InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Dr. Brown's flessen voor babyvoeding

Dr. Brown's flessen voor babyvoeding

De Dr. Brown’s fles is de enige fles met een gepatenteerd ventielsysteem (‘Natural Flow’ genaamd) waardoor je je kindje vacuüm-vrij en zonder luchtbelletjes kunt voeden. De fles wordt vanwege het unieke ontwerp gebruikt door veel ouders van premature baby’s, maar ook door een heleboel andere gezinnen vanwege het gemak in het gebruik. Er zijn een aantal soorten en maten Dr. Brown’s flessen en onderdelen en afhankelijk van een aantal persoonlijke voorkeuren kun je de fles kiezen die bij jou en je kindje past.

Het unieke ventielsysteem

Door dit unieke ventielsysteem ontstaat positieve druk, doordat de lucht via het ventiel de fles in komt en door de opwaartse kracht naar de ruimte boven de voeding wordt geleid. De lucht komt nooit via de melk naar bovenin de fles en daardoor zullen er geen bubbeltjes in de voeding terecht komen. En door de afwezigheid van de vacuümdruk hoeft de baby niet hard te zuigen. Het stimuleren van de speen is genoeg om melk uit de fles in de mond te krijgen.

Dit zorgt er allereerst voor dat de baby heel gemakkelijk en natuurlijk kan drinken. De melkstroom is te vergelijken met die van de melkstroom bij borstvoeding. De baby hoeft alleen de fles in zijn mondje te nemen en de speen licht aan te zuigen waardoor de melk het mondje in komt. Vooral voor premature kindjes die nog niet zo goed kunnen zuigen is dit erg prettig.

Daarnaast zorgt het natuurlijke drinken voor een verminderde kans op pijnlijke oortjes en oorontsteking, wat door te hard zuigen kan optreden. Bij flessen met vacuüm zorgt het harde zuigen voor negatieve druk in het midden oor en vuil in het oor kan zo zorgen voor een oorontsteking. Met de Dr. Brown’s fles is dit niet aan de orde.

Het gebruiken van de niet-vacuüm fles, draagt ook bij aan de gezondheid van de baby, omdat het overgeven en darmkrampjes voorkomt en vitamines (zoals A, C en E) optimaal blijven behouden. De werking van deze flessen is wetenschappelijk bewezen.

De verschillende flessen

De standaard Dr. Brown’s flessen hebben een smalle hals en fles en ze worden gemakkelijk getolereerd door de meeste baby’s. Op de brede hals fles zit een bredere speen dan op de standaard fles. De baby houdt zijn mondje wat verder open tijdens het drinken. Vooral bij pasgeboren en jonge baby’s wordt het gebruik van deze fles aangeraden omdat het de kans op tepel-speenverwarring bij de baby minimaliseert. Er bestaat ook een flesje dat is gemaakt speciaal voor premature baby’s die geen goede zuigreflex hebben.

De verschillende spenen

De Dr. Brown’s flessen zijn ontworpen aan de hand van de verschillende doorstroomsnelheden. De speen voor pasgeboren baby’s geeft 1 druppel per seconde; de speen vanaf 3 maanden geeft 2 druppels per seconde en zo zijn er nog flessen vanaf 6 maanden (3 druppels per seconde) en flessen met extra snelle doorstroomsnelheid (4 druppels per seconde). Deze laatste kan ook gebruikt worden voor pap en andere dikke voeding. De speen die je kiest hangt dus af van de zuigkracht van de baby en de snelheid waarmee hij drinkt. Een voeding hoort ongeveer 20 minuten te duren en daar pas je de keuze van de fles op aan.

Schoonmaken van de Dr. Brown’s flessen

De flessen kunnen schoon gemaakt worden in een pan met kokend water. De pan moet allereerst aan de kook worden gebracht en als het water kookt kan de pan van het vuur en kunnen alle onderdelen van de fles (fles, speen en ventielonderdelen) in het water worden gelegd. De onderdelen moeten daar dan 3 tot 5 minuten in blijven liggen.
Ook kunnen de flessen worden schoon gemaakt met behulp van de magnetronsterilisator. Met hete stoom reinigt de sterilisator de flessen en alle onderdelen.

De geschikte fles kiezen

Kortom, deze fles is geschikt voor baby’s van alle leeftijden, omdat er meerdere soorten flessen en spenen bestaan. De fles en de speen die je uiteindelijk uitkiest hangt af van de zuigkracht en de voorkeur van de baby zelf.
© 2015 - 2018 Peterma, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Flesvoeding of kunstmatige zuigelingenvoedingFlesvoeding of kunstmatige zuigelingenvoedingHet kan gebeuren dat u geen borstvoeding kunt geven, of u kiest ervoor om flesvoeding te geven. Flesvoeding of kunstmati…
Philips Avent – alles voor je babyPhilips Avent is een van de grootste merken in de markt voor babyflessen en babyspenen. Daarnaast bestaat het Avent baby…
Spullen voor je baby; drinkfles, fopspeen en flesvoedingSpullen voor je baby; drinkfles, fopspeen en flesvoedingDe babyschappen in de winkels staan tot de nok toe vol met verschillende soorten flessen, fopspenen en babyvoeding. Voor…
De fopspeen voor uw babyDe fopspeen voor uw babyBijna alle baby's gebruiken een fopspeen. De speen zorgt voor het bevredigen van de zuig behoeftes van de baby zonder da…
Wat wil jouw baby het liefst, een duim of de fopspeen?Wat wil jouw baby het liefst, een duim of de fopspeen?Baby’s hebben vooral de eerste maanden een sterke zuigbehoefte. Door het zuigen komt de melkproductie bij de moeder op g…
Bronnen en referenties
  • http://www.babyandmore.eu/dr-brown-flessen
  • http://www.bol.com/nl/p/dr-brown-s-standaardfles-240-ml/9200000006635541/
  • http://www.drbrowns.nl

Reageer op het artikel "Dr. Brown's flessen voor babyvoeding"

Infoteur: Peterma
Gepubliceerd: 14-09-2015
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!