InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Zindelijkheidstraining gaat niet altijd vanzelf

Zindelijkheidstraining gaat niet altijd vanzelf

Zindelijkheidstraining gaat niet altijd vanzelf Zindelijkheidstraining roept bij veel ouders vragen op. Wanneer begin je ermee? Wanneer is je kind er klaar voor? Is het normaal als je kind vaak ongelukjes heeft? Zindelijkheidstraining is een proces waarin je kind leer naar de wc te gaan. Dit gaat met vallen en opstaan.

Vragen zindelijkheidstraining

Zindelijkheidstraining, sommige kinderen zijn zindelijk voor je er erg in hebt. Maar bij andere kinderen duurt het toch echt iets langer. Wat veel ouders zich afvragen is wanneer hun kind nou klaar is voor zindelijkheidstraining. En hoe ze dit het beste aan kunnen pakken. Op het moment dat het wat langer duurt en je kind heeft nog regelmatig ongelukjes kun je als ouder onzeker worden. Pak je het wel goed aan? En is het wel normaal dat je kind zoveel ongelukjes heeft en dat het zo lang duurt? Als de buurvrouw dan vertelt dat haar kind binnen een week zindelijk wordt je er niet geruster op.

Natuurlijk zijn er kinderen die snel zindelijk zijn en het is zeker mogelijk binnen een week. Maar er zijn genoeg kinderen die er echt langer de tijd voor nodig hebben. Een paar maanden tot een half jaar is helemaal niet zo vreemd. Net als bij lopen en praten heeft elk kind zijn eigen tempo. Sommige kinderen zijn snel en sommige kinderen doen er iets langer over. Het is dus heel normaal als je kind niet binnen een week zindelijk is. Ook die ongelukjes horen er bij.

Singnaal herkennen

Een kind moet eerst het signaal dat hij moet plassen of poepen leren herkennen. En zodra hij dat kent moet hij leren dat hij op tijd naar het potje of de wc moet gaan. Wat dat betreft is het ook niet erg als je kind een ongelukje heeft. Zo leert hij het signaal herkennen. Ook weet je dan als ouder hoeveel tijd er tussen twee plassen heeft gezeten en kun je je kind de volgende keer iets eerder naar de wc of het potje sturen.

Verschillende methodes

Er zijn verschillende methodes die je kunt gebruiken bij de zindelijkheidstraining. Welke het meest geschikt is ligt aan je kind, jezelf en jullie leefsituatie. Zo is het niet handig om je kind gelijk zonder luier te laten lopen als deze vaak naar het kinderdagverblijf of een oppas gaat. Tenzij deze voorstander zijn van deze methode en het niet erg vinden als er zeker in het begin veel ongelukjes gebeuren. Ben je juist veel thuis dan kun je je kindje veel beter in de gaten houden en begeleiden zoals je dit zelf wilt.

Een veel gebruikte methode is "luier uit." Hierbij geef je je kind geen luier meer aan. Je legt hem uit hoe hij het potje gebruikt. Deze methode is zeer geschikt in de zomer, omdat het dan warmer is en je kind in zijn blote billen kan lopen. Als hij dan een ongelukje krijgt is hij zich veel bewuster van zijn urine en ontlasting.

Een andere veel gebruikte methode is "gezette tijden." Je zet je kind regelmatig (ongeveer om de anderhalf uur) op het potje. Ook kun je hier vaste momenten voor gebruiken. Bijvoorbeeld als hij net uit bed is, rond de eetmomenten, voordat je ergens heen gaat en voor hij weer gaat slapen.

Je kunt deze twee methodes natuurlijk ook prima combineren.

Soms geven kinderen zelf aan dat ze geen luier meer willen. Maar het kan ook dat je kind al ruim de drie gepasseerd is en nog helemaal geen aanstalten maakt om zindelijk te worden. Het is prima om hem dan zelf het initiatief te nemen en het potje (of de wc) te introduceren. Probeer je kind te motiveren met verhaaltjes, filmpjes en liedjes over zindelijkheid. Gebruik een beloningskaart. Bij sommige kinderen werkt het ook als ze weten dat ze met de vier naar de basisschool mogen en de kinderen dan geen luier meer dragen.

Wat je niet moet doen

Wat je zeker niet moet doen is je kind dwingen. Ook kwaad worden als het een keer mis gaat is geen goed idee. Blijf positief en geef complimentjes als het wel goed. Geef niet teveel aandacht aan de ongelukjes. Zeker een ouder kind kun je mee laten helpen met de vieze kleren bij de was te doen en zelf schone kleren laten pakken. Wilt je kind echt niet en begint het een strijd te worden laat het dan even rusten en probeer het na een paar weken of maanden nog een keer. Zindelijkheidstraining is een proces waarin je je kind begeleidt naar een droge periode en dit kan alleen lukken als je kind het zelf ook wilt.
© 2012 - 2019 Geldbesparen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het opvoeden van peuters - zindelijkheidstrainingHet opvoeden van peuters - zindelijkheidstrainingVeel ouders vinden het erg belangrijk dat hun peuter snel zindelijk wordt. Het scheelt immers een hoop gedoe. Maar het g…
Kenmerken van peutersKenmerken van peutersHier zijn de kenmerken van een peuter, we noemen de sociale, geestelijke en lichamelijke kenmerken.
Wat is een peuterWat is een peuterIn dit artikel staat de ontwikkeling van een peuter beschreven. De lichamelijke ontwikkeling, de cognitiever ontwikkelin…
Zindelijkheidstraining  Help je kind zindelijk wordenZindelijkheidstraining Help je kind zindelijk wordenEen kind kan pas zindelijk worden als hij de sluitspieren waarmee blaas en darmen worden afgesloten, kan beheersen. Rond…
Het leren van een taal van baby tot peuterHet leren van een taal van baby tot peuterHet leren van een taal gebeurt tussen de geboorte en het begin van groep 3 (1e klas) van de basisschool. Je wordt gebore…
Bronnen en referenties
  • http://www.zindelijkheidstraining.com/

Reageer op het artikel "Zindelijkheidstraining gaat niet altijd vanzelf"

Infoteur: Geldbesparen
Gepubliceerd: 19-09-2012
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!