InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Hoofdletsels bij kinderen voorkomen: Tips en adviezen

Hoofdletsels bij kinderen voorkomen: Tips en adviezen

Hoofdletsels bij kinderen voorkomen: Tips en adviezen Elk kind loopt wel eens een letsel op zoals een schram of blauwe plek. In de meeste gevallen is het kind snel hersteld van deze verwonding. Een letsel aan het hoofd is echter mogelijk ernstiger. Een preventieve aanpak is de beste manier om hoofdletsels te voorkomen. Ouders kunnen namelijk eenvoudige stappen ondernemen om een hoofdtrauma bij kinderen te voorkomen. Het dragen van een helm tijdens een sportieve activiteit vermindert de kans op een hoofdletsel aanzienlijk. Het installeren van raambeschermingen, antislipvloermatten en veiligheidshekken voorkomt het ontstaan van een verwonding aan het hoofd in huis. Ook andere tips zijn voorhanden om de kans op het krijgen van hoofdletsels zo veel mogelijk te verkleinen.

Tips voor het voorkomen van een hersenletsel bij kinderen

Autoveiligheid

Het kind moet altijd een veiligheidsgordel dragen als het zich in een auto of een ander motorvoertuig bevindt. De ouders gebruiken een kinderzitje (babyzitje, peuterzitje) of een stoelverhoger (verhogingskussen) die het beste past bij de leeftijd, het gewicht en de lengte van het kind. Een stoel die slecht past, is potentieel gevaarlijk. Het is een goed idee om het kind op een stoelverhoger te houden totdat hij of zij ten minste 135 cm groot is. Verder mag een ouder absoluut niet met het kind gaan autorijden wanneer hij alcohol heeft gedronken, illegale drugs heeft gebruikt of als hij zich erg moe voelt.

Bedveiligheid

Enkele eenvoudige stappen zorgen ervoor dat het kind veilig in bed kan vertoeven. Een kind mag zeker niet op een bed springen. Indien mogelijk slaapt het kind niet op een stapelbed. Is dit toch nodig, dan is het verstandig om online beoordelingen te controleren voor de aankoop. Het bedframe moet sterk zijn. Op het bovenste bed moet er een zijhek staan. De ladder moet tot slot sterk zijn en stevig aan het frame worden bevestigd.

Helm dragen

Hersenschudding
Na een hersenschudding of lichte hoofdwond heeft het kind mogelijk een helm nodig. Een arts moet bovendien altijd de toestemming geven om een activiteit te hervatten.

Sporten
Helmen helpen hoofdletsels te voorkomen. Het kind moet een helm dragen die geschikt is voor de volgende sporten of activiteiten:
  • contactsporten, zoals ijshockey en voetbal
  • fietsen
  • honkbal of softbal
  • paardrijden
  • rodelen, skiën of snowboarden
  • skateboarden of inline skaten

Een lokale winkel voor sportartikelen, sportfaciliteiten of fietsenwinkel geeft advies over een goed passende helm.

Voertuigen
Ook is het dragen van een helm nodig tijdens het rijden op een sneeuwscooter, motorfiets, scooter of terreinvoertuig. Indien mogelijk mogen kinderen niet op deze voertuigen rijden.

Veiligheid buitenshuis

Alle oppervlakken van de speeltuinen moeten veilig zijn. Ze moeten gemaakt zijn van schokabsorberend materiaal zoals strooisel of rubber. Jonge kinderen moeten tevens uit de buurt van trampolines blijven, indien mogelijk.

Veiligheid in huis

De ouders verwijderen best potentiële struikelgevaren zoals vloerkleden met een klein oppervlak en losse elektriciteitskabels. Voor alle ramen die geopend kunnen worden, is het noodzakelijk om raambeschermingen op te plaatsen. Ook een hek aan de boven- en onderkant van de trap is nodig totdat het kind veilig naar boven en beneden kan gaan. De trappen moeten voorts vrij blijven van rommel. Op de trappen rennen en op meubels springen is uit den boze. Bovendien mogen jonge kinderen niet alleen op een hoge plaats vertoeven, zoals een bed of een sofa. Zit het kind op een kinderstoel, dan moet hij of zij steeds vastgezet zijn met het veiligheidsharnas. Het gebruik van antislipvloermatten en antislipmatten in de badkamer is aanbevolen. Tot slot moeten ouders alle scherpe en gevaarlijke voorwerpen veilig opbergen in een afgesloten kast.

Symptomen van hoofdletsel bij kind

Het gedrag en de symptomen van een kind na een hoofdletsel hangen af van het type en de omvang van de verwonding.

Braken

Ongeveer tien procent van de kinderen/adolescenten moet minstens één keer braken na een hoofdwond. Dit duidt niet altijd op een ernstig letsel aan het hoofd.

Epileptische aanvallen

Minder dan één procent van de kinderen/adolescenten heeft een epileptische aanval direct na een hoofdletsel. Soms lijden kinderen dan aan een ernstige hoofdwonde.

Gezwollen hoofdhuid

Een gezwollen hoofdhuid komt vaak voor omdat er zich veel bloedvaten in de hoofdhuid bevinden. Als de huid niet gebroken is, krijgt een kind snel te maken met een grote knobbel door bloedingen of zwellingen onder de huid.

Hersenschudding

Een hersenschudding is een milde vorm van een traumatisch hersenletsel. Veel voorkomende symptomen van een hersenschudding zijn verwardheid, geheugenverlies (het niet kunnen herinneren van gebeurtenissen rond de tijd van de verwonding), hoofdpijn, braken en duizeligheid. Bewustzijnsverlies verschijnt soms ook, maar komt niet vaak voor. Circa tien procent van de jonge atleten met een hersenschudding krijgt te maken met een verlies van bewustzijn.

Hoofdpijn

Hoofdpijn komt voor bij ongeveer 45 procent van de kinderen/adolescenten na een hoofdletsel. Bij kinderen die te jong zijn om te spreken, is prikkelbaarheid een aanwijzing voor hoofdpijn of ander ongemak.

Verlies van bewustzijn

Bij ongeveer vijf procent van de kinderen/adolescenten met een lichte hoofdblessure komt flauwvallen of bewustzijnsverlies tot stand, en dit meestal gedurende een korte periode (minder dan één minuut).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Helm voor kinderen op de fiets in het verkeerJaarlijks vallen er in het verkeer enkele tientallen doden en enkele honderden gewonden onder kinderen tot veertien jaar…
Veilig fietsen met de fietshelmVeilig fietsen met de fietshelmZonder fietshelm op de fiets stappen is voor de meeste mensen een gewoonte. In het verkeer zie je bijna niemand met een…
Hersenschudding herkennen bij kinderenTijdens het spelen of door onoplettendheid komt het vaak voor dat kinderen vallen. Meestal is er niets aan de hand. Ze s…
Is een fietshelm dragen zinvol?Is een fietshelm dragen zinvol?De pot op de kop is niet razend populair, maar voor uw veiligheid is hij zeker de moeite waard om dragen. Een fietshelm…
Postcommotioneel syndroom: Slepende symptomen na hoofdletselPostcommotioneel syndroom: Slepende symptomen na hoofdletselHet postcommotioneel syndroom is een aandoening die meestal gepaard gaat met een hoofdletsel, meer bepaald een hersensch…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: EME, Pixabay
  • Geraadpleegd op 26 november 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Head Injury Prevention Tips, https://www.brainline.org/article/head-injury-prevention-tips
  • How to prevent head injuries in children, https://www.aboutkidshealth.ca/Article?contentid=1984&language=English
  • Patient education: Head injury in children and adolescents (Beyond the Basics), https://www.uptodate.com/contents/head-injury-in-children-and-adolescents-beyond-the-basics
  • Preventing head injuries in children, https://medlineplus.gov/ency/patientinstructions/000130.htm
  • Preventing Head Injuries in Children, https://www.sickkidsfoundation.com/aboutus/newsandmedia/stories2016junheadinjury
  • Waarom een autostoel voor je kind gebruiken, https://magazine.vab.be/rijden/autostoel-je-kind-veilig-vastklikken-doe-je-zo/

Reageer op het artikel "Hoofdletsels bij kinderen voorkomen: Tips en adviezen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 14-06-2019
Subrubriek: Kinderen
Special: Hersenaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!