InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Wat te doen met slecht-etende kinderen?

Wat te doen met slecht-etende kinderen?

Wat te doen met slecht-etende kinderen? Menigeen ouder krijgt ermee te maken: je kind wil niet of nauwelijks iets eten. Vooral groenten en fruit zijn dan vaak impopulair. Is dit een fase of is er meer aan de hand? Wanneer moet je je zorgen maken en wat kun je doen om de situatie te verbeteren?

Wat je beter niet kunt doen

Allereerst is het goed te vermelden wat je beter niet kunt doen als je kind weinig tot niets eet. De meeste acties die ouders ondernemen hebben te maken met een vorm van dwingen, omkopen of verkeerde aandacht. Dit kan er echter toe leiden dat je kind een hekel krijgt aan eten en het etensritueel, terwijl de (avond)maaltijd juist het moment van de dag is om samen bij elkaar te zijn als gezin.

Dwingen, straffen en verkeerd belonen

De volgende methoden zul je wellicht herkennen of gebruikt hebben:
  • “Je mag niet van tafel voordat je voldoende gegeten hebt”
  • “Je moet wel je bord leeg-eten”
  • “Als je niet wilt eten, dan ga je maar naar de gang”
  • “Als je niet eet, dan krijg je ook geen toetje”
Bovenstaande methoden zullen niet werken en ook vaak een averechtse werking hebben. Het etensritueel moet voor jezelf en je kind geen worsteling zijn.

Alternatieven

Belangrijk is het om je kind al vroeg te leren om te eten wat jullie eten, oftewel “eten wat de pot schaft”. Ga dus niet apart eten klaarmaken voor je kind omdat je denkt dat je kind dat dan tenminste wel eet. Het risico is dan dat je kind ervan uit zal gaan dat het altijd krijgt wat het wil eten en bepaalde verwachtingen heeft. De smaak van eten verandert voor een kind voortdurend; wat het de ene keer niet lust, lust het de andere keer wel. Biedt eten dat je kind niet lekker vindt daarom gerust een week later bijvoorbeeld weer aan. Probeer het eten niet te verstoppen onder een laag appelmoes of saus. Dit camoufleert de eigenlijke smaak van het voedsel, waardoor je kind de echte smaak niet leert kennen. Bovendien is het ook nog ongezond.

Wat je vooral wel mag doen

Er zijn gelukkig nog een heleboel manieren over die je uit kunt proberen. Het is goed om eens een paar dagen bij te houden wat je kind per dag allemaal eet. Op basis hiervan krijg je een beter idee wat je kind nu wel binnenkrijgt en waar je op problemen stuit. Misschien kom je er wel achter dat je kind toch meer eet dan je denkt.

Variatie

Elke dag hetzelfde eten is saai en gaat je op den duur flink tegenstaan. Dit geldt vooral bij kinderen. Varieer dus goed met groenten, fruit, vlees, etc. Wie weet stuit je dan toch op eten wat je kind juist wel lekker vindt en kun je dit wat vaker klaarmaken dan het andere. Als je kind gekookte groenten niet lekker vindt, kun je ook rauwkost uitproberen, zoals tomaatjes, komkommer, etc. Varieer ook door groenten en fruit bijvoorbeeld in de blender te doen (apart dan) en zo een fruit smoothie te maken of een lekkere groentesaus voor bij de pasta. Is een keer wat anders en zo merkt je kind ook niet dat het toch nog groenten of fruit eet.

Samen beslissen en kiezen

Vindt je kind het leuk om je met allerlei dingen mee te helpen? Laat hem/haar dan ook meehelpen met koken. Natuurlijk wel iets wat bij de leeftijd van je kind past, zoals in een pan roeren, deeg kneden, salade of sausjes mengen en eventueel iets snijden met een onscherp mes. Kinderen zijn dan erg trots dat ze mogen meehelpen en op wat ze gemaakt hebben en eten dan ook meestal beter. Laat je kind ook eens zelf kiezen wat het wil eten of geef een keuze tussen een aantal gerechten. Je kind wordt graag betrokken bij het koken en eten proces en zal ook meer zijn/haar best doen.

Dit zijn al met al toch aardig wat tips, maar elk kind is anders en soms moet je ook een beetje geduld hebben. Het kan natuurlijk gewoon een fase zijn en komt het eten later wel weer op gang. Ga er ook niet over stressen, want je kind merkt dit en zal hier wellicht ook gestrest op reageren. Wees relaxed en blijf proberen!

Lees verder

© 2012 - 2019 Esthercita79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Een slecht etende peuter, wat kun je daaraan doen?Een slecht etende peuter, wat kun je daaraan doen?Goed en gezond eten is belangrijk voor de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van het kind. Peuters hebben vaak een…
Gruiten op de basisschoolHet nieuwe lesprogramma SCHOOLGRUITEN heeft als doelstelling de groente- en fruitconsumptie bij kinderen te verhogen. He…
Dik worden van fruitEen grote valkuil bij mensen die willen afvallen, is het plotseling overstappen op het eten van (veel) fruit. Een appel,…
Welke groenten mag een cavia eten?Welke groenten mag een cavia eten?Dat vers groenvoer gezond is voor cavia’s wist je al lang. Maar wist je ook dat sommige voedingsmiddelen ronduit gevaarl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Greyerbaby, Pixabay
  • www.wikipedia.org
  • www.oudersvannu.nl

Reageer op het artikel "Wat te doen met slecht-etende kinderen?"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 23-11-2015
Subrubriek: Kinderen
Special: Ouderschap
Medische informatie…
Schrijf mee!