InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Een groene omgeving helpt kinderen gezond opgroeien

Een groene omgeving helpt kinderen gezond opgroeien

Een groene omgeving helpt kinderen gezond opgroeien Opgroeien in een groene omgeving met natuurlijke elementen als water en zand helpen uw kind om gezond op te groeien. Een goede en gevarieerde voeding is natuurlijk het allerbelangrijkste, maar ook de omgeving van het kind is heel belangrijk. In een goede omgeving met veel groen kan een kind heerlijk buiten spelen en vertrouwd worden met de natuur. Niet alleen met bomen en struiken, maar ook met dieren, insecten en vogels. Daarnaast verhoogt het regelmatig buiten spelen de weerstand. Kinderen worden dan minder snel verkouden of grieperig. Het is bovendien een bekend feit dat kinderen, die op een boerderij spelen minder allergieën ontwikkelen, dan kinderen die in een stad opgroeien. Een groene omgeving heeft zo zijn voordelen.

Huizen met heel kleine tuinen en weinig groen

Een groene omgeving heeft vooral bouwend Nederland nog steeds niet hoog in het vaandel staan. Bouwondernemingen hebben er niet altijd oog voor en bouwen vaak zoveel mogelijk starterswoningen en gezinswoningen op een stuk grond dat door hen is aangekocht. Per woning en per gezin is er dan slechts weinig grond beschikbaar om een redelijke tuin met veel groen en een grasveldje in te richten om zo de eventuele kinderen de ruimte te bieden die ze nodig hebben om zich gezond te ontwikkelen.

Groene pleintjes zijn goed voor wat grotere kinderen

Vaak is er dan wel een pleintje in de buurt waar ook gespeeld kan worden, maar een eigen tuin is vooral voor kleintjes noodzakelijk. Het betekent dat de kinderen onder doorlopend toezicht van de ouders hun eigen ervaringen met zand, grond, bloemen, planten en water kunnen opdoen. Ook wat grotere kinderen kunnen in een eigen tuin veiliger badminton en andere spelletjes spelen, dan op straat. Bij gebrek aan beter is echter een plein een goede vervanger voor een eigen tuin, als dat tenminste goed is ingericht voor kinderen.

Een vijver in uw tuin of in de omgeving

Gezinnen met kleine kinderen kunnen beter even wachten met het inrichten van een vijver in hun tuin. Kinderen onder de vier jaar hebben immers nog niet het besef om zich weer op te richten als zij voorover in een ondiepe plas water vallen en opeens geen lucht meer kunnen krijgen. Heeft uw kind zwemles gehad en kan het eenmaal goed zwemmen en zich boven water houden, dan is het gevaar vaak geweken. Let ook goed op of er vijvers in uw buurt zijn, die openbaar toegankelijk zijn, zodat u weet, waar er gevaar voor verdrinken bestaat.

Beveilig een eventuele vijver met een rooster erover

Wie toch een bestaande vijver in de tuin wil houden als er kinderen komen, doet er goed aan om een stevig stalen raamwerk met niet al te grote openingen van ongeveer 7 bij 7 centimeter over de vijver te leggen en dat raster aan de hoeken stevig in cement en in de grond vast te zetten. Zo hebben de vissen licht en lucht, maar kunnen de kinderen er niet meer in vallen.

Uw kind kan veilig spelen in een groene en afgeschermde tuin

In een tuin van redelijke afmetingen kan een klein kind een zandbak hebben, waar het veilig in kan spelen en ervaringen kan opdoen. Tijdens droge perioden is het zand net zo droog als zout of suiker en kan het gezeefd worden. Maakt men het wat nat, dan kunnen er bergen, kastelen en wegen mee gemaakt worden en kan een kind “koekjes” bakken of met een kleine speelgoed sjofel en/of een plastic vrachtwagentje bakjes zand laden en wegbrengen. Het is een vorm van het nabootsen van de wereld en het werk van de volwassenen.

Het oefenen van de motoriek

Het spelen met zand heeft nog een ander voordeel. Het kind oefent zijn motoriek en leert omgaan met het materiaal, maar verhoogt ook tegelijk zijn weerstand. Het lichaam leert zich te weren tegen bacteriën die buiten in de natuur voorkomen. Spelen met grond en het aanleggen van een eigen tuintje heeft datzelfde effect.

Water hoort in een groene omgeving thuis

Vul een kinderbadje of, als dat er niet is, een leeggemaakte zandbak (of een andere bak) in de zomer eens met water en geef uw kind allerlei dingen om met het water te spelen en ervaringen op te doen. Een lege en uitgespoelde fles azijn kan doorgesneden worden en met een pen wat gaatjes krijgen vlak boven (of een eindje boven) de bodem. Doet het kind daar water in dan loopt het aan alle kanten in straaltjes eruit, wat een grappig effect geeft.

Een kinderhand is snel gevuld

Ook kleine gietertjes, plastic flessen, plastic balletjes, bad eendjes, bootjes, en dergelijke, zijn prima waterspeelgoed om in de waterbak of in een kinderzwembadje mee te spelen. De waterbak kan eenvoudig geleegd worden, want kinderen vinden het vaak leuk om aan het einde van de dag met dat water de bloemen en planten in de tuin te verzorgen.

Kinderen leren fietsen

Waar kan een klein kind veiliger spelen en ook leren fietsen dan in de eigen tuin? Die moet dan echter wel normale afmetingen hebben en het liefst een grasveld hebben, waarop gespeeld en met een fietsje rondgereden mag worden. Vallen is dan zelden een probleem en ook hier geldt weer dat het kind meer weerstand opbouwt dan in een woning zonder tuin of met een veel te kleine tuin, waar weinig beweging mogelijk is. Laat kinderen echter bij het binnenkomen en voor het eten wel altijd de handen wassen. Hygiëne is niet onverstandig, maar een overmaat aan bezorgdheid voor bacteriën is dat ook niet.

Een groene, natuurlijke omgeving ook rond de woning

Niet alleen een eigen, ruime tuin is belangrijk voor het gezond opgroeien van kinderen, maar ook een groene omgeving in hun woongebied. Bomen en grasstroken in de straat, een groen wandelgebied op korte loopafstand en de aanwezigheid van vogels en andere dieren, is voor kinderen niet alleen interessant, maar werkt ook rustgevend op hun gemoed en geeft hen de noodzakelijke bewegingsvrijheid die zij in onze drukke woonwijken vaak moeten missen.

Vaak en lang achter de (spel)computer zitten is niet gezond

Waar kinderen vroeger in woonwijken vaak samen met andere kinderen buiten op straat speelden, zitten ze nu meestal achter de computer of de tv, omdat het buiten op straat vaak gewoon te gevaarlijk is en er soms ook helemaal niet gespeeld mag en kan worden. Ze krijgen op die manier te weinig beweging en dat is een van de redenen, waarom kinderen tegenwoordig vaak te dik zijn. Maak er een stelregel van dat een half uurtje per dag computerspelletjes spelen goed is, maar ook beslist niet langer. Zet er de eierwekker op, zodat u niet hoeft aan te geven als de tijd om is.

Ervaringen in een groene omgeving doen is gezond voor geest en lichaam

Een groene omgeving geeft niet alleen rust en lokt volwassenen en kinderen tot bewegen uit, maar in een groene omgeving is de temperatuur en het zuurstofgehalte ook beter. Vooral bomen en struiken zorgen voor een goed zuurstofgehalte in de lucht. Daarnaast geven ze in de zomer schaduw tegen de soms te felle zon en een te grote hitte en leveren voor kinderen in de herfst enorm leuk speelgoed op in de vorm van afgevallen, droge bladeren. Het ruisen van het blad in de wind is bovendien een heerlijk, rustgevend geluid. Kinderen doen in een groene omgeving bovendien veel nuttige ervaringen op. Daarnaast zijn daar ook meer dieren te vinden dan in een natuurarme omgeving.

Buiten spelen helpt tegen overgewicht

Kinderen die vaak buiten spelen blijven gezonder dan kinderen die veel binnen zitten. Alleen al de temperatuursverschillen zorgen voor een hogere weerstand van de luchtwegen. Het is een bekend feit dat mensen die dagelijks in de buitenlucht bezig zijn, ook minder vaak ziek en verkouden worden. Dat geldt ook voorkinderen die dagelijks minstens een uurtje buiten spelen. Ze bewegen meer en hebben minder snel overgewicht.

Bos, hei en duinen zijn prima speel- en leerplaatsen

Kinderen die thuis geen tuin hebben en ook in hun omgeving geen plaats hebben om buiten te spelen, zouden minstens in het weekend met hun ouders het bos, de duinen of de hei in moeten om zich eens goed uit te kunnen leven. Ouders die daarnaast uitleggen wat er allemaal in die natuur te zien is en erover kunnen vertellen, doen hun kinderen een groot plezier. De gang naar de winkelcentra en de bouwmarkten is voor een kind veel minder interessant en zeker minder gezond dan een wandeling en het spelen in een groene omgeving.

Zoek een huis met een tuin om uw kinderen gezond te laten opgroeien

Wie een huis zoekt, van plan is om een gezin te stichten en de financiële mogelijkheden daarvoor heeft, doet er goed aan om een plekje te zoeken in een groene omgeving, waar genoeg ruimte en rust is om kinderen op een goede manier te laten opgroeien. Kinderen hebben nu eenmaal ruimte nodig. Niet alleen om te leren lopen en fietsen, maar vooral ook om hun levendige fantasie uit te breiden.
© 2013 - 2019 Cornelissens, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Matcha thee, supergezonde groene theepoederMatcha thee, supergezonde groene theepoederDat groene thee je kan helpen om af te vallen en goed is voor je lichaam wisten we al iets langer. Zo kan het je vetverb…
Verticaal tuinieren; Een groene tuin op een klein oppervlakVerticaal tuinieren; Een groene tuin op een klein oppervlakDe tuincentra bieden een steeds groter assortiment aan beplanting. Maar niet iedereen heeft zoveel buitenruimte tot zijn…

Reageer op het artikel "Een groene omgeving helpt kinderen gezond opgroeien"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 09-07-2019
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!