InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Hoe borstvoeding te geven

Hoe borstvoeding te geven

Hoe borstvoeding te geven Moedermelk bevat niet alleen de benodigde voedingsstoffen voor je baby om gezond te groeien. Het versterkt ook de band tussen moeder en kind. Het geven van borstvoeding aan je pasgeboren kind is een ervaring waarin er een connectie groeit die nooit geëvenaard kan worden met flesvoeding. Hierdoor zal er meestal aangeraden worden om te proberen borstvoeding te geven.

Moedermelk

Deskundigen gaan ervan uit dat moedermelk in de eerste maanden de ideale voeding is voor een baby, en voeren hiervoor de volgende argumenten aan:

Emotionele band

Door borstvoeding wordt de emotionele band tussen moeder en kind wat in de vorm van het geven van een flesje meestal niet helemaal geëvenaard kan worden. De betrokkenheid van lichaamswarmte, nabijheid, het gevoel om weer één met het kind te zijn is het sterkst bevorderd met borstvoeding

Immuunstoffen

Alleen moedermelk bevat immuunstoffen, want een moeder geeft haar kind als het ware een schat aan gegevens die haar eigen lichaam in de strijd tegen diverse ziekteverwekkers heeft verworven. Daardoor zijn kinderen die de borst krijgen tijdens de eerste maanden na hun geboorte goed beschermd tegen ziektes.

Voedingsstoffen

Moedermelk bevat alle belangrijke voedingsstoffen voor een gezonde ontwikkeling van een pasgeboren kind. Mineralen, eiwitten en vet zijn in de melk aanwezig die ook goed verdragen wordt door het gevoelige spijsverteringsstelsel. Kinderen die de borst krijgen, hebben doorgaans minder problemen met hun spijsvertering en minder rap last van krampjes.

Minder honger gevoel

Zowel honger als dorstgevoel van de baby worden bevredigd. De samenstelling van de melk verandert namelijk tijdens het zogen. In het begin is de melk dun en vloeibaar en dorstlessend, na een poos zuigen wordt de melk dikker, zitter er meer voedingsstoffen in en heeft ze een verzadigende uitwerking.

Verdere voordelen

Bij borstvoeding wordt het kind niet gedwongen een bepaalde hoeveelheid te drinken. Het kind krijgt met de moedermelk waardevolle vitaminen binnen, die anders bij gewone flesvoeding verloren kunnen gaan. In de moedermelk zijn de basisstoffen, vitaminen en mineralen in de samenstelling van volwaardige voeding aanwezig. Moedermelk is altijd vers, altijd op de juiste temperatuur en bevat geen ziektekiemen. Het zogen schijnt ook beter te zijn voor de gezondheid van de vrouw. Moeders die borstvoeding geven krijgen vaak sneller en gemakkelijker hun gewicht terug van voor de zwangerschap dan moeders die flesvoeding geven. Bovendien kan ten minste drie maanden borstvoeding geven de kans op de ontwikkeling van borstkanker voor de menopauze met de helft verminderen. Het risico op botontkalking neemt eveneens af.

Hoe geef ik borstvoeding?

Meestal kun je direct na de bevalling al beginnen met borstvoeding te geven omdat een baby meestal meteen na de geboorte wordt aangelegd. Je zult hierbij wel aanwijzingen gekregen hebben van de vroedvrouw of verloskundige. Maar als je eenmaal thuis bent en er alleen voor staat, kunnen er zich moeilijkheden voordoen bij het voeden.

Borstvoeding geven in de praktijk

De voorbereiding van je borsten en tepels is een natuurlijk proces en vindt plaats onder invloed van zwangerschapshormonen. Het ruwen van de tepels kan in sommige gevallen eerder kwaad dan goed doen. Het zal de gevoelige huid van de tepels nog gevoeliger en soms zelfs nog pijnlijker maken. Maak het je bij het voeden zo makkelijk mogelijk en trek er ruim de tijd voor.

Het aanleggen

Als je baby voor de eerste keer aanlegt, heeft hij een beetje hulp nodig om de zuigreflex tot ontwikkeling te laten komen. Als je het wangetje streelt dat zich het dichtst bij je borst bevindt zal de baby automatisch zijn hoofdje omdraaien in de richting van je tepel, zijn mondje opendoen, de tepel tussen zijn lipjes klemmen en hard gaan zuigen. Na een paar dagen zal deze reflex automatisch opgebouwd zijn waardoor hij zelf tegen je zal drukken.

Het is belangrijk dat de baby de tepel en de tepelhof goed met zijn mondje omsluit. Alleen op die manier kan de melk goed vloeien en is er weinig kans op tepelkloofjes. Als de baby alleen de tepel in de mond neemt, wordt er niet genoeg druk uitgeoefend op de melkgangen.

Welke tijdstippen borstvoeding geven?

In principe moet je je bij het voeden niet star aan een tijdschema houden, maar de baby te drinken geven als hij er zelf om vraagt. Dat is vooral in de eerste dagen na de bevalling belangrijk om de melkproductie op gang te brengen. Hoe meer de baby drinkt, des te meer melk wordt er aangemaakt. Eens de baby een aantal weken oud is zullen er steeds fases zijn waarin de baby meer wil drinken. Dat hangt meestal samen met de groei. De baby heeft meer energie nodig en wil dus vaker drinken.

Het afkolven van borstvoeding

Soms moet de melk worden afgekolfd: als je ziek bent bijvoorbeeld, of als je eens langer dan twee uur van huis wilt, of als de baby te vroeg geboren is of problemen heeft met de ademhaling. Met beide handen je borsten leegdrukken is ook een goede remedie als je tepels geïrriteerd en pijnlijk zijn, of als je last hebt van kloofjes. Voor het afkolven van de melk kan je natuurlijk ook gebruik maken van een afkolftoestel.
Gerelateerde artikelen
Borstvoeding of de fles?Borstvoeding of de fles?Als je bent bevallen dan kan je kiezen voor borst- of flesvoeding. Er zijn vrouwen die zweren bij borstvoeding, maar er…
De beste voeding voor je babyDe beste voeding voor je babyWanneer je een baby verwacht, zul je er al over nadenken hoe je het kindje na de geboorte zal gaan voeden. Je kunt de ke…
Hoe lang en hoe vaak moet je kolven?Hoe lang en hoe vaak moet je kolven?Kolven is een manier om moedermelk af te nemen uit de borst. Zo kan de baby gevoed worden met van te voren afgenomen moe…
Homeopathie: borstvoeding afremmen of op gang brengenHomeopathie: borstvoeding afremmen of op gang brengenBorstvoeding wordt gezien als een goede vorm van voeding voor de pasgeboren baby. Bij sommige vrouwen ontstaat er een te…
De voordelen van borstvoeding voor moeder en kindDe voordelen van borstvoeding voor moeder en kindMoedermelk is beter voor het kind dan flesvoeding die uit een potje komt. Maar het heeft voor de moeder ook gezondheidsv…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.com
  • www.babycenter.com

Reageer op het artikel "Hoe borstvoeding te geven"

Infoteur: Krisdeprest
Laatste update: 02-04-2016
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!