InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Koemelkallergie (kma) bij baby's: weetjes en voedingstips

Koemelkallergie (kma) bij baby's: weetjes en voedingstips

Koemelkallergie (kma) bij baby's: weetjes en voedingstips In dit artikel kan je informatie en tips vinden als je kind een koemelkeiwitallergie of soja allergie heeft. Je moet al snel nadenken wat je gaat doen met het eten van je kind omdat deze allergie een groot effect heeft op de gezondheid van je baby. Mits enig opzoekingswerk zijn er gelukkig wel een aantal mogelijkheden om gevarieerd te eten als borstvoedende moeder of kind met allergie.

Koemelkeiwitallergie of intolerantie

De cijfers van koemelkeiwitallergie of intolerantie bij baby's zijn de laatste jaren jammer genoeg de hoogte ingeschoten. Dit is niet te verwarren met een lactose intolerantie waarbij mensen niet tegen de melksuikers kunnen. Bij koemelkeiwitallergie zijn het specifiek de eiwitten die problemen opleveren. Vaak komt het ook voor dat er een kruisallergie met soja ontstaat, wat voeding natuurlijk nog moeilijker maakt.
Deze allergieën kunnen zowel op de ouders als op het kind een enorme impact hebben. Jammer genoeg is het heel moeilijk om te testen of je baby allergisch is. Bloed- of krastesten op jonge leeftijd zijn vaak niet betrouwbaar waardoor het vaak beter is om te gaan testen door de voeding van de moeder of het kind aan te passen en te kijken hoe het kind reageert. Kinderen kunnen er wel uitgroeien, dus na verloop van tijd kan je voorzichtig de allergenen weer uittesten om te kijken of je kind reageert. Symptomen van koemelkeiwitallergie kunnen onder andere zijn:
  • eczeem of uitslag (rode bultje op het gezicht)
  • constipatie of diarree
  • krampen/pijn
  • onrust
  • braken

Soms lijkt het of het kind reflux heeft maar via een PH metrie meting kan je uitsluiten of het reflux is of niet. Op die manier hoef je geen medicijnen te geven die niet nodig zijn. Vaak vermindert overgeven drastisch bij aangepaste voeding.

Borstvoeding of kunstvoeding

Hoewel het een aanpassing is blijft borstvoeding toch het beste bij kinderen met een koemelkeiwit- of soja allergie. Deze kinderen hebben al gevoelige darmpjes en borstvoeding blijft licht verteerbaar. Het kost ook niets terwijl speciale melkpoeders heel duur kunnen zijn. Het is een heel proces om een geschikte melksoort te vinden, zeker als er ook een soja allergie bijzit. Natuurlijk is het soms zwaar voor de moeder om de hele voeding om te gooien. Melk, boter, kaas en room zitten in heel veel producten verwerkt en het vergt wat tijd om alles goed te lezen en je voeding aan te passen. Soms kan het ook beter zijn om over te schakelen op een speciale voeding omdat je dan zeker bent dat je niet per ongeluk een fout product eet. Elke situatie is anders en het beste is om steeds te overleggen met een kinderarts.

Let op!

Vaak zitten melk en soja "verstopt" in eten. Benamingen zoals weipoeder, caseïne en melkpoeder duiden ook op melk! Melkzuur en lactaat hebben er dan weer niets mee te maken. Ook dingen zoals verwerkt vlees (gehakt), paneermeel, brood en meelverbeteraars kunnen melk of soja bevatten. Voorverpakt brood moet duidelijk vermelden wat erin zit dus dit is meestal veiliger.
Sojalecithine zit in heel veel producten als een emulgator. Toch reageren heel weinig mensen met een soja allergie hierop omdat de eiwitten van soja hier normaal niet inzitten. Je kan dit dus proberen eten maar let goed op de reactie van je kind.

Voedingsmiddelen zonder melk of soja

Hierbij al een beperkte lijst van suggesties om te gebruiken als je borstvoeding geeft en op dieet gaat.

  • Mochi: een product gemaakt van zoete rijst, te koop in natuurwinkels en online (bioplanet). Je kan er wafels van bakken of in de oven of een pan klaarmaken. Een licht en lekker gerecht.
  • Oskri bars: repen met kokos, noten of zaden
  • Haver, spelt, amandel of rijstmelk
  • Rijstmelkchocolade: assortiment van Bonvita, ook online verkrijgbaar
  • Amandel of hazelnoot "kaas" ipv van pindakaas in geval van pinda allergie
  • Ikea voedingswaren: havermoutkoekjes, soort speculaaskoekjes, kaneelbroodjes ( niet diepvries!), kotbullar > allemaal soja en melkvrij
  • sesampasta en vegetarische paté
  • Zelfgemaakt hamburgers: américain, ketchup, paneermeel (eerst lezen!), ei en peper en zout
  • Speculoos (niet altijd sojavrij)
  • Boudoirs of lange vingekoekjes
  • Wajang: bakboter (bevat wel sojalecithine)
  • Pure chocolade (soms nalezen voor de zekerheid)
© 2012 - 2019 Slls1984, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Heb ik een koemelkallergie of een lactose intolerantie?Heb ik een koemelkallergie of een lactose intolerantie?Je hoort het steeds vaker, mensen die last hebben van een koemelkallergie of een lactose intolerantie. Veel mensen denke…
Alternatieven voor melk bij baby'sAlternatieven voor melk bij baby'sWelke alternatieven zijn er voor kinderen met een koemelkallergie? Koemelkallergie is de meest voorkomende vorm van voed…
KoemelkallergieKoemelkallergieKoemelkallergie is de vorm van allergie die bij kinderen het meeste voorkomt. Ongeveer 2 tot 6% van de zuigelingen in Ne…
Overstrekken baby door koemelkallergieOverstrekken baby door koemelkallergieHet overstrekken bij een baby komt vaak tot uiting met 3 of 4 maanden en kan het gevolg zijn van een koemelkallergie. Bi…
Intolerantie en overgevoeligheid voor lactoseIntolerantie en overgevoeligheid voor lactoseBij een allergie is er sprake van een te heftige reactie van het lichaam op een normale stof, ook wel allergeen genoemd,…

Reageer op het artikel "Koemelkallergie (kma) bij baby's: weetjes en voedingstips"

Infoteur: Slls1984
Laatste update: 28-09-2012
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!