InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Welke fles en speen passen het beste bij jouw baby?

Welke fles en speen passen het beste bij jouw baby?

Welke fles en speen passen het beste bij jouw baby? Je wilt je baby flesvoeding geven, maar er zijn zoveel verschillende flessen en spenen, welke moet je kopen? Flessen zijn er in verschillende vormen en maten. Voor een pasgeboren baby worden de kleine, ronde flesjes (125 ml) het meest gebruikt. Zodra de baby meer voeding nodig heeft is een grotere fles handig. Bij elke fles zijn bijpassende spenen verkrijgbaar. Spenen zijn er in verschillende maten: small, medium, large en 1-2-3-standen. Small heeft een klein gaatje in de speen en large een groter gat. Spenen slijten na verloop van tijd. Het materiaal wordt slap en er ontstaan scheurtjes. Vervang een speen daarom elke zes tot acht weken.

Welke fles is het beste voor mijn baby?

Een pasgeboren baby drinkt meerdere keren per dag, kleine hoeveelheden. Dan is een klein flesje van 125 ml een goede keuze. De flesjes zijn handig in gebruik. Als de baby meer voeding nodig heeft, kun je beter een grotere fles gebruiken. Er is veel te kiezen op dit gebied. Flessen zijn rond, driehoekig, met een brede opening, met een s-vorm, ergonomisch gevormd en voorzien van een ventielsysteem. Een ventielsysteem in de fles zorgt ervoor dat de baby minder lucht inslikt, wat darmkrampjes, boertjes en spugen voorkomt.

Flessen in verschillende vormen

Driehoekige flessen liggen makkelijk in de hand, maar door de hoeken zijn ze lastig schoon te maken. De s-vorm in een fles zou helpen tegen reflux bij baby’s. Reflux is het terugstromen van de maaginhoud in de slokdarm. De werking van deze s-vorm is echter niet bewezen. Flessen met een brede opening zijn makkelijk te vullen en goed schoon te maken. Baby's kunnen flessen met een ergonomische vorm beter vasthouden.

Spenen in verschillende maten

Spenen zijn er in verschillende maten, van small tot large. Welke speen geschikt is, hangt af van de leeftijd en zuigkracht van de baby. Voor een pasgeboren baby is een speen in de maat small geschikt. Deze speen heeft één klein gaatje waar de melk niet te snel door stroomt. De baby zal zich minder snel verslikken. Als de baby groter wordt en meer gaat drinken, kun je overgaan op een grotere maat. Meestal is dat rond een maand of drie. Bij ingedikte voeding heb je ook een speen met een groter gat nodig.

Wanneer heeft de baby een andere maat speen nodig?

De baby heeft een andere speen nodig als hij veel moeite moet doen om de fles leeg te krijgen. Het leeg drinken duurt langer dan twintig minuten. Als de baby in slaap valt tijdens het drinken en te moe is om de fles leeg te drinken, dan kan hij toe zijn aan een andere speen. Ook onrust tijdens het drinken kan erop wijzen dat de speen te klein is. Bij ingedikte voeding of pap moet het gat in de speen ook iets groter zijn, anders moet de baby erg veel moeite doen om het uit de fles te krijgen. Bij baby’s die te snel drinken en te veel spugen moet het gat juist niet te groot zijn.

Siliconen of latex spenen?

Spenen zijn gemaakt van latex of siliconen. Een latex speen is soepel en beïnvloedt de stand van de kaken en tanden nog minder dan een siliconen speen. Daar staat tegenover dat een siliconen speen sterker is en dat er geen overgevoeligheid voor het materiaal ontstaat. Siliconen spenen zijn makkelijk schoon te maken. Het materiaal kan na verloop van tijd wel scheuren. Controleer deze spenen regelmatig op scheurtjes.

1-2-3-standen-speen

Een speen met drie standen is handig omdat je de stand tijdens de voeding aan kunt passen. Als de baby begint te drinken en nog erg hongerig is, voed je op stand één. Zodra de baby moe begint te worden kun je kiezen voor een hogere stand zodat de voeding er makkelijker uitstroomt. Op de speen staan de drie standen. De stand waarop je voed zit onder de neus van de baby.
  • Stand 1 - voor vloeibare, dunne voeding
  • Stand 2 - voor licht ingedikte voeding
  • Stand 3 - voor ingedikte voeding en pap

Spenen in verschillende vormen

Spenen zijn er in verschillende vormen. Je kunt kiezen uit:
  • Kersmodel
  • Brede speen
  • Dentalvorm

Het kersmodel

Deze speen wordt veel gebruikt. Ze zijn er met een korte of lange speen. Voor een pasgeboren baby gebruik je het model met de korte speen.

Brede spenen

Dit model is voor baby’s die zowel borst- als flesvoeding krijgen. De speen lijkt op de vorm van de borst. De basis is breed, de speen kort. De lippen hebben veel contact met de speen door de brede basis. De korte speen komt niet zo ver in de mond waardoor kokhalzende baby’s beter uit deze speen drinken.

Spenen met dentalvorm

Deze spenen hebben een platte top. De platte top is aangepast aan het gehemelte en zou de ontwikkeling van de kaak stimuleren en scheefgroei bij de tanden voorkomen. Het is niet bewezen dat deze spenen beter zijn dan andere modellen.

Aan een speen wennen

De baby heeft tijd nodig om aan een speen te wennen. Niet elke vorm wordt door de baby gewaardeerd. Probeer het gewoon uit.

Het schoonmaken van flessen en spenen

Na aankoop moeten spenen en flessen worden gesteriliseerd door ze uit te koken. Daarna mag je ze in de vaatwasser op minimaal 55 graden Celsius wassen. Met de hand afwassen mag ook. Zet de flessen op de kop te drogen, op een schone, droge doek. Na elke voeding spoel je de fles en speen uit, zodat voedingsresten niet in de fles achter blijven. Daarna afwassen met warm water en afwasmiddel en op d kop laten drogen, op een schone, droge doek. Met een flessenborstel reinig je de binnenkant van de flessen.

Flessen en spenen steriliseren

Je kunt flessen en spenen steriliseren door ze uit te koken. Neem hiervoor een pan met water zonder deksel. Leg de schone flessen in de pan en breng het water aan de kook. Laat de flessen minimaal vijf tot tien minuten koken. De laatste drie minuten mogen de spenen erbij. Giet het water af en laat flessen en spenen op een schone, droge doek drogen. Voor het steriliseren kun je ook een sterilisator gebruiken.

Wanneer moet je een speen vervangen?

Een speen gaat zes tot acht weken mee. Na verloop van tijd wordt het materiaal slapper en ontstaan er scheurtjes. Controleer de spenen vaker bij baby’s met tandjes. Er ontstaan sneller beschadigingen door het bijten op de speen.
© 2019 Liza, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De fopspeen voor uw babyDe fopspeen voor uw babyBijna alle baby's gebruiken een fopspeen. De speen zorgt voor het bevredigen van de zuig behoeftes van de baby zonder da…
Flesvoeding of kunstmatige zuigelingenvoedingFlesvoeding of kunstmatige zuigelingenvoedingHet kan gebeuren dat u geen borstvoeding kunt geven, of u kiest ervoor om flesvoeding te geven. Flesvoeding of kunstmati…
Het afleren van de fopspeenHet afleren van de fopspeenDe fopspeen is heel makkelijk wanneer uw kind een grote zuigbehoefte heeft. Wanneer het kind ouder word wilt u natuurlij…
Het gebruik van een speen aflerenHet gebruik van een speen aflerenEen kind en zijn speen zijn vaak onafscheidelijk van elkaar. Wanneer een baby eenmaal aan zijn speen is gewend, kan hij…
Dr. Brown's flessen voor babyvoedingDe Dr. Brown’s fles is de enige fles met een gepatenteerd ventielsysteem (‘Natural Flow’ genaamd) waardoor je je kindje…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ben Kerckx, Pixabay
  • https://www.oudersvannu.nl/baby/voeding/welke-flesspeen/
  • https://nl-nl.difrax.com/de-flessenspenen-van-difrax
  • https://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/borstvoeding-en-flesvoeding/flesvoeding-geven/welk-flesje-en-speen-kies-ik.aspx
  • https://www.philips.nl/c-m-mo/babyflessen-en-spenen/kies-de-beste-babyfles-en-speen
  • https://www.babyopkomst.nl/babyuitzet/flesvoeding/
  • https://wij.nl/baby-flesvoeding/artikel/alles-over-flessen-en-fopspenen
  • http://blog.babypark.nl/welke-fles-past-beste-baby/
  • https://www.ouders.nl/artikelen/leve-de-speen-10-weetjes-en-10-tips

Reageer op het artikel "Welke fles en speen passen het beste bij jouw baby?"

Infoteur: Liza
Gepubliceerd: 25-01-2019
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!