InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Populaire IKEA kinderstoelen

Populaire IKEA kinderstoelen

Populaire IKEA kinderstoelen IKEA is een van de grootste warenhuizen ter wereld. Hij staat bekend op de betaalbare meubels. Zo zijn ook de kinderstoelen heel betaalbaar. De prijzen van de kinderstoelen liggen tussen de 9,99 en de 59,95. De kinderstoelen verschillen dan ook onderling qua design, van een eenvoudig, maar praktische Antilop kinderstoel, tot de design-kinderstoel Leopard. IKEA is een Zweeds woonwarenhuis dat in 1943 opgericht werd door Ingvar Kamprad. In 1978 opende IKEA zijn eerste winkel in Nederland. De IKEA heeft naast vele meubels ook een drietal kinderstoelen in het assortiment. De meest populaire kinderstoel is de Antilop. Een van de redenen hiervoor is de zeer lage verkoopprijs van deze kinderstoel. Daarnaast heeft IKEA ook de Leopard en de Blåmes.

Bron: IKEABron: IKEA

Antilop

De Antilop is door zijn lage prijs van 9,99 en zijn praktische ontwerp een van de populairste kinderstoelen.

Ontwerp

De Antilop bestaat uit een polypropeen zitkuip met vier uiteenstaande stalen poten. Doordat de poten uiteen staan staat de kinderstoel stevig en kan deze niet zomaar omvallen. De poten hebben een polypropeen voet, waardoor de kinderstoel niet krast op de vloer. Een ander praktisch aspect aan het design van de Antilop is dat de stoel eenvoudig uit elkaar te halen is. Hierdoor kan de stoel meegenomen worden. In de zitkuip heeft IKEA standaard veiligheidsriempjes bevestigd. Deze zijn in het verleden wel eens in het nieuws geweest omdat deze vanzelf zouden kunnen opengaan. Kinderen zouden hierdoor uit de stoel gevallen zijn. IKEA heeft hierdoor een recall gehad en alle veiligheidsriempjes vervangen. De zitkuip is in vele kleuren te verkrijgen.

Gebruik

De Antilop kinderstoel kan gebruikt worden vanaf het moment dat het kind kan zitten. Meestal is dit rond de zeven maanden oud. De Antilop groeit niet met het kindje mee en gaat daardoor maar een beperkte tijd mee. Vaak zijn kindjes rond de twee a drie jaar oud te groot geworden voor de kinderstoel. Een alternatief is dan een gewone stoel met eventueel een kussentje om de zitting te verhogen, een junior stoel of een meegroeistoel.

De afmetingen van de Antilop zijn:
OnderdeelAfmeting (cm)
Zitbreedte25
Zitdiepte21
Zithoogte55
Hoogte90
Breedte58

Accessoires Antilop

De Antilop heeft een aantal accessoires die er los bijgekocht kunnen worden.

Tafeltje

Er is een tafeltje beschikbaar dat aan de kinderstoel
bevestigd kan worden. Het tafeltje is ook weer makkelijk te demonteren waardoor de stoel ook aan de eettafel te gebruiken is. Het tafeltje heeft een verhoogde rand waardoor er niets op de grond valt als er geknoeid wordt. Het tafeltje is gemaakt van polypropeen en is makkelijk schoon te maken. De afmetingen van het tafeltje zijn 42 x 42 cm en het tafeltje is 4 cm dik.

Kussen

Bron: IKEABron: IKEA
Ook is er een kussen voor in de zitkuip van de Antilop kinderstoel verkrijgbaar, de Pyttig. De designer van de Pyttig is Wiebke Braasch. Het kussen geeft steun aan de nog wat kleinere kindjes. Daarnaast is het ook comfortabeler voor het kind. Het is opblaasbaar, zodat het kussen geleidelijk minder lucht nodig heeft naarmate je baby groeit. Bij het kussen wordt ook een machinewasbare overtrek van 100% polyester geleverd. Het overtrek is wasbaar op 60 graden en kan in de droogtrommel. Dit is handig omdat er vaak veel geknoeid wordt door het kind tijdens het eten. Het kussen is ook omkeerbaar. Aan een kant heeft het een blauw-wit gestreept design en aan de andere kant een rood-wit gestreept design. De Pyttig is verkrijgbaar voor 5,99. Vele concurrenten maken ook kussentjes speciaal voor in de Antilop kinderstoel. Deze kussentjes hebben dan weer andere eigenschappen en designs.
Bron: IKEABron: IKEA

Leopard

Naast de Populaire Antilop heeft IKEA ook de Leopard in het assortiment. De Leopard heeft een verkoopprijs van 59,95, wat hem vele malen duurder maakt dan de Antilop. Dit is waarschijnlijk ook de oorzaak dat deze kinderstoel minder populair is.

Ontwerp

Een ander groot verschil is het design van de stoel. De Leonard is ontworpen door Monika Mulder. Het ontwerp heeft een ronde voet en ook de voetensteun is in het onderstel verwerkt. De Leonard is verkrijgbaar in wit, zwart en zwart met rode zitting, zoals op de afbeelding. De zitting moet met klemmen op het frame bevestigd worden. Ook met de klemmen van de Leopard is een terugroepactie geweest. De klemmen waarmee de zitting op het frame bevestigd wordt, konden afbreken, waardoor de zitting door het frame kon vallen. De Leopard heeft een afneembaar tafeltje dat makkelijk schoon te maken is. De Leopard heeft een diepere zitting dan de Antilop. Hierdoor zit een kindje vaak steviger in de stoel.
De afmetingen van de Leopard kinderstoel zijn:
OnderdeelAfmeting (cm)
Diepte58
Zithoogte56
Hoogte87
Breedte50

Bron: IKEABron: IKEA

Blåmes

De Blåmes kinderstoel is een hoge kinderstoel met een afneembaar polypropeen tafeltje. De kinderstoel is gemaakt van massief rubberboomhout, wat hem onderscheid van de eerste twee modelen. Daarnaast is de stoel hoger dan de Antilop en de Leopard. De stoel is ontworpen door Tina Christensen en de verkoopprijs van deze kinderstoel is 49,95.
De afmetingen zijn:
OnderdeelAfmeting (cm)
Diepte54
Zitbreedte30
Zitdiepte24
Zithoogte56
Hoogte93
Breedte51

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips bij het kopen van een kinderstoelAls ouder heb je veel keuze uit verschillende soorten, maten en kleuren kinderstoelen. Maar waar moet je op letten bij d…
Ikea Eindhoven (Son): adres, openingstijden en routeIkea Eindhoven (Son): adres, openingstijden en routeEén van de grootste Ikea filialen in Nederland is de Ikea in Eindhoven (ook wel Ikea Son genoemd). De Ikea vestiging in…
Kinderstoelen van BloomBloom heeft met de Fresco-kinderstoel een sterke plek veroverd tussen de degelijke, traditionele kinderstoelen zoals de…
IKEA Breda - Adres en OpeningstijdenIKEA Breda - Adres en OpeningstijdenIKEA is een warenhuis wat zich richt op de verkoop van meubilair en woonartikelen voor een zo laag mogelijk prijs. Daarn…
IKEA webshop: informatie en beoordelingDe IKEA webshop is een van de grootste online aanbieders van interieur artikelen. Wat heeft de IKEA webshop u te bieden?…
Bronnen en referenties
  • http://www.gva.be/cnt/aid1104143/veiligheidsriem-ikea-kinderstoel-niet-veilig-2, bezocht op 4-10-2014
  • http://www.hbvl.be/cnt/eid49329/extern-ikea-roept-de-leopard-hoge-kinderstoel-terug, bezocht op 4-10-2014
  • http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categories/departments/childrens_ikea/18715/, bezocht op 4-10-2014
  • http://huis-en-tuin.infonu.nl/wonen/17274-de-meubelgigant-ikea.html, bezocht op 4-10-2014
  • Afbeelding bron 1: IKEA (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categories/departments/childrens_ikea/18715)

Reageer op het artikel "Populaire IKEA kinderstoelen"

Infoteur: Mrst
Laatste update: 13-05-2016
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!