InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Binnen de was drogen is ongezond

Binnen de was drogen is ongezond

Binnen de was drogen is ongezond Wanneer het buiten koud is, of wanneer je zelf geen tuin hebt, is de snelle en gemakkelijke oplossing de was in huis zelf op te laten drogen. Een wasrek wordt in de woonkamer geplaatst met daarover de was gedrapeerd. Hetzelfde zie je vaak bij studenten met enkel één eigen kamer gebeuren. Maar het laten drogen van was in het huis blijkt ongezond. Dit geldt al helemaal als je last hebt van astma of allergieën.

Luchtvochtigheid

Door het ophangen van de was binnen het huis stijgt de luchtvochtigheid binnenshuis, die daardoor te hoog wordt. Luchtvochtigheid is de vocht in de lucht, ofwel de hoeveelheid water in de hoeveelheid lucht. Dit wordt vaak uitgedrukt als een percentage van waterdamp ten opzichte van lucht, bij een bepaalde temperatuur en luchtdruk. Dauw en mist ontstaat bij een waterdamp die 100% groter is dan lucht.

De optimale luchtvochtigheid is 50-60%, waarbij de hoeveelheden lucht en vocht ongeveer evenredig verdeeld zijn. Dit wordt vaak gereguleerd door airconditioning en klimaatregeling in een huis. Lucht kan worden gezuiverd door een filtersysteem. Er kan een verdamper van water zijn geplaatst. Wanneer water wordt verdampt, verhoogt de luchtvochtigheid en daalt de temperatuur (adiabatische koeling). Wel moet de luchtontvochtiger in een afgesloten ruimte worden geplaatst, omdat ander steeds opnieuw vocht wordt aangevoerd.

Door een goede ventilatie kan de luchtvochtigheid op peil worden gehouden. Dat is wel nodig, want een gemiddeld gezin produceert dagelijks al zo'n 11,5 liter vocht. Binnen een huis kun je een luchtvochtigheid van 30-70% verwachten en dit is dus wel gebruikelijk, maar daarbuiten kan het werkelijk gevaarlijk zijn.

Huisstofmijt

Een te veel aan vocht leidt tot vochtplekken op muren, meubelen, kunst en dergelijke, en veroorzaakt muffe luchtjes, die ook niet prettig zijn. Maar het probleem van luchtvochtigheid is vooral dat het een ideale plaats biedt voor huisstofmijt. Het gaat hierbij om een mijt (een kleine geleedpotige, bijna onzichtbaar, enigszins vergelijkbaar met een erg klein insect of een erg kleine spin) die niet zichtbaar voor het oog is. Deze beestjes leven voornamelijk in matrassen, kussens, tussen stof (gestoffeerd meubilair) en tapijt. Maar ook veel op beschimmelde muren. Het liefst leeft de huisstofmijt in omgevingen met 25 graden Celsius en bij een luchtvochtigheid van 50-75%, hoewel de mijt overal wel voorkomt.

Veel mensen zijn gevoelig voor huisstofmijt en dit leidt dan tot allergische reacties. Je kan daarbij denken aan astma en eczeem. Dit komt bij ongeveer 10% van de bevolking in de Westerse landen voor. De allergie is vooral voor de uitwerpselen van de huisstofmijt en van vervellingshuidjes van de mijt.

Klachten bij huisstofmijtallergie

  • Veel niezen
  • Astma
  • Eczeem
  • Kriebelhoest
  • Rode, tranende ogen
  • Hoofdpijn
  • Benauwdheid
  • Loopneus of juist verstopte neus
  • Drukkend gevoel in het hoofd
  • Verstopte neus
  • Droge keel

De klachten komen vooral 's morgens voor omdat de huisstofmijten zich graag in bedden nestelen.

Bestrijding van huisstofmijt

  • Goede ventilatie: beperken luchtvochtigheid
  • Schoonmaken van jezelf: verwijderen huidschilfers (waarvan de mijt graag leeft)
  • Schoonmaken van bed: verwijderen huidschilfers (huidschilfers komen vaak in het bed terecht)
  • Wassen van beddengoed op 60 graden Celsius
  • ... en de was buiten drogen

De was binnen drogen is ongezond

Zolang het mogelijk is, is het verstandig de was buiten te hangen, of een wasdroger te gebruiken met de afvoer naar buiten. Als de was in een bepaalde ruimte wordt opgehangen, kan de deur naar deze ruimte het beste zoveel mogelijk gesloten blijven. Ook is het goed om de deuren of ramen naar buiten dan zoveel mogelijk te openen, zodat de vocht in de warme lucht naar buiten wordt afgevoerd.

Het drogen van was binnenshuis is namelijk ongezond door de relatie tussen een hoge vochtgraad en de aanwezigheid en voortplanting van de huisstofmijt. Daarnaast kunnen er schimmels ontstaan die leiden tot longinfecties wanneer het afweersysteem niet zo hoog is. Door het drogen van de was wordt nog eens twee liter water toegevoegd aan de lucht, naast wat er sowieso al door de mens wordt geproduceerd.
Gerelateerde artikelen
Vochtig huis en de gezondheidVochtig huis en de gezondheidMensen die in een vochtige woning verblijven, hebben ongeveer 25 procent meer gezondheidsklachten dan andere woningen. H…
Allergievrij wonen: huisstofmijt, huisdieren en schimmels10% van de Nederlanders heeft last van luchtwegklachten. Veel mensen met luchtwegklachten zijn allergisch. En allergisch…
Huisstofmijt in huisHuisstofmijt in huisDe huisstofmijt komt, zoals de naam al doet vermoeden, in stof voor. De huisstofmijt leeft van organisch materiaal. Het…
HuisstofmijtallergieHet hele jaar door verkouden. Dit klinkt vreselijk maar mensen met een huisstofmijtallergie zullen het herkennen. Door d…
Leven met een allergie in huisAllergieën kunnen een aantal symptomen veroorzaken, uiteenlopend van irritaties tot levensbedreigende symptomen, zoals e…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtbehandeling
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtvochtigheid
  • http://www.gezondnu.nl/dagnieuws/dagnieuwsitem/2714/in-huis-was-drogen-is-ongezond
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBR5c.htm

Reageer op het artikel "Binnen de was drogen is ongezond"

Reactie

Bea, 16-04-2018 10:57 #1
In de woonkamer lijkt me juist goed, omdat je 's winters de cv aanhebt, waardoor de lucht juist te droog wordt, met prikkende ogen en neuskorstjes tot gevolg. Ikzelf heb daar snel last van. Heb dan ook constant dorst. Als er een was ophangt niet. Ik heb wel altijd bovenraampje op een kier.

Infoteur: Moneyq89
Gepubliceerd: 17-11-2012
Subrubriek: Leven
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!