InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Laat de zomer toe in lichaam en geest

Laat de zomer toe in lichaam en geest

Laat de zomer toe in lichaam en geest Als de winter voorbij is en het voorjaar zich aandient, dan komen mensen uit hun “hol”. Het coconen is voorbij en we poetsen onszelf weer op (letterlijk en figuurlijk). De huid mag of moet misschien wel weer gezien worden en dat wil zeggen dat we aan de slag moeten. Toch is je lichaam weer gereed voor de zomer maken, niet het enige. Je geest moet er in meegaan, want dat heeft absoluut effect op je uitstraling. Zo maak je lichaam en geest gereed voor de zomer.

Lichaam en geest is één

Dat lichaam en geest één is of zou moeten zijn, is een waarheid als een koe. Je straalt namelijk zoveel meer uit als je je goed voelt en een gezonde geest hebt. Behalve dat je je lichaam gereed kunt maken voor de zomer, geldt dit ook voor de geest. “Opruimen” is het toverwoord, want zaken waar je mee rondloopt, moet je afronden c.q. oplossen. Laat het niet (meer) aan je knagen, de vrolijkheid van het voorjaar is hét ultieme moment.

Aan die stress moet je een eind maken, want in de zomer wil je naar buiten en als je te weinig geslapen hebt (3/4 van de mensen slaapt niet voldoende!), slaap je bij. Je wilt immers niet met enorme wallen onder je gezicht gezien worden. Zo zie je dat als je je geest “op kunt ruimen” je dit ook naar buiten toe uitstraalt.

Om lichaam en geest gereed te maken voor de zomer, hoef je ook niet de meest gekke zaken te ondernemen. Het gaat er om dat je structureel wat (alledaagse) zaken aanpakt. Tijdens dit proces ga je je dan al beter voelen. Waar moet je zoal aan denken?

Plan maken en pak het aan!

Eigenlijk werkt het beste dat je een plannetje maakt en dit volgtijdelijk afwerkt. Geen grootste zaken, maar gewoon de dagelijkse zaken net wat intensiever oppakken en zorgen dat de zomer op een juiste wijze effect op je krijgt.

Als de dag begint...

  • Voordat de dag begint, is goed slapen erg belangrijk. Melatonine zet de huid “reparatie” aan het werk.
  • Begin de dag met een glimlach en een grote plens (bij voorkeur koud) water in je gezicht. Daar frist lichaam én geest absoluut van op.
  • Drink een groot glas lauw water, eventueel met wat citroen erin.
  • De eventuele wallen ga je tegen als je wat gekoelde oogcrème op je wallen dept.
  • Douche met een lauwe douche, dat is goed voor je lichaam en beperk je doucheschuim. Dit droogt vaak de huid uit. Een olieachtig product is beter, maar ook dan beperkt gebruiken. Feitelijk heeft je lichaam het helemaal niet nodig.
  • Smeer jezelf na het douchen goed in en vergeet niet de extra droge plekken als handen, benen/voeten en lippen goed in te smeren.

Eet gezond en ga naar buiten...

  • Ga naar buiten en ga een stuk lopen. Gewoon even lekker de vroege buitenlucht opsnuiven. Of je nu in de stad woont of buiten, dat maakt niet uit. Het dagelijkse benodigde daglicht kan al in de ochtend beginnen.
  • Trakteer jezelf op een goed en vooral rustig ontbijt. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd, dus zorg dat je daar al de nodige vitamines voor die dag inneemt. Stukje fruit, eventueel wat zuivel, een eitje etc.
  • Om de benen te trainen is fietsend naar het werk goed, maar als dat niet kan, zorg dan dat de benen voldoende meters maken met bijvoorbeeld lopen.
  • Neem overal je moment voor en werk niet te veel op de automatische piloot.

Aan de slag...

  • Ga met een leeg hoofd aan de slag, als je al vroeg je hersenen laat kraken, kom je ook zo binnen op je werk. Dit terwijl je ook met een grote glimlach binnen kunt lopen (ook leuk voor de collega’s).
  • Neem je tijd tijdens de lunch en eet voldoende om snaaien in de middaguren te voorkomen.
  • Probeer airco te vermijden en drink gedurende de dag zo’n 1,5 liter water (voorkeur).
  • Neem jezelf voor dat je minimaal drie keer per dag lekker (en dus echt) lacht. Helemaal goed als je buik er af en toe pijn van doet.
  • Voor iets meer glans op de huid kan je ook bepaalde zaken eten (alles met mate). Denk aan pure chocolade, bosbessen, frambozen, groene thee, aardbeien en noten. Prima voor het lichaam en erg lekker.

De avond in...

  • Als je tijdens de daguren hakken en make-up draagt … laat het na het werk verdwijnen. Ga op gezonde platte schoenen lopen (voorkeur open om goed te kunnen “ademen”) en reinig je huid intensief. Eventueel nog een crème er achteraan en neem even een ontspanmomentje.
  • Mooi haar willen we allemaal en regelmatig de hoofdhuid even masseren stimuleert, behalve de haarwortels, ook de bloedsomloop; masseren dus.
  • Eindig de dag bij voorkeur met nog een avondwandeling en ga slapen in een goed geventileerde ruimte. Geen televisie aan laten staan en zorg dat de telefoon al even op "uit" of "stand by" staat.

Tot slot

Als je bewust leeft en de dagelijkse dingen ook bewust doet, dan heb je minder stress. Leef in het NU en ervaar NU alles zoals het is. Geniet er van, laat boosheid verdwijnen en laat je verwonderen. Dit alles werkt voor de binnen- en buitenkant perfect en dé manier om de zomer lekker te beginnen.
Gerelateerde artikelen
Verzorging in de winterVerzorging in de winterVerzorging van lichaam en geest is altijd belangrijk, maar in de koude periode zijn mensen soms ietwat depressief en lic…
BodyTalk TherapieBodyTalk TherapieBodyTalk is een therapeutische behandelingsmethode. BodyTalk combineert de energetische werking van acupunctuur, kinesio…
Weleda citrus lichaamsverzorgingDe verfrissende citroenolie die in de Weleda citrus lichaamsverzorgingsproducten zitten, ruikt heerlijk. Lichaam en gees…
Stress en lichaam en geestOp het herkennen van de relatie tussen lichaam en geest heeft zeer lang een taboe gerust. Bij de ontwikkeling van kalmee…
Tussen hemel en aardeTussen hemel en aardeDe ene heeft een duidelijk geloof bij het gegeven dat er meer is tussen hemel en aarde en de ander is in de overtuiging…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Zon - Annastaal

Reageer op het artikel "Laat de zomer toe in lichaam en geest"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!