InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Onzichtbaar ziek: de positieve kanten

Onzichtbaar ziek: de positieve kanten

Onzichtbaar ziek: de positieve kanten Geen enkele ziekte is leuk om te hebben, laten we dat voorop stellen. Chronische ziektes kunnen enorm veel impact hebben op je dagelijks leven, ook als de ziekte niet zichtbaar is aan de buitenkant. Het verandert je leven en je kijk op het leven, zonder dat de buitenwereld het begrijpt of er mee om weet te gaan. En als het zou kunnen, zou je het liefste van alles gewoon gezond zijn. Helaas gaat dat in veel gevallen niet en dan kun je maar beter de positieve kant inzien van het hebben van een onzichtbare chronische ziekte.

Je ziet het niet

Heel voor de hand liggend, maar een voordeel van een onzichtbare ziekte is precies het feit dat het niet zichtbaar is. Voor jezelf kan het prettig zijn om niet ook nog eens door de buitenkant aan jouw ziekte te worden herinnert, je voelt je vaak al beroerd genoeg. Je kunt je makkelijker 'normaal' voelen op momenten en je ook zo voordoen als je daar behoefte aan hebt. Tegelijkertijd word je ook door je omgeving eerder als 'normaal' behandeld, wat behalve frustrerend soms ook heel prettig kan zijn.

Zelfkennis

Als je langdurig ziek bent, ga je vanzelf nadenken over jezelf, over je lichaam en over wat de ziekte emotioneel met je doet. Als je eenmaal ziek bent, ben je redelijk op jezelf aangewezen om goed te luisteren naar je lichaam, waardoor je daar steeds beter in wordt. Bovendien zul je in de meeste gevallen gewoon meer tijd hebben (als je veel thuis bent, veel op bed ligt etc.) om na te denken over wat jouw ziekte met jou doet als persoon. Merk je dat je er positief of negatief mee omgaat, klaag je veel, verwacht je veel aandacht of merk je juist dat je een sterkere drang voelt om andere mensen te helpen? Doordat je door jouw ziekte de controle over je leven deels verliest, zullen bepaalde eigenschappen versterkt worden en leer je jezelf goed kennen. Er zijn kanten van jezelf die je pas ontdekt als je geen andere keuze hebt, bijvoorbeeld wat een doorzetter je bent en hoe gemotiveerd en sterk je eigenlijk bent om door te gaan ondanks je ziekte.

Echte vrienden

Behalve dat je jezelf leert kennen door een chronische ziekte, leer je ook de mensen om je heen goed kennen. Als je door jouw ziekte extra steun of zorg nodig hebt, als het niet meer allemaal makkelijk en leuk is en je er misschien niet altijd kan zijn op de momenten dat je dat zou willen... Wie zijn er dan nog steeds voor jou? Als je lang genoeg ziek bent ga je vanzelf merken welke mensen er altijd voor jou zijn en welke mensen toch liever hun eigen weg gaan als het wat lastiger wordt. Sommige mensen kunnen nou eenmaal minder goed omgaan met een ziekte of hebben er minder begrip voor. Natuurlijk is dat pijnlijk als je op die manier mensen uit je omgeving kwijt raakt of een andere kant van ze ziet. Wat echter heel waardevol is, zijn de mensen die wél achter jou blijven staan en je blijven steunen in goede en in slechte tijden. Je leert wie je échte vrienden zijn, wat die relaties zoveel sterker maakt dan wanneer je niks hebt doorstaan samen.

Veranderde kijk op het leven

Een chronische ziekte dwingt je om na te denken over wat je nou echt belangrijk vindt in het leven. Vanzelfsprekende dingen zoals studeren, carrière maken, geld verdienen, uitgaan, sporten, familie, vrienden, het huishouden doen etc. zijn ineens niet meer zo vanzelfsprekend. Een ziekte kan je dagelijkse bezigheden erg beperken, waardoor je na moet denken over wat je nou écht belangrijk vindt om te doen of te bereiken en welke mensen en bezigheden jouw energie waard zijn. Je leert om prioriteiten te stellen, simpelweg omdat je niet álles kunt doen. Je leert daardoor nee te zeggen tegen dingen die je niet wilt of niet aan kunt. Bovendien weet je uit ervaring dat er eigenlijk niks belangrijker is dan je gezondheid, wat je zal leren om te relativeren. Kleine problemen en ruzietjes van alledag vallen in het niet bij dagelijks omgaan met een ziekte. Daardoor leer je om positiever met tegenslagen om te gaan en word je rustiger.

Genieten van kleine dingen

Juist omdat je door een chronische ziekte vaak minder kunt, zul je meer waarderen wat je nog wél kunt. Je bent daardoor in staat om meer te genieten van de leuke momenten, hoe klein dan ook. Bijvoorbeeld van de zon die schijnt, van een wandeling of een lekkere kop thee. Je kunt gelukkiger zijn met minder.

Lees verder

© 2014 - 2019 Lauraleeft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Onzichtbaar ziek: de positieve kanten"

Infoteur: Lauraleeft
Gepubliceerd: 08-10-2014
Subrubriek: Leven
Special: Chronisch ziek
Medische informatie…
Schrijf mee!