afvallen Goji bessen behoren tot de groep super vruchten en worden in China ook wel happy berries genoemd. Omdat een handje vol per dag positief effect heeft op je gesteldheid en je humeur. De hoge dosering antioxidanten en vitamines zorgt voor een betere weerstand, en de bessen hebben een gunstig effect op de werking van organen zoals de lever en de nieren. Ook is de Goij bes een eeuwenoud afrodisiacum. Bij mannen en vrouwen werken Goji bessen libido verhogend.

Wat bevatten Goji bessen

Goji bessen bevatten;
  • 18 soorten aminozuren
  • 8 essentiële aminozuren waaronder isoleucine en tryptofaan
  • 21 mineralen waaronder zink, ijzer, koper, calcium, geranium, selenium en fosfor
  • Carotenoiden, inclusief bètacaroteen in een hogere dosering als wortelen
  • Vitamine C in zeer hoge dosering
  • Vitamine B1, B2, B6, en vitamine E.
  • Beta-sisterol ( een ontstekingsremmer)
  • Linolzuur (goed voor hart en bloedvaten)

Oorsprong en verwerking

Van oorsprong groeit de Goji bes in gecultiveerde gebieden in Mongolië en Tibet. Mede door de grote vraag zijn Goji bessen uit Tibet erg duur. Hoewel Tibetaanse Goji bessen zoeter zijn, blijken ze in voedingswaarde niet te verschillen van Chinese, veel voordeligere Goji bessen. De struiken waar de Goji bessen aan groeien hebben ranken tot wel 5 meter lang. De rijpe bessen mogen nooit met de hand aangeraakt worden omdat ze dan oxideren en zwart worden. Ze worden dus op matten losgeschud, en daarna in de schaduw gedroogd. Je kunt de gedroogde bessen zo eten, een klein handje vol per dag is voldoende. Je kunt ze ook door de muesli doen, of in noten mix. Ook wordt de Goji bes gebruikt om thee te trekken. Er is ook Goji bessen sap in de handel. Vind je dat allemaal niks, kan je ook capsules kopen met de gedroogde, gemalen Goji bes.

Toepassingen

Goji bessen bevatten polysachariden. Dit is een krachtig plant hormoon, dat de weerstand verhoogt door het immuunsysteem te verbeteren. Het stimuleert de pijnappelklier, die zorgt voor groei (van cellen) en verjonging.
De lever filtert vrije radicalen uit het bloed. Gifstoffen die vrij komen bij het verteringsproces. Deze vrije radicalen zijn zeer schadelijk voor de mens. Ze worden bestreden met specifieke antioxidanten. Onderzoek heeft aangetoond dat Goji bessen zeer specifieke antioxidanten bevatten, en de allerhoogste dosering. Op de lijst van producten met antioxidanten staat de Goji bes bovenaan, met 6 maal zoveel antioxidanten als de volgende op de lijst; gedroogde pruimen.

Goji bessen bevatten pyrrolen en cerebrosiden die sterke lever regeneratie capaciteiten hebben, bij recent onderzoek is ook zeaxanthine dipalminaat in Goji bessen ontdekt dat de lever maar ook de ogen beschermt.

Goji bessen en bestrijding van overgewicht

Velen hebben overgewicht vanwege onze Westerse levensstijl waarschijnlijk een tekort aan;
  • Zink
  • Thiamine (vitamine B1)
  • Niacine (vitamine B3)
  • Chroom
Dat komt doordat de voeding bijna geheel uit geraffineerde grondstoffen bestaat. Een dagdosering Goji bessen (een klein handje) bevat 100 % van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van deze stoffen. Daarnaast nog alle andere goede stoffen zoals eerder genoemd.

Lees verder

© 2012 - 2018 Enna-online, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Superfood en goji bessen: Goji bessen gezond of giftig?Superfood en goji bessen: Goji bessen gezond of giftig?De Lycium Barbarum, in het Nederlands de Goji Bessen, hebben een belangrijke functie in de traditionele Chinese geneesku…
Wat zijn goji bessen en hoe gebruik je ze?Wat zijn goji bessen en hoe gebruik je ze?Goji bessen bestaan al eeuwen en worden in China verwerkt in medicijnen vanwege hun goede eigenschappen. De bessen worde…
De goji-bes, superfood of onzin?De goji-bes, superfood of onzin?Werken superfoods nu echt, of zijn ze helemaal niet gezonder dan 'gewone' groentes als broccoli en selderij? De goji-bes…
De gojibes, een klein maar zeer gezond besjeDe gojibes, een klein maar zeer gezond besjeGojibessen zijn nog niet zo lang verkrijgbaar in Nederland, maar de Chinezen wisten het allang: de Gojibes is zeer gezon…
Goji-Bessen zijn SupergezondGoji-Bessen zijn SupergezondGoji bessen zijn flink in de bekendheid op het moment. Ze zijn overal te krijgen in natuurwinkels en in bijvoorbeeld win…
Bronnen en referenties
  • Goji-bes.nl, superfood.nl, gojibes.nl,

Reageer op het artikel "Goji bessen; voor gezondheid, betere weerstand en afvallen"

Infoteur: Enna-online
Gepubliceerd: 06-05-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!