InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > De gevolgen van sexueel misbruik

De gevolgen van sexueel misbruik

Sexueel misbruik is een misdrijf. Zo wordt het omschreven in de wet. Toch is het iets, dat jarenlang kan gebeuren, zonder, dat de omgeving ook maar enig idee heeft. En komt het aan het licht, dan is er verbijstering en ongeloof. Toch is er dan al een enorm kwaad geschied, dat in veel gevallen levenslang is. Bij misbruik lijdt een kind: lichamelijk, psychisch, relationeel en emotioneel. En het kind zwijgt, want wat er gebeurt is zeer bedreigend en beangstigend.

Trauma

Sexueel misbruik is een zeer schokkende gebeurenis met ernstige gevolgen. Er omstaat allereerst een gevoel van angst en hulpeloosheid. Maar ook van verdoving. Het kind voelt zich overrompelt en weet niet hoe te ontsnappen of hoe zichzelf te verdedigen. Dat kan het ook niet. En terwijl de buitenwereld (nog) van niets weet begint er bij het kind van alles te veranderen op lichamelijk, emotioneel, psychisch, maar ook cognitief gebied. Het basisvertrouwen van het kind in volwassenen is onder zijn voeten weggeslagen, Functies, die in normale omstandigheden geïntegreerd zijn, lijken een eigen leven te gaan leiden: het verband tussen geheugen, emotie en kennis lijkt te verdwijnen. Er ontstaat een traumatische stressstoornis, die de volgende kenmerken heeft:

Fysieke gevolgen

De stuatie waarin het kind zich bevindt, geeft zoveel spanning, dat het er niet in zal slagen de normale funkties te reguleren. Er ontstaan eet- en slaapstoornissen. Het kind wordt hyperalert en dreigt overal van te schrikken. Ook 's nachts komen ze niet tot rust, liggen soms uren te wachten op geluiden, die duiden op de komst van de dader. Lichamelijk letsel, sexueel overdraagbare aandoeningen en zwangerschap kunnen signalen zijn van misbruik. Hierop zal een arts alert moeten zijn.

Sociale gevolgen

Het hanteren van de gebeurtenissen rondom het misbruik is al moeilijk te hanteren voor het kind en de bijkomende problemen lijken zich op te stapelen: Het kind heeft het gevoel geïsoleerd te zijn en dat wordt ook nog eens in de hand gewerkt door de bedreigingen, die de dader hanteert om het kind zijn mond te laten houden. Het vertrouwen in de volwassenen is geschonden, toen de dader met misbruik begon en dit wordt erger naarmate het voortduurt en er niemand ingrijpt. Hoe dichter de dader bij het kind staat, hoe groter de verwarring zal zijn waarin het kind zich bevindt. Het normale leven is verstoord, maar ook de negatieve en angstgevoelens, die het kind naar de dader heeft zal het projecteren op andere volwassenen uit zijn omgeving.

Als er sprake is van sexueel misbruik overschrijdt de dader een groot aantal grenzen: fysieke, relationele en morele grenzen. Het wegvallen van deze grenzen geeft het kind het gevoel nooit en nergens meer veilig te zijn. Een kind verleert daardoor ook zelf grenzen te stellen of te respecteren.

Elk kind is loyaal tegenover zijn ouders en vanaf de geboorte ook geheel afhankelijk van de ouders. Ook bij sexueel misbruik binnen het gezin blijft loyaliteit een rol spelen. Het verlangen naar liefde en bescherming aan de ene kant en de angst voor misbruik aan de andere kant zijn gevoelens, die tegenover elkaar staan en grote verwarring geven. Omdat het kind afhankelijk is van de dader, zal het niet snel die negatieve gevoelens uiten.

Omdat er sprake is van machtsongelijkheid, is sexueel misbruik een vorm van sexueel geweld. De dader bepaalt voor het kind wat er gebeurt en hij kan zijn leeftijd en zijn macht gebruiken om het kind te laten doen wat hij wil. Dit leidt tot een overweldigend gevoel van machteloosheid bij het kind.

Psychische gevolgen

Omdat misbruik een zeer ingrijpende ervaring is en het kind niet in staat is de dader te laten stoppen, probeert het die pijnlijke ervaring los te koppelen van de werkelijkheid. Tijdens het misbruik kan het kind zich bevinden in een soort trance, alsof het het misbruik niet zelf meemaakt. Dit proces wordt dissociatie genoemd. Het kind heeft dan het gevoel, dat een ander die dingen overkomt en niet zijzelf. Ze kijken als het ware toe en voelen zich dan vaak passief en onverschillig.De veranderde toestand van bewustzijn, die dan optreedt, sluit de traumatische ervaring af van het bewustzijn. Ook het tijdsbesef verandert, alles lijkt zich in slowmotion af te spelen.

Omdat het voor het kind zo moeilijk is om te leven met de persoon waar het afhankelijk van is en die tegelijkertijd niet te vertrouwen is, ontstaan er afweermechanismen, als goed praten van de dader en de schuld bij zichzelf leggen. Wat niet vreemd is, omdat er als bedreiging al vaak gezegd is, jij bent slecht, dat je mij dit laat doen. Verder is het vaak de angst, die vaak onbewust tot uiting komt in slaapstoornissen, nachtmerries en woedeuitbarstingen. Het kind wordt heen en weer geslingerd tussen de angst voor het misbruik en de angst dat de dader zijn dreigementen zal uitvoeren als het kind zichzelf verraadt door er met iemand over te praten. Bovendien weet het niet of zijn verhaal geloofd zal worden en wat de gevolgen zullen zijn.

Samenvatting

Sexueel misbruik is een vorm van geweld tegen het kind, dat niet in staat is zich te verzetten tegen de situatie. De verantwoordelijkheid ligt bij de volwassene. Het onstaat door manipulatie of fysiek geweld en veroorzaakt een enorm lijden bij het slachtoffer.

Lees verder

© 2008 - 2018 Yellow, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gevolgen van seksueel misbruikGevolgen van seksueel misbruikSeksueel misbruik is een ernstig misdrijf en brengt vaak grote schade aan bij het slachtoffer. De gevolgen van seksueel…
Sexueel misbruik: Als de dader een vrouw isDat er mannen zijn, die kinderen sexueel misbruiken is algemeen bekend en aanvaard. Maar dat er ook vrouwen zijn, die jo…
Misbruik 20 jaar geleden: misbruik onderschat en verzwegenMisbruik 20 jaar geleden: misbruik onderschat en verzwegenMisbruik wordt tegenwoordig serieuzer genomen dan twintig jaar geleden. Toen werd nog gedacht dat misbruik niets deed me…
Seksueel misbruik... de gevolgenDe gevolgen van seksueel misbruik is bij ieder persoon verschillend. Ieder mens gaat verschillend om met situaties. Het…
Seksueel misbruik - Een vaak voorkomend fenomeenUit landelijk Nederlands onderzoek blijkt dat ruim vijftien procent van de vrouwen voor het zestiende levensjaar een neg…
Bronnen en referenties
  • H. Stellamans Wellens, Littekens op de ziel www.sexueelgeweld.nl

Reageer op het artikel "De gevolgen van sexueel misbruik"

Reacties

Erna Glinthuis, 24-01-2015 15:29 #9
Ik was 12 jaar en mijn moeder was pas overleden toen ik 12 jaar oud was (ben inmiddels 53 jaar) ik stond in de keuken me te wassen in mijn onderbroek mijn vader kwam de keuken in en begon mijn borstjes te wassen met een geile blik in zijn ogen. Ook had ik gedroomd dat mijn jongste zoon mij ging misbruiken in mijn bed. Heb verschillende pogingen gedaan tot zelfmoord en ben door mijn stiefmoeder psychisch misbruikt en mijn vader heeft het toe gestaan. Vervolgens heeft een oude arts in het ziekenhuis mij misbruikt want ik moest al mijn kleren uit trekken en was naakt (14 jaar) en moest op mijn rug op de behandel tafel gaan liggen op mijn rug. Hij spreidde mijn benen en vroeg of het zeer deed later was er een huisarts ook oud en hij was met een arts arts ik kwam voor een uitstrijkje en een jongere arts was erbij aanwezig, de dokter deed het uitstrijkje en toen ik van de behandeltafel af kwam ging hij onder mijn truitje voor een borstonderzoek. Ik heb al jaren geen relatie meer en vertrouw mannen niet heb bij het Mentrum aangegeven dat ik wil weten hoe ik normaal met een man kan omgaan maat ben terecht gekomen bij een angst en therapiegroep. Hoe kan u mij helpen en moet ik nu weer in therapie ik denk aan een hypnose behandeling. Met vriendelijk dank Erna

Sara, 14-06-2014 15:49 #8
IK ben van +/- mijn 10jr tot 18jr. misbruikt geweest door mijn broer, ik kom van een Marokkaanse familie en een gebroken gezin. Wij woonde allen bij onze moeder. Op mijn 13de ongeveer had ik al mijn moed bij elkaar geraapt en heb mijn moeder verteld dat mijn broer me aanraakt, mijn moeder riep hem en zij "laat je zus met rust". Tien minuten later sloeg hij me in mekaar en ging het gewoon verder. Op mijn 18de heb ik het iedereen verteld, moeder beweerde dat ze van niets wist en dan vertelde ze aan iedereen en mezelf dat ze het niet geloofde. Ik ben nu 24 en woon al alleen sinds mijn 18de, sinds ik alleen woon praat ik niet meer tegen mijn moeder. Mijn broer heeft me om vergiffenis gevraagd, en die heb ik hem gegeven maar heb hem duidelijk gemaakt dat ik hem voor de rest niet in mijn buurt wil. Mijn moeder zal ik nooit vergeven, wat zij deed was 1000 x pijnlijker dan wat hij gedaan heeft.

Theo, 31-10-2012 11:07 #7
Tony Aman, zoek iemand die je wel geloofd! Ik weet niet hoe oud je bent maar ga in ieder geval naar je huisarts, deze heeft een zwijgplicht. Je moet het niet laten gebeuren. Je kunt ook altijd de kindertelefoon bellen 0800-0432, daar zitten mensen die naar je luisteren en je vast en zeker zullen helpen. Het is niet normaal, besef dat heel goed!
Ik wens je sterkte en kracht!

Tony Aman, 20-10-2012 16:02 #6
Ik ben vaak misbruikt door oudere vrouwen ze grepen naar mijn geval en deden dat heel vaak ik durfde niks te zeggen na bepaalde tijd ging ze verder ze peneteerde mij ik kon er niks tegen doen ik heb het verteld aan anderen die mij kunnen helpen maar ze geloven me niet. nu laat ik het gewoon gebeuren ik kan er niks tegen doen

Mirna, 30-03-2012 19:35 #5
Ik ben nu 18 jaar oud, maar mijn ouders zijn gescheiden yoen ik 12 jaar was. Ik was een vaders kindje dus besloot ik bij hem te gaan wonen De eerste weken was het heel gezellig. Mijn vader begon me daarn tegwn mijn moeder op te zetten, zodat we ruzie krgen. Dit lukte ik kreeg ruzie met haar. Mijn vader wist dat ik nu helemaal niemand neer had dus maakte hij misbruik van zijn machts positie. Als ik sliep begon hij an me te zitten. Hij maakte sexueel contact met mij. Doordat ik voelde dat mijn pyjama en ondergoed uitgetrokken waren en er aan me getrokken werd, werd ik wakker. Mijn vader misbruikte me. Alle klachten die hier boven genoemt worden daar heb ik last van. Ik durf het via internet wel te vertellen, maar geewoon face to face niet. Ik woo. nu gelukkig al weerr drie jaar bij mujn moeder maar ik durf haar dit niette vertelleen. Ik wil.zo graag hylp mar ik durf er noet om te vragen. Ik ben bang dat niemand mij gelooft

Gerrie Roozeboom, 15-12-2011 13:34 #4
Ik zou graag willen weten wat de kenmerken zijn van een seksueel misbruikte moeder.
Ik ben zelf niet misbruikt voor zover ik weet, maar wel veel problemen met mannen gehad en mijn moeder deed het altijd af met: ach doe toch niet zo kinderachtig als ik bv door haar vriend aan mijn borsten betast werd. Ik kreeg ook adviezen met: ach, morgen heeft hij er spijt van. Ik ben verteld door een arts: wat jij zo allemaal verteld, kan het niet anders zijn dan dat jouw moeder seksueel misbruikt is. Ik heb al bijna 30 jaar geen contact meer met haar en heb haar nooit vertrouwd, zij liet mij vallen voor haar vrienden ect.
Kunt u mij vertellen wat het gedrag is van een seksueel misbruikte moeder, want ik zou hier graag meer over willen weten.

Magika, 31-12-2010 18:24 #3
In onze familie is seksueel misbruik ´normaal´. Het gebeurde het meest door mijn vader, maar ook mijn moeder heeft zich aan mij vergrepen. Toen ik wat ouder werd, nam mijn broer de rol van mijn vader over. Ik kreeg telkens geheugenverlies, waardoor ik het niet direct na afloop kon herinneren. De aangifte werd niet in behandeling genomen, ik volg al jarenlang therapie, maar ik groei er nooit helemaal overheen. De familie steunt elkaar, het is hun geheim, en ik ben de eenling die zich blijft verzetten en de waarheid wil openbaren. Ik word voortdurend tegengewerkt, heb emotionele stoornissen, en krijg mijn leven niet goed op de rails door dit verleden. Daders willen totale macht over je krijgen, en ontnemen mij hiermee de kans op een menswaardig bestaan!

L. Groenendijk, 14-09-2010 16:23 #2
Heel herkenbaar. Goed omnchreven. Erkenning: Mijn eis tegenover mijn familie: Mijn bipolaire stroornis: Mijn probleem heeft een familiecris veroorzaakt. Ik wil erkenning. Zij komen voor hun vader op. Het was ook mijn vader. Dat wordt vergeten. Ook ik hield van hem maar kan dit niet meer. Wat weten zij van loaliteit?

Annet Grasdijk, 08-02-2010 14:51 #1
Heel herkenbaar allemaal, voelt goed dat het ook zo wordt omschreven zoals ik het ervaar.
Een soort van erkenning en dat mijn gevoelens niet vreemd zijn.
Groetjes Annet Reactie infoteur, 09-02-2010
Hallo Annet, bedankt voor je reactie. Ik schrijf deze artikelen ook omdat het belangrijk is, dat mensen weten wat de gevolgen zijn van misbruik, er is zo weinig kennis daarover en er wordt zoveel ontkend en niet geloofd.
Yellow

Infoteur: Yellow
Laatste update: 12-11-2008
Subrubriek: Kinderen
Special: Pleegzorg
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!