InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Tips om beter in je vel te zitten

Tips om beter in je vel te zitten

Tips om beter in je vel te zitten Iedereen heeft er wel eens last van, de ochtenden dat je helemaal niet uit bent kunt komen, of de dagen dat je nergens energie voor lijkt te hebben. Omdat de meeste mensen in onze maatschappij een heel erg druk leven hebben, krijg je al snel dit soort verschijnselen. Mensen denken steeds minder aan hun eigen gezondheid, waardoor ze zichzelf soms voorbij lopen. Hierdoor ga je steeds minder goed in je vel zitten. Het is verstandig om hier rekening mee te houden, door er op te letten. Dit kan aan de hand van een paar eenvoudige tips.

Neem genoeg rust

Dit klinkt waarschijnlijk heel voorspelbaar, maar het is ook echt heel belangrijk. Genoeg rust nemen hoeft helemaal niet te betekenen dat je na het werken helemaal niets meer doet. Het hoeft ook niet zo veel tijd te kosten. Het kan al veel schelen om na het werken eerst heel even een paar minuten te ontspannen, door op de bank te gaan zitten met een kopje thee. Zet dan niet direct de televisie aan, je mobiel, of ga niet meteen iets anders doen. Echt blijven zitten en even een paar minuten rust nemen. Dit kan al heel veel uitmaken, zo veel tijd en moeite kost het eigenlijk helemaal niet.

Zorg ervoor dat je voldoende vocht binnenkrijgt

Deze is ook heel erg belangrijk. Als je een drukke dag hebt, vergeet je vaak al snel om iets te drinken, dit kan er voor zorgen dat je minder goed in je vel zit. Tussendoor drinken is heel belangrijk. Het is verstandig om een flesje water op je bureau te zetten, of in je tas te hebben, zodat je het minder snel vergeet. Af en toe een kopje thee kan er ook voor zorgen dat je je beter voelt, omdat je lichaam toch echt vocht nodig heeft, ook al heb jij het druk. Jij denkt dan misschien minder aan wat drinken, maar eigenlijk heb je het juist meer nodig. Als je drinkt op het moment dat je dorst krijgt, is het eigenlijk al te laat.

Zorg dat je genoeg vitamines binnen krijgt

Veel mensen zullen hierbij direct denken aan fruit. Dat klopt ook wel, fruit is heel erg belangrijk en dat hebben we hard nodig, zeker als we druk zijn. Af en toe een stukje fruit eten tussendoor, zorgt ervoor dat je je de hele dag fitter voelt, dus het is zeker de moeite waard. Zoek een soort fruit uit dat je lekker vindt, maar afwisseling is ook heel goed, dus blijf niet constant hetzelfde eten. Toch heb je ook andere vitamines nodig dan alleen fruit. Als je de hele dag op kantoor zit, is het verstandig om in de pauze even naar buiten te gaan. De zon is goed voor je, het houdt je fris en alert, net als de buitenlucht. Ga in de pauze een stukje lopen, adem wat frisse lucht in. Je zult je hierna een stuk beter voelen. Het zorgt er ook voor dat je aan het einde van de dag minder uitgeput bent. De hele dag in een kantoor zitten is vermoeiend, maar door naar buiten te gaan onderbreek je dat even.

Zoek een bron van ontspanning

Dit is eigenlijk een beetje een lastige tip, zeker als je het heel druk hebt. Het is moeilijk om dan echt de tijd te nemen voor ontspanning. Zit je niet zo lekker in je vel? Neem dan de tijd om daar even over na te denken. Waardoor komt het? Heb je een idee wat de oorzaak is? Als je dat weet, is het verstandig om te achterhalen of je daar iets in kan veranderen. Als dat niet mogelijk is, zal je opzoek moeten gaan naar iets om de druk of stress te moeten compenseren, ontspanning dus. Dit hoeft echt niet heel vaak, maar wel zo vaak dat jij je er beter door gaat voelen. Het kan heel simpel zijn, een rondje lopen met de hond, of een avondje film kijken op de bank. Toch zijn het wel dingen die je écht moet doen. Vaak wordt gedacht dat het toch niet uitmaakt als je even niet ontspant, maar het maakt wel uit. Ontspanning is heel belangrijk, juist als je niet zo goed in je vel zit.
© 2013 - 2019 Nikkay, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tips om beter in je vel te zitten"

Infoteur: Nikkay
Gepubliceerd: 26-08-2013
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!