InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Infectieziekten bij kinderen Koortslip (herpes)

Infectieziekten bij kinderen Koortslip (herpes)

Vele mensen weten hoe het voelt en hoe het er uit ziet; een koortslip. Als je er eenmaal één hebt gehad is de kans groot dat je er later nóg eens één krijgt. Maar wat veroorzaakt deze Koortslip?

Koortslip (herpes)

Een Koortslip wordt veroorzaakt door het herpesvirus. Dit virus blijft, als je het eenmaal bij je draagt, in het lichaam zitten en speelt met name weer op als er sprake is van een verminderde weerstand. Onder invloed van dit virus ontstaan blaasjes op de mond die vocht bevatten. Ze voelen vaak branderig en pijnlijk aan en springen na enkele dagen open. Dan wordt er een korstje gevormd.

Incubatietijd

De incubatietijd is de tijd tussen de eigenlijke besmetting en de uiting van de eerste klachten. In deze tijd kan een infectieziekte al wel besmettelijk zijn. Bij een Koortslip is deze incubatietijd vanaf het vormen van het blaasje tot het vormen van een korstje op deze plek.

Verschijnselen

Het enige verschijnsel is de Koortslip zelf, dus het blaasje op de mond. Deze kan branderig en pijnlijk zijn, in enkele gevallen kan hij ook erg jeuken.

Besmetting en gevolgen

Het vocht in het blaasje bij een Koortslip is erg besmettelijk. De besmetting vindt plaats door aanraking bij bijvoorbeeld kussen of krabben. De klachten duren ongeveer een week, maar kunnen dus het leven lang terugkeren.

Wering uit kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school

Bij sommige infectieziekten is een kind even niet welkom op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school, vanwege het hoge besmettingsgevaar. Hiervoor heeft de GGD (Gemeentelijke GezondheidsZorg) regels opgesteld. Een kind met een Koortslip hoeft niet geweerd te worden.

Melding bij de GGD

Bij sommige infectieziekten is een behandelend arts verplicht bij de GGD te melden dat een kind deze infectieziekte heeft. De Koortslip hoeft niet gemeld te worden bij de GGD.
Gerelateerde artikelen
Een koortslip, zeer gevaarlijk voor baby's!Een koortslip, zeer gevaarlijk voor baby's!Een koortslip is pijnlijk en vervelend, maar is voor volwassenen niet gevaarlijk. Voor baby's en jonge kinderen is een h…
Wat te doen bij een koortslip?Wat te doen bij een koortslip?Als je ooit een koortslip hebt gehad, komt deze altijd om de zoveel tijd terug. Een koortslip verschijnt niet altijd op…
Koortslip, hoe komt het en wat doe je eraan?Je lippen zijn het hele jaar door erg gevoellig, zo kunnen ze bij veel zon barsten en droog worden. En in de winter kunn…
De koortslip, hoe kom je er vanaf?De koortslip, hoe kom je er vanaf?Het is vervelend, maar eenmaal een koortslip dan kom je er in principe niet meer vanaf. De koortslip kan ieder moment we…
Koortslip baby: symptomen, behandeling en voorkomenKoortslip baby: symptomen, behandeling en voorkomenKoortslip baby, wat zijn de symptomen en hoe wordt een koortslip bij een baby behandeld? Een koortslip is een virusinfec…
Bronnen en referenties
  • Handboek Gezondheidsbevordering GGD Groningen

Reageer op het artikel "Infectieziekten bij kinderen Koortslip (herpes)"

Reacties

Chanmari, 24-11-2010 13:08 #2
Beste Rob
Ik had ook ontzettend las van koortslip als kind. Toen werd mijn geadviseerd (toen woonde ik nog in Zuid Afrika) om een reeks polio slikstof druppels via de kliniek daar te nemen. Sindsdien heb ik daar eigenlijk niet zo een last van, krijgt het wel nog als mijn weerstand heel erg laag is, te veel zon, te ziek. Dus alleen in extreme omstandigheden.

Wellicht een goed idee om een reeks van polio slikstrof (druppeltjes op de tong) met de huisarts te bespreken. Het hielp mij echt ontzettend veel! Ik kon zelfs een keertje niet naar school omdat ik koortslip op mijn lippen, in mijn neus en overal had!

Hoop dat dit je helpt. Wel eerst medisch met iemand checken, bespreken!

Rob, 15-11-2010 08:15 #1
Ook ons kind komt er niet van af heeft dit van zijn vader.
nu had ie er weer 2 maar wij doen er lipblaasjesgel op dat droogt goed uit naar een paar dagen.
maar vervelend is het wel hij is bijna 10 jaar

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 25-10-2007
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!