InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Welke invloed heeft wat moeder eet op de baby in de buik?

Welke invloed heeft wat moeder eet op de baby in de buik?

Welke invloed heeft wat moeder eet op de baby in de buik? Op de vraag of een baby in de buik al smaken kan proeven is het antwoord JA. Als de foetus 12 weken oud is en nog wordt gevoed door de navelstreng, zijn er op de tong van het kind al kleine smaakpapillen te zien. Het vruchtwater in de buik van de moeder loopt langs die smaakpapillen en daardoor proeft het kind dus al de smaken van de voedingsmiddelen die de moeder heeft gegeten. Een kind proeft dus al in de buik. Moeders die daar rekening mee houden kunnen hun kinderen al vroeg smaak bijbrengen.

Hoe meer de moeder eet, hoe gevarieerder de smaakzinnen van de baby

Hoe meer dingen de moeder dus eet, hoe gevarieerder ook de smaakzinnen van de baby daardoor worden. Gewoon door het proeven van het vruchtwater. Bij de baby verdwijnt het vruchtwater overigens wel weer door de neus naar buiten.

Baby ontwikkelt voorkeur voor eten

Op die manier ontwikkelt het kind ook vaak voorkeuren voor bepaald voedsel en dus voor bepaalde smaken. Dat kan positief werken, maar ook negatief. Een moeder die gedurende haar zwangerschap gewoon doordrinkt bijvoorbeeld zadelt haar kind op met een voorliefde voor alcohol. Deze kinderen zullen als ze later in aanraking komen met alcohol veel eerder naar de fles grijpen dan kinderen van moeders die niet gedronken hebben. Een kind van een moeder dat bijvoorbeeld gek was op spruitjes tijdens de zwangerschap ontwikkelt heel waarschijnlijk een voorliefde voor die smaak.

Snackende moeders hebben vaker kinderen met overgewicht

Er is overigens meer verband tussen wat een moeder eet tijdens haar zwangerschap en het gedrag van het kind op latere leeftijd. Snackende moeders bijvoorbeeld brenger vaker kinderen voort die later met overgewicht kampen dan moeders die liever een salade aten toen ze zwanger waren. Ook is bewezen dat deze kinderen vaak veel minder lusten dan de kroost van een moeder die altijd gezonde dingen heeft gegeten. Moeders die een paar keer per week vis hebben gegeten tijdens de zwangerschap hebben een betere motoriek. Kinderen die erg gestresst uit de buik komen, kunnen wel eens een moeder hebben die tijdens de 9 maanden veel vlees heeft gegeten.

Proeven in de baarmoeder: het onderscheid maken tussen goed en slecht

Dat een kind al smaak leert proeven in de baarmoeder is niet zo vreemd. Het is een oeroud mechanisme dat ervoor zorgt dat mensen weten wat goed voor hen is en wat niet. Smaak helpt namelijk determineren wat goed voor de mens is en wat niet. Giftige voedingsmiddelen smaken namelijk anders (vaak bitter) dan stoffen die je helpen groeien. Om die reden heeft het moederlijf er voor gezorgd dat een kind al op jonge leeftijd leert proeven. In de baarmoeder wordt dan ook een voorliefde voor zoet ontwikkeld. Zoet betekent namelijk energie en het betekent dat het voedingsmiddel niet giftig is. Nadat het kind geboren is en moedermelk krijgt, zet dat patroon zich gewoon voort.

Moedermelk

Moedermelk is namelijk ook vrij zoet. Daarbij is het een feit dat kinderen die borstvoeding hebben gehad vak meer lusten die kinderen die met de fles zijn opgevoed. In borstvoeding zitten natuurlijk allerlei stoffen die in flessenvoeding niet zit en dat wordt veroorzaakt door het eetpatroon van de moeder. Een moeder die veel verschillende smaken eet, leert haar kind daardoor ook van meer zaken genieten. Hoe meer verschillende smaken een kind daardoor probeert, hoe meer het later lust.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Welke invloed heeft wat moeder eet op de baby in de buik?"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 19-11-2010
Subrubriek: Kinderen
Special: Smaak
Medische informatie…
Schrijf mee!