InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > De zon, zonnebrand en (jonge) kinderen

De zon, zonnebrand en (jonge) kinderen

De zon, zonnebrand en (jonge) kinderen Het is belangrijk om kinderen van jongs af aan te beschermen tegen de zon. Ongeveer 90 procent van de huidkankergevallen wordt veroorzaakt door de zon. In de meeste gevallen is huidkanker geen dodelijke ziekte, maar het aantal doden door huidkanker neemt wel toe. Wat kan je zelf doen om je kind zo goed mogelijk tegen de zon te beschermen? Hoe gebruik je zonnebrandcrème op de juiste manier? Wat is UV-werende (zwem-)kleding? Welke rol speelt vitamine D en waarom is het dragen van een zonnebril of zonnehoed belangrijk?

De zon en schadelijke staling (UV A)

De meest schadelijke stalen (UV A) van de zon gaan door wolken en glas. Je kunt dus ook makkelijke verbranden op een (licht) bewolkte dag of als je vlak achter het raam zit. Het lastige is dat je de gevolgen van de zon op je huid niet direct merkt (tenzij je verbrandt bent). Maar door de zon veroudert de huid sneller en neemt de kans op huidkanker flink toe.

Op de site van KWF kankerbestrijding staat "de huid van (jonge) kinderen extra kwetsbaar is. Doordat kinderen in de groei zijn, gaat de celdeling bij hen zo snel dat niet alle beschadigde huidcellen zich hebben kunnen herstellen voordat ze zich weer gaan delen. In die beschadigde cellen ontstaan 'littekens' die kinderen hun leven lang met zich meedragen. Dit is aan de buitenkant niet te zien: de beschadigingen zitten diep in de huidcellen. Maar hoe meer 'littekens', hoe groter de kans dat een kind op latere leeftijd huidkanker krijgt." Daarom is bescherming tegen de zon zo belangrijk, zeker voor kinderen.

Tips om schade door de zon bij (jonge) kinderen zoveel mogelijk te voorkomen

  • Zorg ervoor dat de huid van je kind niet verbrandt.
  • Houd kinderen tussen 12.00 en 15.00 uur zo veel mogelijk uit de zon.
  • Houd kinderen jonger dan 1 jaar helemaal uit de directe zon.
  • Laat kinderen op zonnige dagen zoveel mogelijk in de schaduw spelen.
  • Laat kinderen niet te lang in hun blootje of in zwemkleding lopen, kleding (ook niet UV werende) geeft bescherming.
  • Laat kinderen een petje of zonnehoed dragen zodat hun hoofd en gezicht beschermd wordt.
  • Smeer van april tot oktober iedere dag, want dan is de UV-index in de regel 3 of hoger (kinderen met een lichte huid, moeten soms ook al in maart op zonnige dagen ingesmeerd worden).
  • Smeer je kind een half uur voor het naar buiten gaan in.
  • Smeer je kind in voor het naar school, het kinderdagverblijf of de peuterspeelzaal gaat en vraag of zij je kind ook willen insmeren als het later op de dag weer naar buiten gaat.
  • Gebruik beschermingsfactor 20 of hoger.
  • Geef zelf het goede voorbeeld.

Hoe werkt zonnebrandcrème?

Als je een zonnebrandcrème goed en volgens de regels aanbrengt beschermt een product met een:
  • factor 15 tegen 94% van de zonnestralen
  • factor 30 tegen 97% van de zonnestralen

Een hogere factor beschermt niet zozeer meer, maar is beter bij een lichte huid. Er is echter geen factor/ filter is die je voor 100% tegen de zonnestralen beschermt!

Gebruik zonnebrandcrème op de juiste manier

Het is belangrijk om zonnebrandcrème op de juiste manier te gebruiken. Dit is afhankelijk van het type huid van je kind, de zonkracht en de activiteit die je kind doet.
  • Smeer dik genoeg
  • Smeer elke twee uur
  • Smeer meteen na het zwemmen (ook als de zonnebrandcrème waterproof/-bestendig is)

Geef zelf het goede voorbeeld

Kinderen zijn kleine kopieerapparaatje. Door zelf het goede voorbeeld te geven, wordt het insmeren een vanzelfsprekendheid. Eigenlijk moet je insmeren met zonnebrandcrème (en het eventueel dragen van een pet) vanzelfsprekend worden, net zoals je je haren kamt en je tandenpoetst.

UV-werende (zwem-)kleding

Met UV werende (zwem-)kleding wordt (afhankelijk van de impregnatie) het grootste deel van de zonnestraling geweerd. De lichaamsdelen waar de UV- werende kleding zit hoef je niet in te smeren. Vooral aan zee, meren en bij het gebruik van badjes in de tuin is dit vaak fijner dan het hele lijf steeds in te moeten smeren met zonnebrandcrème (uiteraard moeten de blote delen zoals gezicht, nek, handen en voeten nog steeds ingesmeerd worden).

Smeer je in! De landelijke campagne om kinderen te beschermen tegen de zon

Dr. Jetske Ultee (onderzoeksarts cosmetische dermatologie) wil mensen bewust maken van de kwalijke gevolgen van de zon op de huid. Daarom heeft zij de stichting Sunwiser opgericht. Deze stichting heeft lesmateriaal ontwikkeld dat scholen gratis kunnen downloaden via de site www.smeerjein.nl

Het insmeerlied van Dirk Scheele voor peuters en kleuters

Voor jonge kinderen (peuters en kleuters) is op YouTube Insmeerlied van Dirk Scheele te zien en te beluisteren.

De zon en vitamine D

De zon speelt een belangrijke rol in de aanmaak van vitamine D. Vitamine D zorgt voor goede weerstand, sterke botten en tanden en minder botontkalking bij ouderen. Belangrijk om te weten is dat het gebruik van zonnebrandcrème geen invloed heeft op de aanmaak van vitamine D.

Zonnebrillen voor kinderen

Soms wordt vergeten dat zonnestralen ook schadelijk kunnen zijn voor de ogen. De pigmentopbouw in de ogen duurt tot 12 jaar. Hierdoor worden bij jonge kinderen meer licht en UV-stralen doorgelaten. Een goede zonnebril is daarom belangrijk voor jonge kinderen. Voor baby's zijn er speciale zonnebrillen met een elastiek waardoor deze goed blijft zitten. Handig om te weten is dat de kleur van de tint van de glazen niet belangrijk is, maar de beschermende factor (UV-factor) is van belang. Daarnaast zijn grote glazen beter dan kleine glazen. Een zonnehoedje of zonneklep kan ook helpen als oogbescherming.

Lees verder

© 2013 - 2019 Opgroeien, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
In de zon met je kind: insmeren en UV kledingUV-straling komt bij kinderen extra hard aan. Bescherm je kind daarom tegen de zon. Houd je kind zoveel mogelijk uit de…
Blijf niet te lang zonnen: zonnesteekBlijf niet te lang zonnen: zonnesteekDe zon is er weer en dus is er kans op een zonnesteek. Kies wel voor veilig zonnen en dus niet te lang zonnen, hoe verle…
Baby's beschermen tegen de zon, wat te doen bij verbranding?Baby's beschermen tegen de zon, wat te doen bij verbranding?Baby’s en jonge kinderen onder de vier jaar, zijn extra gevoelig en kwetsbaar voor de UV-straling van de zon. Zelfs wann…
Zonnen: verstandig gebruik van zonnebrandcremeZonnen: verstandig gebruik van zonnebrandcremeGoed beschermt zonnen vraagt om een verstandig gebruik van zonnebrand en van de zonnebrandcreme. Over het gebruik van zo…
Bronnen en referenties
  • ANP 27 mei 2013
  • www.preventie.kwfkankerbestrijding.nl
  • www.jetskeultee.nl/bescherm-je-tegen-de-zon-smeer-beter/
  • www.smeerjein.nl
  • 'Zonnebrandcreme voor de ogen' (Stadsblad De Echo, 14 mei 2014)
  • www.johnnyshadow.nl

Reageer op het artikel "De zon, zonnebrand en (jonge) kinderen"

Reactie

Elisabeth, 14-06-2013 10:46 #1
Het product lijkt mij geweldig, maar waar kan ik het bestellen?
Met vriendelijke groet,
E.Hakkesteegt Reactie infoteur, 14-06-2013
Beste Elisabeth,

UV-werende-(zwem) kleding is onder andere te bestellen bij Babywalz (www.baby-walz.nl) en Walz kidzz (www.walzkidzz.nl). UV-werende zwemkleding is in de zomermaanden soms ook te koop bij de grotere filialen van het Kruidvat.
Succes.

Vriendelijke groeten,
Avdplas

Infoteur: Opgroeien
Laatste update: 08-07-2015
Subrubriek: Kinderen
Special: Jonge kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!