InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Schadelijke stoffen in billendoekjes

Schadelijke stoffen in billendoekjes

Steeds meer moeders (en vaders!) zijn op zoek naar een alternatief voor de standaard billendoekjes die je in elke supermarkt en drogisterij kunt kopen. Waarom? Omdat je in de eerste levensjaren van je kindje heel wat billendoekjes gebruikt en deze billendoekjes vol met chemische stoffen zitten die schadelijk kunnen zijn voor je kindje.

Schadelijk!

De huid van baby's en kleine kinderen is veel dunner dan de huid van volwassenen en laat dus ook veel meer stoffen door die het lichaampje intrekken. Billendoekjes gebruik je in de eerste levensjaren van je kind dagelijks en vaak wel meerdere keren per dag, de stofjes die in billendoekjes zitten, komen dus ook terecht in het lijfje van je kleintje. Logisch dus dat steeds meer ouders steeds minder gebruik willen maken van de standaard billendoekjes aangezien deze vol schadelijke stoffen zitten. Hieronder lees je welke stoffen er vaak in billendoekjes voorkomen die schadelijk kunnen zijn:
  • Parfum bevat synthetische stoffen die allergieën kunnen veroorzaken. De enige reden waarom parfum aan billendoekjes wordt toegevoegd is zodat de doekjes lekker gaan ruiken. Niet nuttig voor de kwetsbare babyhuid dus.
  • Alcohol tast de natuurlijke beschermingslaag van de huid aan, waardoor de huid nog kwetsbaarder wordt.
  • Phenoxyethanol is een conserveringsmiddel dat in zeer veel cosmetische producten wordt gebruikt. Phenoxyethanol kan allergieën veroorzaken. Doordat het in zeer veel cosmetische producten wordt gebruikt, is de kans groot dat je kindje er meer van op zijn huidje krijgt dan alleen door de billendoekjes.
  • Sodium Laureth Sulfate en Sodium Lauryl Sulfate zijn stoffen die de huid grondig reinigen en ontdoen van vocht en vet. Doordat zij de huid ontdoen van vocht en vet, ontdoen zij de huid dus ook van zijn natuurlijke beschermingslaag. Hierdoor kunnen schadelijke stoffen nog gemakkelijker door de huid heen dringen.
  • Parabenen zijn conserveringsmiddelen die schimmels doden en ervoor zorgen dat de billendoekjes lang houdbaar zijn. Parabenen kunnen de hormoonhuishouding van mensen beïnvloeden. Parabenen staan vaak niet als 'parabenen' aangegeven op de ingrediëntenlijst van een product, maar bijvoorbeeld als methylparabeen, propylparabeen of isobutylparabeen. Parabenen is simpelweg de verzamelnaam van allerlei soorten parabenen. Er zijn onderzoeken gedaan die aantonen dat parabenen daadwerkelijk zijn aangetroffen in het menselijk lichaam. Dit bewijst dus dat deze stoffen echt door de huid heen gaan.
  • Tetrasodium EDG is een alternatief voor parabenen, maar ook dit is een schadelijke stof.
  • Methylisothiazolinone is een conserveringsmiddel dat allergische reacties kan veroorzaken en de ontwikkeling van het zenuwstelsel kan beïnvloeden.
  • Sodium benzoate is wederom een conserveringsmiddel. Het is gemaakt van sodiumzout dat de huid kan irriteren.
  • PEG is de afkorting van Polyethyleneglycol. Vaak komt er na PEG een nummer. Hoe hoger het nummer, hoe groter de kans dat dit ingrediënt allergieën en/of eczeem veroorzaakt.

Het is natuurlijk niet zo dat alle billendoekjes al deze ingrediënten bevatten. Maar bijna alle 'standaard' billendoekjes bevatten wel meerdere ingrediënten van bovenstaande lijst.

Schadelijk?

Al deze stoffen kunnen schadelijk zijn voor je kindje. Ze kunnen allergieën, huidreacties of andere nare dingen veroorzaken, maar dit hoeft natuurlijk niet. Als het goed is houden de producenten van de billendoekjes zich namelijk allemaal aan de richtlijnen van de Wereldgezondheidsraad en zijn de hoeveelheden van de schadelijke stoffen die daadwerkelijk in de doekjes aanwezig zijn binnen de toegestane normen. Maar houd er dan alsnog rekening mee dat je vrij veel billendoekjes op een dag gebruikt, en dat de meeste schadelijke stoffen ook in andere producten voorkomen die je dagelijks voor je kindje gebruikt (denk aan shampoo, crème, e.d.) dus je kindje komt met meer schadelijke stoffen in aanraking dan je misschien wel zou verwachten. En juist doordat baby's en kinderen volop in ontwikkeling zijn, zijn de stoffen extra schadelijk voor ze, onder andere doordat sommige van de chemische stoffen de hormoonhuishouding of het zenuwstelsel aan kunnen tasten.

Alternatieven

Het meeste simpele alternatief is gewoon wc-papier gebruiken voor het schoonmaken van de billen van je kindje. Ook kun je een nat washandje gebruiken. Een ander alternatief is het aanschaffen van wasbare billendoekjes. Deze maak je nat met water (eventueel met wat olie) en was je vervolgens uit in de wasmachine. Tot slot zijn er ook billendoekjes zonder schadelijke stoffen zoals 'water wipes', deze billendoekjes zijn vochtig gemaakt met water en een heel klein beetje grapefruitsap. Doordat er geen conserveringsmiddelen in zitten, hebben deze doekjes wel een houdbaarheidsdatum.
© 2016 - 2017 Faimro, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alternatieven voor billendoekjesAlternatieven voor billendoekjesBillendoekjes horen bij een van de vele uitvindingen die het leven van een moeder makkelijker hebben gemaakt. Wat veel m…
Babydoekjes zonder parfumBabydoekjes zonder parfumIn veel vochtige babydoekjes zit parfum. Hierdoor kan de tere babyhuid geïrriteerd raken. Daarom is het zeker bij baby’s…
Risico's en nadelen van de e-sigaretRisico's en nadelen van de e-sigaretDe e-sigaret: duizenden mensen in Nederland maken er gebruik van. De meeste mensen roken de e-sigaret omdat het een stuk…
Roken schadelijk voor hersenen en gezondheidRoken schadelijk voor hersenen en gezondheidRoken: tijdens zwangerschap, verslavend, schadelijk voor de gezondheid. Roken werd tot de jaren negentig van de 20e eeuw…
Schadelijke stoffen op kantoorSchadelijke stoffen op kantoorVeel mensen brengen een hoop tijd door op kantoor. Daardoor kom je in aanraking met meerdere schadelijke stoffen zonder…
Bronnen en referenties
  • http://blog.greenjump.nl/post/2014/01/07/Billendoekjes-met-schadelijke-stoffen-voor-babys-waar-moet-je-op-letten.aspx
  • http://healthymommy.nl/billendoekjes-test/
  • http://www.lauraenjames.com/checklist-schadelijke-ingredienten-in-verzorgingsproducten/
  • http://www.praktijk-vdmeer.nl/algemeen/belastende-ingredienten
  • http://trendymommy.nl/baby/kijk-uit-met-billendoekjes/

Reageer op het artikel "Schadelijke stoffen in billendoekjes"

Infoteur: Faimro
Gepubliceerd: 13-04-2016
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!