InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezonde voeding voor sportende kinderen in de groei

Gezonde voeding voor sportende kinderen in de groei

Gezonde voeding voor sportende kinderen in de groei Gezonde voeding is belangrijk voor iedereen, dit geldt helemaal voor kinderen in de groei. Het belangrijkste doel van gezonde voeding bij kinderen is het leveren van energie, en voedingstoffen die een gezonde groei en ontwikkeling mogelijk maken. De basis voor zowel een goede gezondheid als de ontwikkeling van het eetgedrag begint al van jongs af aan.

Jeugd

Je ziet het tegenwoordig steeds vaker, kinderen met overgewicht. Dit probleem wordt eigenlijk alleen maar erger, want het aantal kinderen met overgewicht neemt alleen nog maar toe. Je ziet vaak dat ze problemen hebben met de energiebalans. Dit komt omdat ze vaak een te hoge energie inname hebben, ten opzichte van het verbruik. Een belangrijke oorzaak hiervan is dat de hoeveelheid lichaamsbeweging bij veel kinderen sterk is afgenomen. Hierbij wordt bedoelt de dagelijkse- en terugkerende beweging. Daarbij komt vaak een onregelmatig en slecht voedingspatroon met energierijke en voedingstofarme producten.

De jeugdige sporter is wat dit betreft net al zijn of haar leeftijdgenoten zeer gevoelig voor sociale en omgevingsfactoren, waarbij vaak slechte voeding en overgewicht een rol bij kunnen spelen. Je ziet ook vaak in pubertijd dat kinderen een eetstoornis ontwikkelen en juist ondergewicht hebben. Ook hierbij zijn sporters geen uitzondering, maar hier kunnen ook andere factoren de oorzaak van zijn.

De voeding voor kinderen is niet te vergelijk met die van volwassen. Het lichaam van kinderen is namelijk nog volop in ontwikkeling en heeft daarom ook meer behoefte aan bepaalde voedings- en bouwstoffen. Kinderen hebben bij inspanning een hogere energiebehoefte dan volwassenen. Dit komt omdat ze per kg lichaamsgewicht meer erngie verbuiken dan een volwaassen bij dezelfde inspanningintensiteit. Bij kinderen van 8 t/m 10 jaar ligt de energiebehoefte voor fysieke activiteit 20-25% hoger dan volwassen. Bij kinderen van 11 t/m 15 jaar ligt de energiebehoefte voor fysieke activiteit 10-15% hoger.

Groei

Kinderen zijn in de groei, vaak in fases of juist in groeispurten. De groei is vaak ongelijkmatig en verschilt naar leeftijd en geslacht. Bij meisjes is dit meestal tussen de 11-14 jaar, jongens volgen meestal wat later namelijk tussen de 13-16 jaar. Jongens groeien over het algemeen wel iets sneller dan vrouwen. Meestal als vrouwen groeien, verandert het lichaam mee ( lengte, gewicht en vetaanzetting ).

Uit onderzoeken blijkt dat kinderen die intensief sporten meestal later beginnen met groeien, dit is vaak in rust periodes zoals in een winter of zomerstop.

In periode van de groei heeft het lichaam extra energie en bouwstoffen nodig om dit goed te laten verlopen. Bij het beoefenen van een intensieve sport vraag je veel energie van je lichaam, en is er ook hier meer energie voor nodig. Het is daarom extra belangrijk dat de jeugdige sporter een goede en gevarieerde voeding gebruikt om voldoende voedingstoffen binnen te krijgen voor de ontwikkeling en het herstel van het lichaam. Daarnaast is het ook belangrijk dat het lichaam voldoende rust krijgt om zich te kunnen herstellen na zware lichamelijke inspanning.

Het is van belang dat de voeding in deze periode voldoende, koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines zoals A,D,B en C en mineralen zoals Calcium, IJzer, Magnesium en zink bevat. Natuurlijk moet er ook voldoende vocht gedronken worden. Als er een tekort is aan deze voedingstoffen in het lichaam kan de groei niet optimaal verlopen.

Als een kind nu al goed en gezond eet, verkleint dit de kans dat ze vroeger of later welvaartziekten als diabetes hart en vaatziekten, kanker of overgewicht krijgen.

Lees verder

© 2008 - 2019 Vodiservice, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
BMI meting bij getalenteerde jeugd handballersBMI meting bij getalenteerde jeugd handballersIn juli 2009 is er een 0-meting gedaan bij getalenteerde jeugdhandballers van de leeftijd 11 t/m 17 jaar voor lengte en…
Inspanningsfysiologie; eiwitten, vetten en koolhydratenJe eet gezond wanneer je voeding alle voedingsstoffen levert aan je lichaam, zonder dat je dik wordt. De gemiddelde calo…
Cursus sportvoeding om sportvoedingsadviseur te wordenCursus sportvoeding om sportvoedingsadviseur te wordenVoor sporters die professioneel met hun sport bezig zijn is de voeding van zeer grote betekenis. Wanneer de voeding die…
Wat is sportpsychologie?Wat is sportpsychologie?Als (top)sporter wil je het beste uit jezelf en je prestatie halen. Je traint regelmatig, let op je voeding, zet er veel…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gezonde voeding voor sportende kinderen in de groei"

Infoteur: Vodiservice
Laatste update: 08-01-2009
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!