InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Effectief omgaan met stress

Effectief omgaan met stress

Effectief omgaan met stress Iedereen heeft er wel eens last van, stress. Langdurig of juist kort, de ene situatie erger dan de andere, maar stress speelt een grote rol in ons leven. Thuis, op het werk, waar dan ook, stress is eigenlijk en onderdeel van de dingen waar we mee te maken hebben in ons dagelijks leven. Blijkbaar heeft het dus een grote invloed op ons, op onze bezigheden. Stress kan heel hinderlijk zijn, het kan invloed hebben op ons functioneren. Daarom is het slim om er rekening mee te houden dat we soms last hebben van stress. Als je daar rekening mee houdt, kan je ook beter omgaan met stress.

Sociale steun

Iets wat heel belangrijk is als je veel last hebt van stress, is sociale steun. Je omgeving is een van je belangrijkste hulpmiddelen, daarbij ook nog degene die het makkelijkste te bereiken is. Praten over stressvolle situaties kan verhelderend werken, zodat je er achter komt wat nou eigenlijk echt de oorzaak van stress is. Door bewustwording kan er al voor gezorgd worden dat de stress afneemt. Bovendien kunnen de mensen uit je omgeving ervoor zorgen dat de stress afneemt. Ze kunnen je helpen in stressvolle situaties en ze kunnen oplossingen bieden. Het is slim om er met mensen over te praten, omdat er soms voor de hand liggende oplossingen zijn, waar je zelf niet aan denkt, omdat je het niet zo kunt bekijken op dat moment.

Een positieve instelling

Het lijkt misschien een beetje vaag, maar positief denken heeft een heel grote invloed op de geestelijke gesteldheid. Het kan heel veel uitmaken, zeker in een situatie waar stress een grote rol speelt. Probeer niet altijd uit te gaan van het slechtste, bekijk dingen van de positieve kant. Hierdoor zal je instelling positiever worden, waardoor je beter met de stresssituatie om kunt gaan. Neem hierbij als voorbeeld een heel belangrijke presentatie, waar je je al maanden op aan het voorbereiden bent. Dit zal waarschijnlijk voor stress zorgen, want wat als je het niet af krijgt? Blijf positief. Probeer het realistisch te bekijken, laat je niet leiden door alle gevoelens van stress. Waarschijnlijk heb je de presentatie wel op tijd af, maar alleen maar denken dat je het niet afkrijgt helpt niet, het zorgt alleen maar voor stress, wat juist weer afleidend werkt. Positief zijn helpt dus echt.

Een vrolijke instelling

Ook dit is eigenlijk een best vaag begrip. Het is ongeveer vergelijkbaar met een positieve instelling, al zijn er toch een paar kleine verschillen. Een positieve instelling geldt vooral in de stresssituatie zelf, maar een vrolijke instelling is eigenlijk vooral belangrijk buiten de stresssituatie. Je hebt bijvoorbeeld op het werk heel veel last van stress, je komt thuis, maar blijft heel erg in de stress sfeer hangen. Dat is niet goed, zo kom je er eigenlijk nooit van af. Probeer het los te laten, probeer je vrolijk in te stellen. Ga wat leuke dingen doe, ontspan, blijf niet in het negatieve van de stress hangen, want daar word je waarschijnlijk helemaal gek van. Dit zorgt er alleen maar voor dat de stress gevoelens nog erger worden.

Sporten en beweging

Dit is een hele bekend hulpmiddel bij stress. Beweging zorgt voor ontspanning. Deze ontspanning vermindert te stress, waardoor je er beter mee om kunt gaan. Het is ook nog eens afleiding, je kan even aan wat anders dan aan de stress denken. Dit is goed, zodat je niet in de negatieve en gespannen sfeer blijft hangen. In stresssituaties staat er vaak grote druk op het lichaam, die juist weer afneemt tijdens het sporten. Het lichaam kan de spanning dan ergens in kwijt, dit kan ook vervelende gevolgen van stress voorkomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hartklachten. Door in situaties van langdurige stress tussendoor te sporten, neemt de spanning in het lichaam af.
© 2013 - 2019 Nikkay, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Effectief omgaan met stress"

Infoteur: Nikkay
Gepubliceerd: 20-06-2013
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!