InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Scandinavische jongensnamen

Scandinavische jongensnamen

Scandinavische jongensnamen Het vinden van een geschikte babynaam valt niet mee. Scandinavische jongensnamen zijn over het algemeen erg mooi. Misschien een aanrader voor jou? In dit artikel kan je meer lezen over jongensnamen uit Scandinavië.

Scandinavische jongensnamen in het algemeen

Scandinavië bestaat uit Denemarken, Ijsland, Finland, Noorwegen en Zweden. Een groot deel van de Scandinavische jongensnamen zijn variaties op alom bekende namen. De Scandinavische namen Jens en Jon zijn bijvoorbeeld verbasteringen van John. Een ander voorbeeld is Mats wat een verbastering van Matthias is.

Een ander deel van de Scandinavische namen heeft een mythische achtergrond. Thor en Ingemar vallen onder deze categorie.

Er worden in Scandinavië niet alleen Scandinavische namen gebruikt. Scandinavische ouders geven hun zoons ook vaak een internationale naam. In 2011 was William bijvoorbeeld de populairste jongensnaam in Denemarken en Zweden. Als je woonachtig bent in een Scandinavisch land, hoef je je zoon dus niet per se een Scandinavische naam te geven.

Scandinavische jongensnamen in Nederland

Deense, Finse, Noorse en Zweedse namen zijn redelijk populair in ons land. IJslandse namen zijn minder in trek bij Nederlandse ouders. De meest voorkomende Scandinavische jongensnaam in Nederland is Sven.

Verschillende onderzoeken hebben een relatie tussen sociale klasse en voornamen bevestigd. Deze onderzoeken laten zien dat Nederlandse ouders die hun kind een Scandinavische naam geven, beschikken over een gemiddeld inkomen.

Lijst van Scandinavische jongensnamen

Hieronder tref je een lijst van ruim 50 Scandinavische jongensnamen aan. De namen staan op alfabetische volgorde. In de tabel kan je de betekenis van de namen aflezen.

NaamBetekenis
AkselVader is vrede
AlvarLeger van elfen
ArneAdelaar
ArvidAdelaarsboom
ArvoWaarde
BertilGlorieus
BjørnBeer
BoLeven
EbbeGoddelijk
EinarKrijger
Esben/EspenGoddelijk
FinnPersoon uit Finland
GunnarOnverschrokken krijger
Gustaf/GustavGoden
Ingemar/IngmarGermaanse god van de vruchtbaarheid
IvarBoogschutter
JariKrijger met helm
JensGod is verzoenend
JeppeVertegenwoordiger
JesperPenningmeester
JonGod is verzoenend
JørgLandwerker
Jørgen Landwerker
JørnLandwerker
Kai/Kaj/KayPuur
KalleSterk
KjellHelm
LarsLaurierblad
LasseLaurierblad
LennartDapper
LorensLaurierblad
LuddeBeroemde krijger
MatsGeschenk van God
NilsKampioen
Olaf/OlavErfgenaam
RalfWolf
RoaldBeroemd
RuneGeheime spreuk
SiggeOverwinning
SørenStreng
StenSteen
StianDwaler
SvenJongen
SverreWIld
TimoGod eren
ThorDe god van de donder in de Noorse mythologie
TorbenBeer
UlrikKracht
VidarBos
ViggoOorlog
VilmarBegeerte

Andere Scandinavische jongensnamen?

Er is in dit artikel maar een klein gedeelte van de Scandinavische jongensnamen opgenomen. Ben je op zoek naar andere jongensnamen uit Scandinavië? Je zou dan een kijkje kunnen nemen op namensites. Op dergelijke sites staan alfabetische lijsten met Scandinavische voornamen.

Het dient echter aanbeveling om voorzichtig te zijn met de betrouwbaarheid van sommige sites. Enkele jongensnamen worden namelijk als Scandinavisch geopperd, terwijl ze in feite een andere oorsprong hebben!

Lees verder

© 2012 - 2018 Dezy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De populairste babynamen van 2015 over het eerste half jaarElk kwartaal worden er door de Sociale Verzekeringsbank twee rijtjes van voornamen gepubliceerd. Eén met de twintig popu…
De populairste babynamen 2015 in het derde kwartaalNa het derde kwartaal van 2015 heeft de Sociale Verzekeringsbank de babynamen top 20 weer op een rijtje. Zij zijn op de…
De top 20 van babynamen 2015Nu het jaar 2015 is afgelopen kan men de balans opmaken welke babynamen het meest gegeven zijn voor zowel jongens als me…
Chique jongensnamenChique jongensnamenEen baby verwachten is een erg spannende periode. Tijdens deze periode zijn ouders met van alles bezig. Zo wordt er ook…
Populairste babynamen van 2009 met naambetekenisPopulairste babynamen van 2009 met naambetekenisIeder jaar wordt door de Sociale Verzekeringsbank, de SVB, een top 20 van de meest gegeven babynamen opgesteld. De SVB v…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • http://www.behindthename.com/

Reageer op het artikel "Scandinavische jongensnamen"

Infoteur: Dezy
Laatste update: 06-08-2012
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!