InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Sensorische integratietherapie bij ADHD

Sensorische integratietherapie bij ADHD

Wat is sensorische integratietherapie? Voor wie is het bedoeld? En hoe kan een SI-therapeut een kind met ADHD helpen? Lees meer over een behandeling die nog niet zo bekend is.

Wat is sensorische integratietherapie?

Sensorische integratietherapie is een behandelwijze voor kinderen met motorische problemen of leer- en gedragsproblemen. Soms zijn er ook taal- of spraakproblemen. 'Sensorisch' verwijst naar onze zintuigen. Onze zintuigen of sensoren nemen prikkels uit de omgeving op, die door de hersenen worden verwerkt. De zintuigen werken onderling intensief samen. Deze samenwerking wordt gestuurd vanuit de hersenen. Dit hele proces in de hersenen wordt samengevat onder de term sensorische integratie.

Wat is het verband tussen sensorische integratie en ADHD?

Kinderen en volwassenen met ADHD hebben problemen met de aandacht en het activiteitsniveau. Hieraan kunnen moeilijkheden met de verwerking van prikkels ten grondslag liggen. Sommige kinderen met ADHD reageren te veel op prikkels uit de omgeving. Andere kinderen reageren juist te weinig op deze prikkels. Het zenuwstelsel van beide type kinderen verwerkt de binnenkomende prikkels niet op de juiste wijze. Hierdoor worden de prikkels anders ervaren dan normaal.

Wat doet de sensorische integratietherapeut?

De sensorische integratietherapeut gaat na of het hyperactieve gedrag van het kind of de motorische achterstand veroorzaakt kan worden door de over- of ondergevoeligheid voor zintuiglijke prikkels. Er zijn bijvoorbeeld kinderen die overgevoelig zijn voor tastprikkels. Zij kunnen niet tegen aanrakingen, willen niet geknuffeld worden of zitten niet graag op schoot. Vaak hebben zij als baby veel gehuild. Sommige kinderen worden agressief en gaan zelfs slaan als ze worden aangeraakt.

De sensorische integratietherapeut werkt met allerlei spel- en bewegingsmateriaal om het gedrag of de motoriek te verbeteren. Hij of zij maakt gebruikt van bijvoorbeeld een hangmat, een trampoline, schommel of bal. Zachtjes heen en weer schommelen in een hangmat kan bij een kind met een te hoge spierspanning tot een lagere spierspanning leiden. Bij een te lage spierspanning kan de therapeut het kind op een schommel of trampoline zetten.

Wat is het resultaat van de therapie?

Door de sensorische integratietherapie leren kinderen met ADHD beter omgaan met prikkels van buitenaf. Daardoor worden zij vaak rustiger, kunnen zich beter concentreren of worden minder agressief. Een kind kan na de therapie bijvoorbeeld rustig aan tafel blijven zitten. Een teruggetrokken kind kan juist uit zijn schulp komen. Ook kunnen de schoolresultaten verbeteren, vooral het lezen en schrijven.

Krijg ik de kosten van de therapie vergoed?

Sensorische integratietherapie wordt gegeven door sommige fysiotherapeuten, ergotherapeuten en logopedisten. Lees de voorwaarden van de ziektekostenverzekeraar. De te vergoeden behandelingen kunnen aan een aantal voorwaarden zijn gebonden.
© 2009 - 2019 Vokus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Cora de Vos - ADHD (Uitgeverij Unieboek)

Reageer op het artikel "Sensorische integratietherapie bij ADHD"

Infoteur: Vokus
Gepubliceerd: 08-01-2009
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!