InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Nederlandse vrouw niet tevreden met lichaam
nieuws uitgelicht

Nederlandse vrouw niet tevreden met lichaam

Nederlandse vrouw niet tevreden met lichaam Vrouwen en tevreden zijn over het eigen lichaam, het lijkt een onvoorstelbare combinatie. Dit is echter niet zo vreemd, gezien de vele reclamespotjes en modellenfoto's met afbeeldingen van de perfecte lijfjes. Mijns inziens komt de onzekerheid van vrouwen over het lichaam voornamelijk voort uit deze zogenaamde betere productshowende lichamen. Onderzoeksbureau Motivaction heeft laatst een onderzoek uitgevoerd in opdracht van het Nederlandse tijdschrift Grazia. Daaruit is naar voren gekomen dat de Nederlandse vrouw niet tevreden is met haar lichaam.

Te dik

70% van de vrouwen die ondervraagd waren in het onderzoek vonden zichzelf te dik. Dat dit niet geheel ingebeeld is, blijkt uit cijfers van het Nederlandse voedingscentrum, dat stelt dat 45% van de vrouwen te kampen heeft met overgewicht. Maar waarom hebben deze vrouwen toch overgewicht?

Eet je gelukkig

Je hoeft geen emotionele eter te zijn om gelukkiger te worden van eten. In je voedsel zitten diverse stoffen welke in de hersenen omgezet worden tot gelukshormonen, zogenaamde serotonine en endorfinen. Om een gezond lichaam en geest te behouden is het belang dat de chemie in je hersenen in balans blijft. Enkele voedingsstoffen die je geluksgevoel bevorderen zijn glucose, koolhydraten, eiwitten en tryptofaan.

Ik denk dat er vrij veel mensen zijn die hun problemen weg eten, waaronder problemen met het lichaamsbeeld. Het grote nadeel is echter dat je in een vicieuze cirkel geraakt van negatief lichaamsbeeld --> eten --> aankomen in gewicht --> nog negatiever lichaamsbeeld. Ik denk dat het kan werken om mensen er attent op te maken na te denken over waarom ze meer dan goed voor ze is eten. Ik verwacht dat er dikwijls een emotioneel of psychisch probleem aan ten grondslag ligt.

Seks in het donker

23% van de vrouwen is onzeker over haar lichaam en wil alleen seks met de lampen uit. Dat betekent dus dat 23% van de vrouwen haar lichaam beschouwt als niet goed genoeg! Waar komt dit toch vandaan?

Naaktlopers

Wanneer je regelmatig televisie kijkt en af en toe wat zapt kan je er niet omheen: wild krioelende half naakte dames met hét perfecte maatje, die álle aandacht van mooie mannen krijgen. Een realistisch beeld? Verre van! Als je je bedenkt hoe ontzettend moeilijk het is om überhaupt in de videoclip van de plaatselijke R&B held slaafs aan zijn benen te hangen kan je je wel voorstellen dat de weg naar het rond krioelen in clips op TMF nóg complexer en onhaalbaarder is. Niet alleen voor jou, maar voor zegmaar 99,99999% van Nederland. Helaas is het beeld van het lichaam van de gemiddelde vrouw nogal vertekend door die perfecte lijven in de videoclips. Maar denk maar zo: wat zij aan pro aan hun lichaam hebben, heb jij op andere gebieden!

Modegidsen en modebladen

Wanneer je de laatste postorder catalogus doorbladert bekruipt je waarschijnlijk af en toe een rilling van onzekerheid. Zag jij er maar zo zongebruind uit, sunkissed, mooie lange benen, geen striae of cellulites, weelderige haren, geen spoor van verdwaalde okselhaartjes en een pracht decolleté. Wake up! Dat hebben deze vrouwen ook allemaal niet! Oké, zij hebben hun lange benen en uitstraling mee, maar de rest wordt allemaal bij gesmeerd en weggegumd met de fotobewerkapparaten!
Gerelateerde artikelen
Onzeker over lichaamOnzeker over lichaamIedereen is wel eens onzeker over zijn of haar lichaam, daar is niets mis mee. Maar het kan zijn dat je zo onzeker bent,…
Tips voor meer zelfvertrouwenTips voor meer zelfvertrouwenVele mensen krijgen te maken met een tekort aan zelfvertrouwen. Weinig zelfvertrouwen kan je niet alleen belemmeren in j…
Help, mijn borsten worden kleiner!Help, mijn borsten worden kleiner!Je borsten beginnen te groeien in de puberteit, na een aantal jaar zijn ze uitgegroeid en moet je het doen met het forma…
Onzekerheid, is er iets tegen te doen?Onzekerheid, is er iets tegen te doen?Als je onzeker bent dan voel je je vaak niet prettig. Je bent bang dat anderen je zullen afwijzen, raar vinden of niet a…
Hoe krijgt u snel meer zelfvertrouwen?Hoe krijgt u snel meer zelfvertrouwen?Zelfvertrouwen betekent voor veel mensen: geluk en gelukkig zijn in het leven. Zelfvertrouwen hebben zou een voorwaarde…
Bronnen en referenties
  • http://www.voedingscentrum.nl/NR/rdonlyres/3F6539F1-76D6-4EE9-97C2-D90B5F082C5A/0/masterplanovergewichtdefinitief.pdf

Reageer op het artikel "Nederlandse vrouw niet tevreden met lichaam"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 06-08-2008
Subrubriek: Leven
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!