InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > De zorgboerderij

De zorgboerderij

Voor kinderen die op een school voor speciaal onderwijs zitten bestaat de mogelijk om naar een zorgboerderij te gaan. Dit biedt de mogelijkheid voor het kind om nieuwe ervaringen op te doen en beter te leren omgaan met zichzelf en anderen. Ook voor ouders is het vaak prettig om een dagdeel, dag of weekend tijd voor zichzelf en de overige gezinsleden te hebben.

Wat een zorgboerderij is

Een zorgboerderij is een doorgaans gewoon boerenbedrijf met melkvee, schapen, kippen, konijnen, paarden en andere dieren en landbouw. De familie die op de boerderij woont stelt hun huis en bedrijf beschikbaar om kinderen tijd te laten doorbrengen in hun bestaan. Het gaat hier om kinderen die speciaal onderwijs volgen om verschillende redenen, bijvoorbeeld ADHD, een stoornis uit het autistisch spectrum of andere problemen in de ontwikkeling. Op de zorgboerderij krijgt het kind de mogelijkheid om met de dieren en andere kinderen nieuwe ervaringen op te doen en vaardigheden te ontwikkelen. Van te voren worden na te streven doelen vastgesteld die het kind verder helpen bij het ontwikkelen van bijvoorbeeld zelfvertrouwen, sociale vaardigheden, opkomen voor zichzelf en samenwerken met anderen.

Een kind kan afhankelijk van de zorgvraag een dagdeel, een dag, of meerdere dagdelen of dagen per week doorbrengen op de zorgboerderij. Er bestaat ook de mogelijkheid van weekendopvang zodat het kind gaat logeren op de boerderij.
Voor ouders van kinderen die speciale zorg nodig hebben is het vaak behoorlijk intensief en geeft het hen de mogelijkheid weer even tot rust te komen en tijd te besteden aan zichzelf of de andere gezinsleden.

Hoe een dag eruit ziet op de zorgboerderij

Op een afgesproken tijd, meestal 09.00 of 10.00 worden de kinderen door hun ouder(s) naar de zorgboerderij gebracht.
Er is even tijd voor een kop koffie en de mogelijkheid om eventuele bijzonderheden door te spreken met elkaar. Hierna gaan de ouders weg en gaan de kinderen naar buiten. Ze mogen helpen met alle voorkomende werkzaamheden op de boerderij, zoals het voederen van de dieren, schoonmaken van de stallen of de hokken, mee op de trekker rijden om gras te maaien of hooi te halen en het van of naar de wei brengen van de dieren. Bij slecht weer wordt er geknutseld, koekjes gebakken met elkaar of andere activiteiten binnen gedaan. Tussen de middag wordt er geluncht met alle kinderen aan een grote tafel. Na het middagprogramma is het rond 17.00 weer tijd om opgehaald te worden, als het kind niet blijft logeren.

Wat er voor een plaatsing nodig is

Om een plaats te krijgen op een zorgboerderij is een indicatie nodig. Deze wordt afgegeven door Stichting Jeugdzorg in uw regio.
Na aanmelding bij Jeugdzorg volgt een intakegesprek en een aantal afspraken waarin de zorgvraag in kaart wordt gebracht.
Hieruit komt naar voren wat belangrijk is voor het kind en de ouders en welke rol de zorgboerderij hierin kan spelen. Ook wordt afhankelijk van de situatie en de zorgvraag bekeken hoeveel uur per week nodig is. Hierna wordt gezocht naar een zorgboerderij die de beste mogelijkheden biedt voor het kind en de doelstellingen die bepaald zijn. In een uitgebreide kennismaking met de mensen van de zorgboerderij worden alle specifieke kenmerken van de zorgvraag besproken, zodat de doelen voor iedereen helder en duidelijk zijn. Er wordt een termijn afgesproken waarna er een evaluatie komt over of deze doelen al (deels) bereikt zijn.

Lees verder

© 2014 - 2019 Tonny548, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kinderen met ADHD in het reguliere onderwijsKinderen met ADHD in het reguliere onderwijsKinderen met ADHD gaan steeds vaker naar het regulier onderwijs. Dit komt omdat deze kinderen ook zonder al teveel extra…
Kind naar speciaal onderwijsAls speciaal (basis)onderwijs de aangewezen plek is voor een kind roept dat gemengde gevoelens op bij ouders. Iedere oud…
Cluster 4 scholen (RENN 4 scholen)Cluster 4 scholen (RENN 4 scholen)Het basisonderwijs in Nederland is grofweg verdeeld in regulier (gewoon) onderwijs en speciaal onderwijs. Op deze laatst…
ADHD in de klasADHD in de klasKinderen worden tegenwoordig steeds sneller gediagnosticeerd als het aankomt op gedragsproblemen. Een veel gehoord probl…
Kinderen met etikettenmijn kijk opKinderen met etikettenHeb jij dat ook? Je staat met een aantal ouders te praten en de etiketten vliegen je om de oren, ADHD, PDD-NOS, Asperger…

Reageer op het artikel "De zorgboerderij"

Infoteur: Tonny548
Gepubliceerd: 23-01-2014
Subrubriek: Kinderen
Special: Autistisch Spectrum
Medische informatie…
Schrijf mee!