InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Eerste (lente)zon: zonnebrandcrème voor je kind en tips

Eerste (lente)zon: zonnebrandcrème voor je kind en tips

Eerste (lente)zon: zonnebrandcrème voor je kind en tips In de lente kunnen de temperaturen al aardig oplopen. De uv-index (zonkracht) is al heel wat hoger en er zijn minder wolken om het zonlicht te filteren. De temperaturen zijn echter nog vrij laag en ook de wind kan nog behoorlijk fris aanvoelen, waardoor je niet echt merkt dat je kind aan het verbranden is. Na de winter is de huid van je kind extra gevoelig, waardoor zonverbranding heel snel is gebeurd. De huid van je kind heeft dan ook extra bescherming nodig bij de eerste lentezon. Je kind insmeren is broodnodig voor een optimale bescherming. Zonnebrandcrème met een hoge factor is de beste keuze. Zonnebrand kan leiden tot nadelige gevolgen voor je huid en zelfs in ernstige gevallen het risico op melanoom of huidkanker doen toenemen. Wees voorbereid en op je hoede als je besluit om een dagje met de kinderen door te brengen in de zon. Enkele goede tips kunnen helpen als bescherming tegen de zon en als hulpmiddel om zonnebrand tegen te gaan.
Buiten spelen is gezond, maar bescherming tegen de zon is absoluut noodzakelijk. / Bron: 91249144gary, PixabayBuiten spelen is gezond, maar bescherming tegen de zon is absoluut noodzakelijk. / Bron: 91249144gary, Pixabay

Eindelijk: de lente en de zon zijn daar

Na een lang winterseizoen snakt iedereen naar de eerste zonnestralen en het echte lentegevoel. De eerste lentezon is het ideale moment voor de kinderen om buiten in het zonnetje te spelen. De zon kan echter heel verraderlijk zijn in het prille lenteseizoen. Het voelt vaak nog wat frisjes aan waardoor je absoluut niet zou denken dat je kind kan verbranden. Het tegendeel is echter waar. De huid van je kind is extra gevoelig omdat de huid al een hele winterperiode weinig zonlicht heeft gezien. De huid bevat minder pigment. Mensen en bijgevolg ook kinderen hebben ook de neiging om zich enkel in te smeren wanneer het zonnig én warm is. Echter is het aanbevolen om al te smeren bij de eerste zonnestralen. Uiteraard verdient de gevoelige huid van je kind vanaf het begin de volledige aandacht. Haal de zonnecrème maar snel te voorschijn en laat je niet verrassen.

De gevolgen van zonnebrand bij je kind

Zonnebrand voorkomen is beter dan genezen. De gevolgen van zonnebrand kunnen heel divers zijn, en zelfs op lange termijn schadelijk voor de algemene gezondheid. Een onmiddellijk gevolg van zonnebrand is een rode, pijnlijke huid die ontstaat door vervelling. In bepaalde en meer ernstige gevallen kunnen er ook blaren ontstaan. Op langere termijn kan zonnebrand leiden tot een verhoogd risico van melanoom, ook wel huidkanker genoemd. Deze vorm van kanker kan uitzaaien en in bepaalde gevallen zelfs leiden tot de dood. Een veelvuldige blootstelling aan de zon kan bij mensen op oudere leeftijd leiden tot ouderdomshuidkanker. Er worden twee soorten onderscheiden. De eerste soort is een basocellulair carcinoom, namelijk een niet-uitzaaibare huidtumor. De tweede soort is een spinocellulair carcinoom. Deze vorm is agressiever en kan bijgevolg wel uitzaaien. Het spreekt dus vanzelf dat het insmeren van je kind met zonnecrème heel erg belangrijk is, ter preventie van deze nadelige gevolgen. Tevens is de barrière van de huid bij jonge kinderen minder ontwikkeld, waardoor de zonnestralen dieper in de huid kunnen dringen. Dit heeft als gevolg dat de huid sneller wordt beschadigd met later een grotere kans op huidkanker.

Bescherming tegen de zon: insmeren van je kind(eren) met zonnebrandcrème

Kinderen hebben absoluut extra huidbescherming nodig bij de eerste zonnestralen. De zon kan immers al fors uit de hoek komen. Omwille van het feit dat de huid weinig belast is geweest tijdens de winterperiode, is het daarom enorm belangrijk om een kinderhuid goed te beschermen. Enkele bruikbare en nuttige tips kunnen helpen om je kind perfect te beschermen tegen de zon.
  • Kinderen jonger dan achttien jaar hebben een zonnebrandcrème met factor 50+ nodig. Verbranding door de zon op een leeftijd jonger dan achttien jaar, verdubbelt immers het risico op huidkanker als deze kinderen volwassen zijn. Het is van zeer groot belang om genoeg te smeren, ook wanneer je een hoge zonnefactor gebruikt.
  • Kinderen die in het zwembad spelen dienen op regelmatige basis ingesmeerd worden. Ook na het intensief spelen in de tuin verdient het kind opnieuw een smeerbeurt. Het water van het zwembad of het lichaamszweet spoelen immers de zonnecrème van het lichaam weg.
  • Zorg ervoor dat je kind op de heetste uren van de dag niet al te veel in de zon komt. De kans op verbranding tijdens deze heetste uren is groot, met als gevolg een hogere kans op zonnebrand en een zonnesteek.

Zonnecrème smeren, om de twee tot drie uur, is geen overbodige luxe. / Bron: Dimitrisvetsikas1969, PixabayZonnecrème smeren, om de twee tot drie uur, is geen overbodige luxe. / Bron: Dimitrisvetsikas1969, Pixabay

Verschil tussen zonnecrème voor kinderen en volwassenen

Er bestaat een duidelijk verschil tussen een zonnecrème voor kinderen en een crème voor volwassen personen. Standaard is de beschermingsfactor zeer hoog voor kinderen (50+). Het verschil tussen beide zonnecrèmes zit in de samenstelling. Een crème voor kinderen bevat meer minerale zonnefilters (witte film op huid) en minder parfum. De witte film op de huid is handig voor de ouders om goed te weten waar er al is ingesmeerd. Echter je kan voor kinderen ook een zonnebrandcrème voor volwassenen gebruiken, zonder parfum. Op deze manier hoef je geen twee of drie flesjes mee naar het strand te nemen. Een gevoelige huid bij kinderen kan rood worden, indien geen klassieke zonnecrème verdragen wordt. Alle zonnecrèmes die op de markt komen, worden uitvoerig getest op hun goede werking. Je kan goedkope en duurdere zonnecrèmes vinden. Echter de hoeveelheid die je smeert is van uiterst belang. Er wordt algemeen genomen te weinig gesmeerd. Afhankelijk van de leeftijd van het kind moet je een bepaalde hoeveelheid opsmeren. Dit wordt aangeduid per Finger Tip Unit (FTU). Je doet er goed aan om zelf je kind in te smeren. Zo ben je er absoluut zeker van dat de smeerbeurt goed is uitgevoerd.

Zones om extra in te smeren bij kinderen

Lichaamsdelen die vaak vergeten worden bij kinderen zijn de schouders, de neus, oren en lippen. Vergeet ook de voetzolen niet in te smeren. Naast het insmeren van deze ‘vergeten’ lichaamsdelen is het erg belangrijk om de hoofdhuid te beschermen. Een pet of een zonnehoedje zijn absolute aanraders. Een goede zonnebril is ook erg belangrijk. Indien de ogen te lang worden blootgesteld aan zonlicht dat weerkaatst op water of zand, dan kan een ontsteking van het hoornvlies en oogbindvlies ontstaan. Een zonnebril met volledige uv-bescherming is daarom een goede oplossing.

Algemene tips als bescherming tegen de eerste (lente)zon

  • Ook als de zon niet schijnt, is het belangrijk om je kind goed in te smeren. De uv-straling komt door de wolken heen en extra zonbescherming is geen overbodige luxe.
  • Breng elke twee tot drie uur een nieuwe laag zonnecrème aan, ook als je een zonnebrandcrème neemt die tegen het water kan. Beter een keertje te veel dan te weinig smeren is het uitgangspunt.
  • Zonnebrandcrème werkt pas effectief na dertig minuten. Bij hevige zonneschijn smeer je je kindjes op voorhand in, alvorens ze buiten gaan spelen of zwemmen.
  • Een recent litteken moet je de eerste dagen extra beschermen tegen de zon. Een geïrriteerde huid is immers veel gevoeliger voor uv-straling dan een normale huid.
  • Elk jaar een nieuwe fles zonnebrandcrème kopen hoeft niet. De werking van de crème gaat wat achteruit, maar niet zoveel. Het is erg belangrijk om de crème op de juiste manier te bewaren, namelijk niet te warm en uit de zon. Heel wat mensen vergeten deze tip omdat op het strand of aan het zwembad de zonnebrandcrème juist wel in de zon ligt.
  • Wees je er goed van bewust dat aftersun niet beschermt tegen zonnebrand. Aftersun gaat het uitdrogen van de hoornlaag tegen.
© 2018 Auteurjr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
UVstraling - wat is het?Naast het licht dat wij kunnen waarnemen, straalt de zon ook een ander licht uit; ultraviolet licht, voor ons niet met h…
Zonnebrandcrème: hoe vaak smeren en welke factor?Zonnebrandcrème: hoe vaak smeren en welke factor?Verbranden is niet alleen pijnlijk, het brengt ook de nodige gezondheidsrisico’s met zich mee. Zo is huidkanker vaak het…
De donkere huid en zonnebrandOmdat een donkere huid juist voorkomt in landen waar de zon erg sterk is en vaak schijnt, denkt men al snel dat dit huid…
Zonnen: verstandig gebruik van zonnebrandcremeZonnen: verstandig gebruik van zonnebrandcremeGoed beschermt zonnen vraagt om een verstandig gebruik van zonnebrand en van de zonnebrandcreme. Over het gebruik van zo…
Zonnecreme voor kinderen, welke factor?Zonnecreme voor kinderen, welke factor?Wat zijn de regels voor verstandig zonnen? Welke zonnecrème kies je voor je kinderen? De meeste zonnebrandcrème kun je o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FotografieLink, Pixabay (bewerkt)
  • Kindengezin.be, https://www.kindengezin.be/veiligheid/zon-en-vakantie/zon/
  • Gezondheid.be, https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=7442
  • Flaironline.nl, https://www.flaironline.nl/fashion-beauty/hoe-lang-is-zonnebrand-houdbaar/
  • Afbeelding bron 1: 91249144gary, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Dimitrisvetsikas1969, Pixabay

Reageer op het artikel "Eerste (lente)zon: zonnebrandcrème voor je kind en tips"

Infoteur: Auteurjr
Gepubliceerd: 17-04-2018
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!