InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Reflux bij baby's

Reflux bij baby's

Reflux bij baby's Heel wat ouders slaan in paniek als ze bij de kinderarts vernemen dat hun baby reflux heeft. Toch is dit niet abnormaal, wetende dat tot 70% van de baby's regelmatig voeding teruggeeft en dat dit zelden ernstige gevolgen heeft. Wat is reflux bij baby's?

Reflux

Reflux is de medische term voor het 'teruggeven' van voeding. De inhoud van de maag wordt daarbij terug naarb oven gestuwd, tot in de slokdarm of zelfs tot in de mond. Heel jonge kinderen kunnen hier regelmatig last van hebben, en dit is eenvoudig te verklaren. Bij volwassenen ligt de maag ongeveer verticaal in het lichaam. Bij jonge kinderen ligt de maag echter nog eerder horizontaal, waardoor de ingang en uitgang van de maag zich op ongeveer dezelfde hoogte bevinden. Daardoor kan de voeding natuurlijk sneller terug uit de maag vloeien.

Daarnaast zijn de spiertjes in het maagklepje van baby's nog niet helemaal ontwikkeld en kan het voedsel dus ook makkelijker terug uit de maag ontsnappen. Een derde reden waarom reflux vaak voorkomt bij kinderen is de voeding zelf: baby's drinken dagelijks heel wat melk in verhouding tot hun lichaamsgewicht, veel meer dan volwassenen. Als de ouders het kind dan ook nog extra gaan voeden omdat het huilt, wordt de limiet al snel bereikt en wordt de voeding sneller teruggegeven.

Evolutie

Bij de meeste kinderen die last hebben van reflux lost het probleem zichzelf op wanneer het kind ongeveer een jaar oud is. Soms kan het zelfs wat langer duren en ook dan is er meestal geen reden tot paniek. In een aantal gevallen, zoals wanneer de baby veel pijn lijkt te hebben of bij bijna-wiegendood, moet er wel naar een medische oplossing gezocht worden in samenspraak met de kinderarts.

Reflux aanpakken

Slaaphouding

Om de overlast voor het kind toch te verminderen zijn er een aantal mogelijkheden. De juiste slaaphouding kan al heel wat klachten verminderen. Als de matras van het kinderbedje in een hellingsgraad van ongeveer 30 graden gelegd wordt, met het hoofd wat hoger, kan de voeding minder makkelijk terugvloeien. Er zijn zelfs speciale refluxbedjes die men via de ziekenfondsen kan huren.

Voeding

De voedingsmarkt voor kinderen komt aanzetten met ingedikte papjes om reflux te verminderen. Door de structuur van deze papjes kan de voeding niet zo snel terugvloeien vanuit de maag naar de slokdarm of mond.

Medicatie

In laatste instantie kan medicatie voorgeschreven worden. Dit is alleen nuttig wanneer alle voorgaande manieren niet blijken te helpen en wanneer het kind effectief refluxziekte heeft, en niet louter reflux. Grondig onderzoek en overleg met de kinderarts is dus zeker aangewezen!
© 2011 - 2019 Juliedr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Goed gevoel magazine mei 2011

Reageer op het artikel "Reflux bij baby's"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 05-06-2011
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!