InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Hoe ga je om met obesitas in je gymklas?

Hoe ga je om met obesitas in je gymklas?

Hoe ga je om met obesitas in je gymklas? Als je gymlessen geeft op een school kun je te maken krijgen met kinderen met overgewicht. Dit is een lastig probleem, ze kunnen vaak niet met hun eigen gewicht om gaan tijdens de lessen, en de vraag is of de andere leerlingen dit wel kunnen. Hoe kun je omgaan met deze kinderen?

Welke problemen kunnen zich voor gaan doen?

Kinderen die aan overgewicht leiden kunnen moeite hebben met bepaalde bewegingen. Bijvoorbeeld snelle verplaatsingen worden erg moeilijk. Ook bij bijvoorbeeld turnen gaan zich problemen voordoen. Het is moeilijk voor het kind met overgewicht om zijn of haar eigen gewicht te dragen. Helaas betekent dit ook dat het voor medeleerlingen of misschien zelfs voor de leerkracht moeilijk wordt om zon leerling met overgewicht veilig op te vangen. Een volgend voorbeeld is atletiek. Een duurloop is al bijna niet vol te houden voor een kind met overgewicht. Maar als er dan gekeken wordt naar bijvoorbeeld een sprint, is de situatie geheel kansloos. Bij zelfverdediging gaat het probleem weer een beetje een andere kant op. Nu is het niet meer het probleem dat de leerling de oefening niet uit kan voeren, maar dat er geen gelijkwaardige partner te vinden is. Zwemmen zal een van de sporten zijn waarbij de minste problemen zich voordoen. Omdat een persoon in het water gewichtloos is, en dus weinig last zal hebben van het overgewicht.

Wat zijn de mogelijkheden?

Er zijn verschillende oplossingen voor het probleem te vinden. Als een leerling met een bewegingsactiviteit echt niet mee kan doen, kan er ook een andere rol gegeven worden aan deze leerling. Een rol als bijvoorbeeld scheidsrechter of coach is wel te doen. Voor iedere gymleraar is het een persoonlijke keus of ze nadrukkelijk rekening willen houden met deze leerlingen. Persoonlijk vind ik dat dit wel nodig is. Ieder kind heeft recht op een normale behandeling. Ook de kinderen met overgewicht. Vooral omdat het niet altijd de schuld is van het kind zelf dat het overgewicht heeft. Wel is bewezen dat de meeste van de gevallen met overgewicht dit heeft door een inactieve leefstijl. Het doel van de sportlessen is dan ook niet alleen om de kinderen te laten bewegen, maar ook om een sportievere leefstijl aan te wennen.

Hoe stel ik mij als LO-docent daartegenover op?

Er zijn verschillende visies over hoe een gymdocent zich op kan stellen tegenover dit probleem. De keus is voor iedere gymdocent anders. Persoonlijk ben ik voor het idee dat het als gymdocent ook een van de taken is om kinderen met overgewicht te helpen hier mee om te gaan. Met de paar uur gymles die de kinderen krijgen is het probleem niet geheel aan te pakken. Het is zelfs bewezen dat het een positief effect heeft op de kinderen met overgewicht om meer als vijf gezamenlijke sporturen in de week te hebben. Een gymdocent kan ondersteuning bieden en verschillende mogelijkheden laten zien. Er wordt gezegd dat de media de grootste boosdoener is van het overgewicht. En dat het komt door de videospelletjes en door de weinige beweging die jongeren krijgen door al het nieuwe vervoer. In plaats van de fiets wordt steeds sneller de bus of indien mogelijk de auto gepakt. Toch is het niet helemaal duidelijk of het overgewicht door deze computerspelletjes e.d. komt. Het is zelfs niet aannemelijk dat ze minder zijn gaan bewegen door de nieuwe media.
© 2010 - 2019 Eefjelienie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Borghouts, L (2006). Fysieke activiteit bij kinderen met overgewicht. Lichamelijke Opvoeding, 94(1), (10-11). Faber, H (2008). Obesitas: heeft bewegen zin? co-eur.eu Massink, M (2006). Overgewicht in mijn lessen. Lichamelijke Opvoeding, 94(1), (29-30).

Reageer op het artikel "Hoe ga je om met obesitas in je gymklas?"

Infoteur: Eefjelienie
Gepubliceerd: 02-06-2010
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!