InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Details rond vaccinatie van kinderen tegen Mexicaanse griep

Details rond vaccinatie van kinderen tegen Mexicaanse griep

Details rond vaccinatie van kinderen tegen Mexicaanse griep Inmiddels is bekend geworden, dat ook kinderen in aanmerking komen voor vaccinatie tegen Nieuwe Influenza A (H1N1), de Mexicaanse griep. Ouders hebben deze week een uitnodiging gekregen hun kind(eren) te laten inenten. Welke kinderen komen precies in aanmerking? Is de vaccinatie vrijwillig? Is het vaccin veilig voor kinderen? Allemaal vragen die in dit artikel beantwoord worden.

Leeftijd

In eerste instantie werden jonge kinderen uitgesloten van eerste vaccinatie. Alleen de mensen met een verhoogd gezondheidskundig risico werden geadviseerd door de Gezondheidsraad en het RIVM om in aanmerking te komen voor een vaccin tegen Nieuwe Influenza A. Later werd dit besluit herzien en nam minister Klink het advies van de Gezondheidsraad over om ook jonge kinderen in te laten enten. Het gaat om kinderen die geboren zijn na 23 november 2004 en vóór 23 mei 2009.

Waarom een herziening?

Jonge kinderen onder de vijf jaar hebben een grotere kans op een ernstiger beloop van de griep. De kans op een ziekenhuisopname is daarmee groter. Door deze kinderen in te enten, worden ze hier beter tegen beschermd. Nogmaals, de kans is groter. Meestal verloopt de Mexicaanse griep bij jonge kinderen als een normale griep. Na een week zijn ze vaak weer beter.

Vaccinatie

De vaccinatie wordt vrijwillig gegeven, ouders zijn niet verplicht aan de uitnodiging gehoor te geven.
Het gaat om twee prikken, tussen de eerste en tweede griepprik zit ten minste drie weken. Dit geeft de beste bescherming tegen het virus. Het vaccin wordt gegeven op bekendgemaakte locatie door het GGD.

Bijwerkingen

De dag na het ontvangen van de eerste prik, kan de plaats van de prik het kind wat pijn geven. Het kan er rood of licht gezwollen uitzien. Hier hoeft u zich geen zorgen over te maken. Het is ook mogelijk dat het kind zich wat minder lekker voelt. U kunt bij klachten altijd contact opnemen met uw huisarts.

Veiligheid vaccin

Er gaan een heleboel geruchten rond dat het vaccin niet veilig zou zijn. Het zou lood bevatten en andere gevaarlijke, kankerverwekkende stoffen. Het Ministerie van Volksgezondheid meldt echter met klem dat het vaccin veilig is. Deskundigen verwachten dat het vaccin voor jonge kinderen even werkzaam is als bij volwassenen. Er is al een groot aantal jonge kinderen die het vaccin toegediend gekregen heeft en tot nu toe zijn geen opvallende bijwerkingen gemeld. Alleen jonge kinderen die overgevoelig zijn voor kippenei-eiwit mogen niet worden ingeënt.

Combinatie met gewone kinderprik

Als een kind op korte termijn al stond ingepland voor een andere kinderprik, zoals DKTP, BMR of DTP, dan krijgt het vaccin tegen Nieuwe Influenza A (H1N1) voorrang. De kinderprikken worden tijdelijk stopgezet en zodra het vaccineren tegen de Mexicaanse griep is afgerond, zal dit weer voortgezet worden. Het consultatiebureau informeert de ouders hierover.

Uitgesloten van griep?

Helaas is er nog een kleine kans dat het kind dat ingeënt is, alsnog de Mexicaanse griep krijgt. Er moet wel vermeld worden, dat het dan waarschijnlijk met een mild verloop gepaard gaat.

Zie ook: Baby’s meer risico op Mexicaanse griep?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwangere vrouwen & Mexicaanse griep (vaccin, risicogroepen)Zwangere vrouwen & Mexicaanse griep (vaccin, risicogroepen)Zwangere vrouwen lopen niet meer risico besmet te raken met de Mexicaanse griep, maar ze hebben wel een veel grotere kan…
Bronnen en referenties
  • www.grieppandemie.nl

Reageer op het artikel "Details rond vaccinatie van kinderen tegen Mexicaanse griep"

Infoteur: Nicolette
Laatste update: 17-12-2009
Subrubriek: Kinderen
Special: Jonge ouders
Medische informatie…
Schrijf mee!