InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Help je kind van de speen af

Help je kind van de speen af

Help je kind van de speen af Voor veel kinderen is de speen een belangrijk hulpmiddel om te kunnen slapen. Bovendien biedt het troost als ze ziek of verdrietig zijn. Voor de ouders is het vaak niet makkelijk om een kind dat aan de speen gewend is, hiervan af te helpen. In dit artikel wordt een aantal bewezen manieren aangedragen om u hierbij te helpen.

Wanneer van de speen af?

Het is verstandig om uw kind voor de eerste verjaardag van de speen af te helpen. Daarna wordt het moeilijker omdat het kind er dan te veel aan gewend geraakt is. Bovendien is het slecht voor het gebit; tanden kunnen scheef gaan staan. Wel is het nog altijd makkelijker om een kind van de speen af te helpen dan van het duimen. De duim is immers altijd voorhanden.

Hoe begin ik met het afleren van de speen?

In het algemeen wordt aangeraden om al vanaf het begin het speengebruik te beperken tot de slaaptijden. Zo zal uw kind er gelijk aan wennen, dat de speen niet altijd beschikbaar is. Heeft u uw kind de speen ook overdag laten gebruiken, bouw het dan langzaam af. Laat uw kind bijvoorbeeld 's morgens de speen zelf in een mooi doosje of potje stoppen, zodat 'de speen ook even kan slapen'. Geef 'm dan wel weer tijdens het eventuele middagslaapje en 's avonds voor het naar bed gaan.

Daarnaast is het verstandig om de speen zodra het kind slaapt, uit de mond te halen. Door het speengebruik leren kinderen anders niet om tijdens het slapen hun mond dicht te houden en kunnen ze gaan snurken. Bouw het gebruik langzamerhand verder af tot uw kind de speen niet meer nodig heeft.
Natuurlijk zal het afwennen van de speen makkelijker zijn als dit in een rustige periode gedaan wordt. Heeft het kind net een broertje of zusje gekregen, zit u midden in een verbouwing of is er een andere belangrijke gebeurtenis, wacht dan even tot alles weer zijn normale gang gaat.

Mijn kind is al ouder dan een jaar en wil zijn speen niet inleveren, wat doe ik nu?

Bij wat oudere kinderen kan het helpen om een beloning in het vooruitzicht te stellen. Laat ze bijvoorbeeld zelf een stuk speelgoed uitzoeken en zet dat in het zicht op een kast. Zo worden ze er steeds aan herinnerd dat er een beloning wacht. Dit hoeft niets duurs te zijn; met een klein knuffeltje of autootje of iets dergelijks zijn ze vaak al erg blij. Of stel ze iets anders leuks in het vooruitzicht: een ijsje gaan eten of een uitje naar de kinderboerderij of dierentuin, wellicht wat muntjes voor in de spaarpot.

Vaak verzinnen ouders ook creatievere oplossingen: laatst las ik over een vader wiens dochtertje haar speen niet wilde inleveren. Hij pakte zowel haar speen als haar lievelingsknuffel af met de woorden: 'Daar ben je nu te oud voor!'. Het meisje ging natuurlijk huilen en papa gaf haar toen haar knuffel terug: 'Nou vooruit, dan mag je deze wel houden.' Vervolgens vroeg ze nooit meer naar haar speen.

Een moeder die ik ken, liet haar zoontje zijn speen aan zijn babyneefje geven: 'Speentjes zijn voor baby's, dus geef die van jou maar aan de baby.' Ze had hem er al een paar dagen op voorbereid en hij gaf zonder morren zijn speen af. Af en toe vroeg hij er nog naar, maar dan kon zijn mama tegen hem zeggen: 'Die heb je toch aan de baby gegeven?'. Inmiddels is ook hij helemaal van zijn speen af.

Mijn eigen zoontje was al drie geweest en ook nog steeds niet van zijn speen af. Tot hij 'm een keer, ondanks onze waarschuwingen dat hij het ding kwijt zou raken, meenam naar de peuterspeelzaal. Hij vergat zijn speen inderdaad en de leidsters waren zo aardig om ons te helpen. Ze vertelden hem, dat ze de speen niet hadden gevonden. Naar een nieuwe vroeg hij niet en iedere keer als hij naar zijn oude speen vroeg, konden wij tegen hem zeggen dat hij die zelf verloren was. Nu zijn we een paar maanden verder en hij heeft het er niet meer over. Soms helpt alleen een rigoreuze oplossing: gooi de speen weg voor de neus van het kind of liever: laat hem of haar het zelf doen. Misschien hebben ze er even wat moeite mee, maar dat gaat vanzelf weer over.

Tot slot

Ongetwijfeld zijn er ouders die nog hele andere oplossingen verzonnen hebben. Werken de genoemde manieren niet, dan is het een aardig idee om eens op een forum voor ouders te gaan kijken. Heeft u zelf nog een aardige oplossing, geef 'm dan gerust door om dit artikel aan te vullen. U zult er een hoop ouders vast een groot plezier mee doen. En alle moeders en vaders die hun kind van de speen af willen helpen: veel succes gewenst.
© 2007 - 2019 Mama-jm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het gebruik van een speen aflerenHet gebruik van een speen aflerenEen kind en zijn speen zijn vaak onafscheidelijk van elkaar. Wanneer een baby eenmaal aan zijn speen is gewend, kan hij…
Het afleren van de fopspeenHet afleren van de fopspeenDe fopspeen is heel makkelijk wanneer uw kind een grote zuigbehoefte heeft. Wanneer het kind ouder word wilt u natuurlij…
De fopspeen voor uw babyDe fopspeen voor uw babyBijna alle baby's gebruiken een fopspeen. De speen zorgt voor het bevredigen van de zuig behoeftes van de baby zonder da…
Verlatingsangst bij een babyVerlatingsangst bij een babyVerlatingsangst of eenkennigheid bij een baby komt voor vanaf de leeftijd van acht maanden. Op deze leeftijd is je baby…
De eerste dag kinderopvang voor je babymijn kijk opDe eerste dag kinderopvang voor je babyJe baby is intussen al flink gegroeid en hij doet het prima. Papa die gaat ondertussen al werken, en voor de mama is het…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Help je kind van de speen af"

Reacties

Chris, 06-07-2014 21:50 #5
Mijn kind had er meerdere.en toen ze 4 was heb ik met haar afgesproken dat zodra ze beneden kwam of praatte met een speen inde mond, ik haar speen afknipte… die spenen belande achter elkaar in de vuilnisbak.de laatste is ze heel zuinig mee geweest… totdat ze er mee sprak… weg speen. veel gehuil, was echt niet leuk om te doen maar ze is er vanaf. succes allemaal.

Jennifer Paula, 05-03-2012 15:21 #4
Mijn zoon wordt over anderhalf maand twee jaar, ik heb meerdere malen hem van de speen te krijgen maar zonder resultaat.Doordat hij met open mond slaapt en een perstong heeft, heb ik besloten om hem onmiddelijk van de speen af te halen. Ik ging naar de kruidvat en heb bitex gekocht en op zijn speen gesmeerd. Toen hij het speen in zijn mond deed, trok hij een heel vies gezicht waardoor ik zei: " vies he, doe maar weggooien". Hij heeft de speen weggegooid en ik heb hem een snoepje gegeven alleen om van de bittere smaak van de bitex af te komen. Ik heb zonder dat hij het zag de speen gepakt en bewaard. Even later ging ik hem naar bed brengen voor zijn middagslaap. Na enkele minuten stil te hebben gelegen, begon hij krijsen totdat hij in slaap viel. Als moeder vond ik het erg moeilijk.
' s Avonds hag hij gevraagd naar zijn speen waardoor ik tegen hem zei dat hij het had weggegooid, hij werd driftig en zei dat we het moesten gaan zoeken. Ik heb heb de speen gegeven met de bitex erop en weer trok hij een vies gezicht maar vervolgens pakte ik een schaar en knipte de speen in het bijzijn van mijn zoon. Hij pakte wat er overgebleven was en probeerde erop te zuigen. Doordat deze nog bitter smaakte, ging hij het weer in de prullenbak gooien. Hij heeft niet meer naar de speen gevraagd maar hij wordt erg driftig als hij moe is en slaapt niet meer overdag en ' s avonds duurt het uren voordat hij in slaap valt. de eerste dagen hebben wij hem bij ons in bed gedaan zodat hij niet ging krijsen. Hij blijft wel rustiger maar duurt uren voordat hij in slaap valt.

Mieke, 10-02-2011 20:14 #3
Is voor de leeftijd van 2 - 3j niet wat vroeg? Is er dan niet meer de natuurlijke drang om nog te spenen? Ze drinken toch ook nog groeimelk tot een 3 jaar omdat dat goed voor ze is. Ik denk dat het bij ons dochtertje juist moeilijker was om tussen een maand of 9 en 1.5 jaar haar tutje al af te leren, want toen konden we het haar zo niet uitleggen en begint dat 'willetje' van hun al stevig. Nu heb ik het haar met een boekje geleerd en een filmke van een ander kindje dat haar tutjes weggooide op you tubeen deed ze het na. Als ze er achter vroeg kon ik het haar doen beggrijpen dat haar tutjes weggegooid toch zijn en sust die uitleg haar steeds omdat ze het begrijpt.

Dat idee van het tutje korter te knippen lijkt me uiterst origineel en logisch, maar is het wel veilig in de speen knippen. Mijn dochtertje knabbelt soms om haar tut en ik denk dat ze er dan een stuk vanaf bijt misschien.

Mama, 19-10-2010 16:58 #2
Speen weg zonder verdriet: Geduld! Een millimeter minder speen per dag was onze oplossing voor de speen. en het werkte geweldig! Je knipt iedere dag een mm. af van de speen, het kind zal dan langzaam wennen aan de kleiner wordende speen zonder verdriet. Het heeft immers nog steeds zijn/haar speentje. Op het laatst is de speen zo klein geworden dat de speen gewoon niet meer lekker voelt in de mond… voila! weg met de speen. Oja… wel belangrijk : iedere dag even de speen uitkoken… Succes!

Floor, 01-09-2008 11:12 #1
Maanden voordat onze dochter 3 was, vertelden we dat op haar derde verjaardag de speenkabouter zou komen. Hij zou de speen meenemen en een cadeautje achter laten. En zo gebeurde dat ook. Van een elektriciteitshuisje in de buurt maakte zij zelf het huis van de speenkabouter en ze klopt altijd even aan of hij thuis/wakker is. Geen problemen met de afbouw. Bij onze zoon van twee waren wij de speen vergeten toen we ergens gingen logeren. Wonder boven wonder (wij hadden dat nooit gedacht, was er erg aangehecht) neemt hij sindsdien genoegen met het antwoord dat de speen weg is… Succes ermee

Infoteur: Mama-jm
Gepubliceerd: 11-05-2007
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!