InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > De groei-ontwikkeling bij kinderen

De groei-ontwikkeling bij kinderen

De groei-ontwikkeling bij kinderen Kinderen groeien ieder jaar een flink stuk, toch zit er nogal wat lengteverschil tussen verschillende kinderen van een zelfde leeftijd. Wanneer een kind aan de onderkant of aan de bovenkant van de curve zit, is dat nog wel eens reden voor ongerustheid. Meestal is er gelukkig niets aan de hand. Wat kan je qua groei ongeveer verwachten?

De babytijd

Baby's groeien in de eerste zes maanden van hun leven ongeveer twee centimeter per maand, daarna gaat het groeien meestal iets minder snel. Wanneer een kind één jaar is zal hij tussen de 18 en 24 cm langer zijn als bij de geboorte. Tussen één en twee jaar groeit een kind aanzienlijk langzamer. Hij zal nu gemiddeld zo'n 12 centimeter langer worden in één jaar tijd.

De peuter- en basisschoolleeftijd

In deze leeftijdsperiode groeien kinderen gemiddeld zo'n zes centimeter per jaar. Groeien doen kinderen niet constant, meestal gaat dit in spurten. Tijdens zo'n groeispurt zijn kinderen vaak vermoeid en soms hebben ze last van groeipijnen. Wanneer een kind veel last heeft van groeipijnen, kijk dan eens naar het voedingspatroon van het kind. Het kan verstandig zijn om tijdelijk de voeding aan te passen en het kind wat minder koolhydraten en wat meer eiwitten, groenten en vetten te laten eten. Tegen de pijn kan je het kind eventueel een Paracetamol geven.

De pubertijd

In de pubertijd maken kinderen een flinke groeispurt door. Meisjes beginnen hier al vroeg mee. Drie jaar voor de eerste menstruatie beginnen ze flink te groeien. Soms wel twaalf centimeter per jaar. Geen wonder dat pubers vaak moe en lusteloos zijn, al dat groeien kost enorm veel energie. Deze groeispurt eindigt kort nadat de eerste menstruatie begint. Na deze tijd nemen de meisjes in een langzaam tempo nog zo'n zes centimeter in lengte toe.

Jongens beginnen veel later aan hun groeispurt, vaak zo rond hun dertiende. Ook zij groeien dan zo'n twaalf centimeter per jaar. Meestal stopt deze groei rond hun zestiende. Daarna groeien jongens nauwelijks meer.

In de puberteit treden er veel lichamelijke veranderingen op en hierbij ook nog een duidelijke lichamelijke groei. Dit is één van de redenen dat pubers chronisch moe zijn. Het hangen van pubers is hieraan te wijten. Pas wanneer de hormoonhuishouding weer gereguleerd is en de puber gestopt is met groeien, vermindert de behoefte aan slaap en zal de puber weer actiever worden en minder gaan hangen.

Lengte ouders

De lengte van de ouders wordt meestal als leidraad genomen om de groei van de kinderen te voorspellen. Hiervoor telt men de lengte van de vader en moeder bij elkaar op en dit wordt door twee gedeeld. Voor een jongen telt men bij deze uitkomst elf op en bij een meisje haalt men er twee centimeter af. Hiermee “voorspellen” de consultatiebureau-artsen de uiteindelijke lengte van het kind. Dit is geen nauwkeurige voorspelling. De uitkomst kan er makkelijk negen centimeter naast zitten, zowel naar onder als naar boven.

Invloeden op het groeien

Kinderen groeien het best wanneer ze voldoende lichaamsbeweging en voldoende slaap krijgen. In de zomer zijn de meeste kinderen wat actiever dan in de winter. Dit is ook de reden dat kinderen vaak in de zomer een groeispurt doormaken. Ziekte, stress, slechte voeding en sommige medische behandelingen kunnen een negatieve invloed op de groei hebben. Denk hierbij aan inhalers die bij astma gebruikt worden met steroïde budesonide. Soms is de groei verstoord door gebrek aan zink. Dit zit in vlees, vis, peulvruchten, groene groenten en rijst. Ook meeroken of voor pubers zelf roken heeft een negatieve invloed op de groei.
© 2014 - 2019 Katinka900, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.jmouders.nl/Themas/Gezondheid-11/Ontwikkeling/Groeien.htm

Reageer op het artikel "De groei-ontwikkeling bij kinderen"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 11-11-2015
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!