InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Hoe zorg je voor een goede weerstand en een gezond lichaam

Hoe zorg je voor een goede weerstand en een gezond lichaam

Hoe zorg je voor een goede weerstand en een gezond lichaam Ons lichaam reageert op invloeden van buitenaf, zoals virussen en andere bacteriën die onze gezondheid in gevaar kunnen brengen. Het lichaam reageert erg sterk op deze binnendringers door een goed werkend mechanisme die het lichaam hiervoor beschermt. Dit is het immuunsysteem, ook wel afweersysteem of weerstand genoemd. Maar hoe werkt het afweersysteem en hoe zorg je voor voldoende weerstand om het gevecht met ziekteverwekkers tegen te gaan.

Inhoud

Hoe werkt het afweersysteem

Elke dag komt ons lichaam in contact met ziektemakers zoals bacteriën, virussen, parasieten en schimmels. Ze kunnen er allemaal voor zorgen dat wij last krijgen van een ziekte of aandoening. Gelukkig zit er van nature een goed werkend immuunsysteem in ons lichaam, dat ervoor zorgt dat we dagelijks beschermd worden tegen deze ziekteverwekkers. Bacteriën kunnen zich heel snel vermenigvuldigen en scheiden een giftige stof uit die ons ziek kan maken. Het immuunsysteem loopt door ons hele lichaam en beschermt ons voor aanvallen van buitenaf. Je huid, darmen, luchtwegen en je bloed maken deel van uit van dit afweersysteem. Een goed voorbeeld van hoe het immuunsysteem werkt, kun je zien aan het oog. Ogen hebben traanvocht, dit is een zoute vloeistof wat er voor zorgt dat het oog vochtig blijft, maar ook zit er in het traanvocht een soort eiwit dat bacteriën onschadelijk maakt, zodat zij geen kans krijgen om binnen te dringen.

Als het afweersysteem niet goed werkt

Van nature werkt het immuunsysteem erg goed, maar soms word je toch nog ziek. Dit kan liggen aan een aantal zaken. Het kan zijn dat er teveel bacteriën in je lichaam aanwezig zijn. Als je bv. eten binnenkrijgt wat niet goed meer is, krijg je zoveel bacteriën binnen dat zij op dat moment in de meerderheid zijn. Ook kan het gebeuren dat je besmet raakt, door in contact te komen met iemand die al ziek is, bv. de griep heeft. Het virus dat griep veroorzaakt, het influenzavirus, is zo besmettelijk en agressief, dat het zich heel snel vermenigvuldigd, waardoor we toch ziek worden. Ook kan het zijn, dat je in sommige perioden wat zwakker bent, dat noem je dan het hebben van een verminderde weerstand.

Verminderde weerstand

Een verminderde weerstand kan allerlei oorzaken hebben. Wanneer je last hebt van tijden met slaaptekort, stress of een tijd lang ongezond en niet gevarieerd eet, kan je weerstand verzwakt raken en ben je vatbaarder voor allerlei ziekten en kwalen. Het immuunsysteem werkt dan niet meer zo goed, en er is dan niet genoeg bescherming tegen de bacteriën. Dit gebeurt ook bij mensen die herstellen van bv. een operatie, andere ziekte of bevalling. Van sommige medicijnen kan je weerstand ook iets achteruit gaan.

Wat kunnen we zelf doen

We kunnen ons lichaam helpen om te vechten tegen deze bacteriën, door op de eerste plaats ze geen kans te geven om ons lichaam binnen te dringen. Dit kun je voorkomen door regelmatig je handen te wassen. Je handen raken de hele dag van alles aan, dat ze een grote bron zijn van bacteriën. Was ze geregeld of gebruik desinfecterende gel. Ook is het heel belangrijk om je huis schoon te houden en te ventileren. Gebruik bij het bereiden van voedsel schone materialen en houd je werkblad schoon.
Door een gezonde levensstijl er op na te houden, maak je je lichaam sterk en krachtig om aanvallen van bacteriën tegen te gaan en een goede, gezonde weerstand te krijgen. Een gezonde levensstijl bestaat uit goed en gevarieerd voedsel, een goede vochtbalans in het lichaam te hebben, sporten en voldoende slaap krijgen.

Gezonde levensstijl voor een goede weerstand

Zorg voor veel beweging en dan het liefst in de buitenlucht. De beste vormen van lichaamsbeweging in de buitenlucht, waarbij we veel zuurstof binnenkrijgen zijn fietsen, wandelen en in de zomer zwemmen. Wanneer je buiten beweegt, zorg je voor een goede aanvoer van voedingstoffen en afvoer van afvalstoffen. Probeer voldoende rust, ontspanning en slaap te nemen. Ga negatieve emoties uit de weg zoals afgunst, haat en ergernis en probeer positieve gevoelens vast te houden. Als je steeds stress ervaart en vasthoudt, krijgt je weerstand ook een fikse dreun. Stress is een natuurlijke reactie van ons lichaam, maar als we langdurig met een stress gevoel leven, kost het ons lichaam heel veel energie en wordt het immuunsysteem verzwakt.

Voedingsadvies

Een gezonde en verantwoorde voeding is heel belangrijk voor je immuunsysteem. Vermijd geraffineerde en bewerkte voeding en ook voeding met eiwitrijke en vette, dierlijk voeding waarin veel verzadigde vetten zit. Eet regelmatig, gevarieerd, niet te vet en niet te zout. Zorg voor genoeg vezels en voldoende fruit (2 stuks per dag) en dagelijks twee ons groenten. Kies het liefst voeding uit, die onbespoten en rijk is aan vitaminen en mineralen, deze twee zijn onmisbaar voor een goede weerstand.
Vitamine C is heel belangrijk, dat zit o.a. in fruit en groenten. Rauwkostsalades zijn ook heel gezond en drink tevens dagelijks kruidenthee met berkenblad, lavas, heermoes, rozenbottels, guldenroede, jeneverbes en peterselie.

Vochtbalans

Een goede vochtbalans is ook heel belangrijk voor een goede weerstand. Als je te weinig drinkt worden de afvalstoffen niet goed uit je lichaam afgevoerd. Drink elke dag anderhalf tot twee liter water. Thee en vruchtensappen mogen ook, maar let dan wel weer op het suikergehalte wat er in zit. Vermijd of matig ook het alcoholgebruik. Het drinken van alcohol heeft veel effect op je lichaam. In de eerste plaats is alcohol een bijtende stof, wat alles in het lichaam aantast en het kost erg veel energie om de alcohol af te breken in het lichaam.

Homeopathische hulpmiddelen

Ook in de homeopathie zijn er hulp- en geneesmiddelen verkrijgbaar om de weerstand te versterken. Het bekendste middel is Echinaforce, gemaakt van de rode zonnehoed, Echinea purpurea. Deze plant met geneeskrachtig werking, bevordert de werking van het afweersysteem, waardoor je lichaam sterker wordt om aanvallen van bacteriën tegen te gaan. Zo verklein je de kans om ziek te worden. Als je toch ziek bent, helpt het om sneller te herstellen, door van binnenuit het lichaam een handje te helpen.

Lees verder

© 2015 - 2019 Brubo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Fruit eten vermindert de kans op Mexicaanse griepFruit eten vermindert de kans op Mexicaanse griep‘An apple a day keeps the doctor away’. Een bekende uitdrukking die het eten van fruit stimuleert. Houdt het eten van fr…
Weerstand versterken, verhogen en ondersteunenWeerstand versterken, verhogen en ondersteunenHelp het immuunsysteem door negatieve invloeden van buitenaf te weren. Iedereen is minder ziek en verkouden met een gezo…
Weerstand verhogen door juiste voedingEen goede weerstand is een essentieel onderdeel van een goede gezondheid. Zonder een goed afweersysteem staan wij als me…
Uw weerstand vergroten tegen ziektes, hoe doet u dat?Uw weerstand vergroten tegen ziektes, hoe doet u dat?Met de weerstand van het lichaam wordt het afweersysteem bedoeld. Het afweersysteem is het systeem in uw lichaam wat zic…
Hoe houd je je weerstand hoog?Hoe houd je je weerstand hoog?Je weerstand zorgt ervoor dat bacteriën en andere ziekteverwekkers geen kans krijgen om je lichaam binnen te dringen en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay
  • http://www.gezondheidsnet.nl/griep-en-verkoudheid/zo-zorg-je-voor-weerstand
  • Het groot homeopathisch gezondheidsboek
  • http://www.avogel.nl/Indicaties/Weerstand.php

Reageer op het artikel "Hoe zorg je voor een goede weerstand en een gezond lichaam"

Infoteur: Brubo
Laatste update: 02-01-2019
Subrubriek: Leven
Special: Geneeskrachtige kruiden
Medische informatie…
Schrijf mee!