InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Hoe voel ik me meteen gelukkiger?

Hoe voel ik me meteen gelukkiger?

Hoe voel ik me meteen gelukkiger? Spoken er veel negatieve gedachten door je hoofd? Kan je niet stoppen met piekeren? Leer met deze simpele methodiek hoe je je negatieve gedachten effectief omzet in positieve gedachten en je gelukkiger wordt. Deze techniek wordt veel gebruikt door hypnotherapeuten om negatieve gedachtepatronen te doorbreken en een positieve mentaliteit te ontwikkelen. Dit artikel helpt mensen met weinig zelfvertrouwen om zich minder zorgen te maken en meer te genieten van het leven!

Zelfkritiek, ben ik wel goed genoeg?

Iedereen heeft een kritische stem in zich, en mensen die veel piekeren geven die kritische stem vaak teveel de vrije loop. We laten het toe dat we onszelf bekritiseren en demotiveren, waardoor we vaak onze eigen ergste vijand zijn. Wellicht spelen gedachten als “Ik kan dat niet” of “Ik ben niet goed genoeg” of “Ik hoor er niet bij” dan door je hoofd. Sommigen van deze gedachten kunnen voortkomen uit onze jeugd, je hebt ze misschien opgepikt van je ouders toen je jong was, of van iemand anders die belangrijk voor je is. Deze gedachten van geliefden waren vaak goed bedoeld (om je bijvoorbeeld te beschermen of te verdedigen) maar ze hebben helaas ook ons zelfvertrouwen verminderd.

Je brein geeft altijd antwoord op een vraag

Het is inspirerend om te zien hoeveel je kunt bereiken op het moment dat je weet dat je controle hebt over je eigen gedachten. Het is interessant om te weten dat als je jezelf een vraag stelt, je brein je altijd antwoord geeft. Als je jezelf bijvoorbeeld de vraag stelt “Waarom deug ik niet?” krijg je een antwoord, maar als je jezelf de vraag stelt “Waarom ben ik zo’n leuke vent?” krijg je ook een antwoord. Dit is een manier om je te helpen je oude overtuigingen los te laten en te veranderen in overtuigingen die je kracht geven en mogelijkheden bieden.

Van jezelf demotiveren naar jezelf coachen

  • Pak een pen en papier en denk aan het onderwerp in je leven waar je je zorgen over maakt. Schrijf je zorgen, negatieve gedachten en persoonlijke overtuigingen op. Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat je op schrijft: “Ik kan dit niet” of “Ik ben niet goed genoeg”.
  • Bekijk je lijstje van zorgen en probeer te ontdekken wat de goede bedoelingen zijn achter die gedachten, misschien proberen die gedachten je op een of andere manier ergens tegen te beschermen.
  • Schrijf vervolgens op een nieuw vel papier een nieuwe gedachte of een positieve overtuiging die je veel prettiger vindt en die je verder brengt. Dit kan bijvoorbeeld zijn “Ik kan dit makkelijk” of “Ik ben meer dan goed genoeg”.
  • Als laatste stap ga je deze positieve overtuigingen omzetten in een positieve en bevestigende vraag. Bijvoorbeeld “Waarom kan ik dit makkelijk?” of “Waarom ben ik meer dan goed genoeg?”. Sta bij elke vraag even stil en schrijf een paar punten op. Je zult zien dat je je direct een stuk beter voelt. Ook krijg je nieuwe ideeën hoe je eventuele problemen moet aanpakken.
  • Bekijk je opgestelde lijst met vragen en antwoorden de komende twee weken elke dag, voordat je bijvoorbeeld gaat slapen. Als je merkt dat je weer negatieve gedachten hebt, stel je jezelf de positieve vragen die je hebt opgesteld. Het zal je meer positieve gedachten en gevoelens geven, waardoor je mentaliteit zich ook positiever ontwikkelt. Dit helpt je om te stoppen met piekeren en weer meer te genieten van het leven!
© 2013 - 2019 Antoniocampina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.videojug.com/film/how-to-stop-worrying-and-start-living

Reageer op het artikel "Hoe voel ik me meteen gelukkiger?"

Infoteur: Antoniocampina
Laatste update: 17-03-2016
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!