InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Eenzame singles

Eenzame singles

Alleenstaand, single, solo, hoe je het ook noemt, als je alleen woont en je leven dus niet dagelijks deelt met iemand anders, wijk je (nog steeds) af van wat de meerderheid doet. Dat is niet erg, maar het heeft wel gevolgen die je misschien niet echt besefte. Een ervan kan eenzaamheid zijn. Zin en onzin rond eenzaamheid bij singles.

Honger, dorst, eenzaamheid

Eenzaamheid is een alarmsignaal van je lichaam. Het zegt je dat je verbinding met anderen niet voldoende is. Net zoals je honger krijgt als je niet genoeg voedsel binnen krijgt en dorst als je vochthuishouding niet op orde is, kun je je eenzaam voelen. Het is dus een seintje dat je ertoe aanzet verbinding te zoeken met anderen. Volstrekt normaal en voor elk mens een bekend gegeven.

Verbinding

Het gaat dus net om zo-maar-contact, het gaat om verbinding. Een vast patroon van contacten. Net zoals je niet zo-maar-iets eet als je honger hebt. Maar dingen die gezond voor je zijn, zo heb je ook verbinding nodig met anderen, omdat dat gezond voor je is. En daar komt voor singles een lastig punt. Verbinding maken is op zich al iets dat niet voor iedereen vanzelfsprekend gaat, een patroon van verbinding, regelmaat in je contacten, dat is net ietsje lastiger.

Hoezo verbinding?

Waarom is het zo nodig om verbinding te hebben met andere mensen? We komen er steeds meer achter, met name door neuropsychologisch onderzoek, dat wij mensen op onzichtbare manieren met elkaar verbonden zijn -en verbonden moeten zijn- om gezond te leven. We weten uit onderzoeken inmiddels met grote zekerheid dat alleen leven ongezonder is dan samen leven, maar zo langzamerhand gaan we meer begrijpen van hoe dat komt.

Afleiding

Verbinding hebben is deel van onze natuurlijke staat van zijn. Trekken we ons te veel terug, dan voelen we dat gebrek aan verbinding als eenzaamheid. Het is aantrekkelijk om dat niet te voelen. Dan is tv kijken, shoppen, allerlei andere vormen van afleiding een manier om dat doe te bereiken. Niet iedereen lukt het de gevoelens weg te drukken, maar veel mensen zijn zich na verloop van tijd niet meer bewust van het feit dat het eenzaamheid dat ze dwars zit. Het lichaam weet het echter wel, en dat zal zeker gaan protesteren.

Gezondheidseffecten

We weten dat eenzaamheid de gezondheid ondermijnt. Het is net zo dodelijk als roken. Dat betekent dat je als single meer risico loopt te overlijden dan iemand die met een of meer mensen samenwoont. Daar met je dus rekening mee houden, door je verbindingen met anderen veilig te stellen. Je moet energie stoppen in het aangaan en het onderhouden van je relaties, net iets meer zorgen voor verbinding, en zorgen dat je niet in de valkuil stapt van het zoeken naar afleiding.

Kortom …

Ben je alleenstaand, dan is je eerste taak: voor jezelf zorgen. Zorgen voor verbinding met anderen is er één van. Eenzaamheid is een niet te onderschatten risico, waar je als single extra alert op moet zijn. Denk niet te snel dat je last hebt van depressie, burn-out of verwante zaken. Eenzaamheid is een zo basaal gevoel, het gaat om een zo noodzakelijke menselijke vervulling, als je last hebt van somberheid en verdrietige buien, dan zou eenzaamheid wel eens je echte probleem kunnen zijn. Vergroot je kennis, leer ervoer, oriënteer je, en neem de nodige stappen. Zorg voor jezelf!
© 2015 - 2019 Jeannette-rijks, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Tips tegen eenzaamheidTips tegen eenzaamheidVeel mensen voelen zich eenzaam, hoewel dat vaak helemaal niet nodig is. Eenzaamheid kan ontzettend vervelend zijn en he…
Moderne mythen rond eenzaamheidModerne mythen rond eenzaamheidEenzaamheid is een onderwerp dat sinds 2010 steeds vaker in de media opduikt. Er zou een groei zijn in het aantal 'eenza…
Eenzaamheid, een hot item tegenwoordigEenzaamheid, een hot item tegenwoordigJe hoort steeds vaker dat mensen eenzaam zijn, waarbij de mens zeker niet alleen hoeft te zijn. Alleen of eenzaam is nat…
Eenzaamheid: Oorzaken, gevolgen en tipsEenzaamheid: Oorzaken, gevolgen en tipsEenzaamheid is een gevoel: het gevoel alleen te zijn en het gevoel geïsoleerd te zijn van anderen. Het is niet per defin…
Eenzaamheid is een taboeEenzaamheid is een taboeEenzaamheid is een taboe. Toch voelen veel mensen zich eenzaam. Sociale verbanden zijn weggevallen, de noodzaak om elkaa…
Bronnen en referenties
  • Jeannette Rijks: Kracht van Eenzaamheid. Faktor5, 2008
  • John T. Cacioppo,William Patrick: Loneliness: Human Nature and the Need for Social Connection

Reageer op het artikel "Eenzame singles"

Reactie

Zomaar Iemand, 31-01-2016 02:19 #1
Kan het niet helpen, ik heb gewoon zo'n hekel aan dat typische mensengedrag, ik kan er niet mee leven, en dan vooral aan het primitieve oerinstinct waar ze zonder bij na te denken gehoor aan geven.

Wat zijn we toch intelligente wezens, het gaat om het innerlijk… blablabla
Ondertussen vertrouwen we mensen niet omdat ze niet bij ons uit de buurt komen, lopen de vrouwtjes achter de (foute) ''alpha''mannetjes aan, de mannen achter de vrouwen met het ''lekkerste'' lichaam… etc etc

Je gaat eerder dood als je single bent? ach ik was toch niet van plan om 100 te worden.

Infoteur: Jeannette-rijks
Laatste update: 26-10-2015
Subrubriek: Leven
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!