InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > De voeding van je baby vanaf 4 maanden

De voeding van je baby vanaf 4 maanden

De voeding van je baby vanaf 4 maanden Als je kindje 4 maanden is mag je beginnen met het geven van bijvoeding. Dit zijn echt nog oefenhapjes. Melk (borst of kunst) blijft de belangrijkste voedingsbron voor je baby. Beginnen met oefenhapjes is een spannende nieuwe stap in de ontwikkeling van je kind, maar waar moet je rekening mee houden? Welke groenten en fruitsoorten zijn het meest geschikt om mee te beginnen en hoe kan je de hapjes het beste bereiden?

Is mijn baby er klaar voor?

Het advies is om met 4 maanden te beginnen met bijvoeding. Gebleken is namelijk dat wanneer je tussen de 4 en 6 maanden begint met bijvoeden de kans op een voedselallergie afneemt. Niet alle baby's zijn met 4 maanden aan bijvoeden toe. Om er achter te komen of jouw kindje er aan toe is, let dan op de volgende signalen:
  • Je kind is geïnteresseerd in wat jij eet en wat er op je bord ligt
  • Je kindje stopt dingen in de mond
  • Je kindje smakt en maakt hapbewegingen

Het kan zo zijn dat je kindje na het eten van bijvoeding meer last van krampjes en winderigheid krijgt. Waarschijnlijk is het darmstelsel dan nog niet klaar voor bijvoeding. Het is dan beter om te stoppen en het na een week of 2 weer opnieuw te proberen.

Welke groenten zijn geschikt om mee te beginnen en welke niet?

Licht verteerbare biologisch geteelde groenten met zachte neutrale smaken zijn het beste om mee te beginnen. Voorbeelden hiervan zijn;
  • Bloemkool
  • Wortel
  • Courgette
  • Pompoen
  • Spinazie
  • Tomaat

Groenten waar je beter mee kunt wachten zijn: koolsoorten, ui, prei en radijs. Deze groenten verteren moeilijker. Je kindje heeft daardoor meer kans op winderigheid en krampjes.

Bereiding

Je kan de groenten koken of stomen. Stomen verdient de voorkeur omdat op die manier de meeste voedingsstoffen bewaard blijven.
Doe kleine stukjes grondig gewassen groenten in een (stoom)mandje. Hang het mandje boven een pannetje kokend water en wacht tot de groenten gaar zijn. Daarna kun je de groenten pureren met een staafmixer. Is het te droog dan kan je wat vocht toevoegen. Het geheel zal dan wat smeuïger worden. De oefenhapjes bestaan slechts uit een paar theelepeltjes puree. Het is dus handig om meerdere porties tegelijk te maken en bijvoorbeeld in te vriezen. Het is sowieso goed om je kindje een paar dagen achter elkaar hetzelfde te geven. Zo kan hij/zij goed aan de smaak wennen.

Welke fruitsoorten zijn geschikt om mee te beginnen?

Begin met de zachte en rijpe biologisch geteelde fruitsoorten. Goede fruitsoorten om mee te beginnen zijn:
  • Appel
  • Peer
  • Meloen
  • Mango
  • Perziken
  • Pruimen

Als dit goed gaat mag je ook andere fruitsoorten proberen.

Bereiding

De meeste fruitsoorten kan je rauw aanbieden. Je hoeft dan het fruit alleen maar te schillen, te ontpitten en daarna te pureren. Sommige hardere fruitsoorten zoals appel of peer zijn geschikt om moes van te maken. Doe een paar stukjes appel of peer in een pan met een beetje water en breng het geheel aan de kook. Na een paar minuutjes koken is het fruit heerlijk zacht en gemakkelijk om te pureren.

Eerst groenten of eerst fruit?

Het maakt niet uit of je eerst begint met een groentehapje of met een fruithapje. Vroeger werd nog weleens gedacht dat het beter is om eerst met groenten te beginnen omdat baby's anders een voorkeur voor zoet krijgen. Dit is echter niet zo. Baby's hebben van nature een voorkeur voor zoet. Pas op latere leeftijd wordt een voorkeur voor andere smaken gevormd.

Vers of potjes?

De supermarkt staat vol met potjes voeding die geschikt zijn vanaf 4 maanden. Makkelijk als je een keer geen tijd hebt of onderweg bent. Uit Brits onderzoek blijkt dat deze potjes vaak te veel suiker en zout bevatten. Dit is ondanks de strenge eisen die er aan babyvoeding gesteld worden. Af en toe een potje kan geen kwaad maar het blijft beter om de voeding voor je baby vers te bereiden. Zelf eet je immers ook niet altijd kant en klaar maaltijden.

Hou de camera in de aanslag

Of je nu begint met een fruithapje of een groentehapje. Het gezicht dat je kindje trekt bij de eerste hapjes is onvergetelijk grappig. Zorg er dus voor dat je dit moment vastlegt op foto of film.
© 2015 - 2019 Aeode, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De voeding van je baby na vier maanden: Wat kun je geven?De voeding van je baby na vier maanden: Wat kun je geven?De eerste vier maanden heeft je baby alleen flesvoeding of borstvoeding nodig. Daarin zitten alle voedingstoffen die een…
Waarom wachten tot 6 maanden met vaste voeding?Te vroeg starten met vaste voeding kan leiden tot allerlei gezondheidsproblemen. In dit artikel vindt u informatie over…
Hoe en wanneer geef ik mijn baby zijn eerste hapjes?Hoe en wanneer geef ik mijn baby zijn eerste hapjes?Eindelijk is het dan zo ver! Je baby mag beginnen met eten naast de borst- of kunstvoeding. Maar hoe begin je? Waar vind…
Pap maken van moedermelkPap maken van moedermelkAls je je baby borstvoeding geeft kan je vanaf vier maanden starten met het geven van pap. Pap maken van moedermelk gaat…
Welke groente en fruit mag mijn baby?Welke groente en fruit mag mijn baby?Veel ouders verheugen zich op het eerste fruithapje, een ware mijlpaal! Vanaf ongeveer 6 maanden heeft je baby niet geno…
Bronnen en referenties
  • http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/nieuw-advies-voor-het-geven-van-oefenhapjes.aspx
  • http://www.kindengezin.be/voeding-en-beweging/eten-en-drinken/starten-met-vaste-voeding/op-het-menu/
  • http://www.today.com/parents/packaged-food-babies-toddlers-loaded-sugar-salt-t14121

Reageer op het artikel "De voeding van je baby vanaf 4 maanden"

Infoteur: Aeode
Gepubliceerd: 14-07-2015
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!