InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Stress en huisvrouwen

Stress en huisvrouwen

Miljoenen huisvrouwen zijn gespannen. Stress is hun dagelijkse realiteit. De dagelijkse eenzaamheid, het saaie werk, de sleur, niet gewaardeerd worden, elke dag hetzelfde doodsaaie en ondankbare werk, geïsoleerd voelen, het constant beschikbaar moeten zijn voor het gezin, de lage maatschappelijke positie, het vreet aan veel huisvrouwen! Ze zijn in nood, opgebrand en ze hebben stress. Echte stress! Het is de zwaarste baan ter wereld: huisvrouw zijn!

Wat is stress?

Door de dagelijkse realiteit (oa gezin, werk, studie) ontstaan er momenten waarop we spanning voelen. De boog staat even gespannen. Voor het goed presteren van een prestatie helpt de spanning onze prestaties te verhogen. Zolang er na de spanning ontspanning is, is er niets aan de hand. We blijven in balans. Blijft de boog echter te lang gespannen, blijft de druk te lang op een te hoog niveau, dan hebben we het over stress.

Kenmerken stress

  • Stress leidt tot verminderde prestaties
  • Prikkelbaarheid
  • Vermoeid raken, zelfs oververmoeid
  • Nergens geen zin in hebben
  • Lusteloos gevoel
  • Depressieve gevoelens
  • Voelen ons waardeloos
  • Voelen ons onderschat
  • Voelen ons onzichtbaar
  • Lichamelijke klachten

Duidelijk stress signaal en kenmerk

Wanneer we het gevoel krijgen dat we niet meer aan de eisen van de omgeving kunnen voldoen. Of nog erger misschien: dat we niet meer kunnen voldoen aan onze eigen (opgelegde) eisen.

Oorzaken van stress

De belangrijkste oorzaak van stress is dat er aanpassingen van onszelf zijn vereist aan bv de omgeving. Aanpassingen die niet ons eigen zijn. Je constant te moeten aanpassen houd de boog te lang en te zwaar gespannen.

Dagelijkse stress situaties en irritaties

Over het algemeen word gedacht aan grote stressfactoren als we het over stress hebben. Het zijn juist de dagelijkse kleine dingen die zoveel stress bevatten en veroorzaken.
  • Irritaties,
  • Frustraties,
  • Niet gewaardeerd voelen,
  • In de file staan,
  • In de rij voor de kassa,
  • Dagelijks geholpen worden door buitengewoon onvriendelijk, onbeleefd en zelfs onbeschoft winkelpersoneel
  • Saai werk wat geen enkel uitdaging kent,
  • Buitengesloten voelen,
  • De wasmachine begeeft het terwijl er een berg was ligt te wachten,
  • De kat plast net naast de net verschoonde kattenbak,
  • De kinderen lopen met moddervoeten de pas gedweilde vloer op,
  • De buren hebben altijd schreeuwende ruzie,
  • Net als jij naar bed wil gaan om te genieten van een welverdiende nachtrust begint de baby te huilen, enz. enz.

Kleine dingen veroorzaken dagelijks heel veel stress

De huisvrouw en de moeder heeft dagelijks met kleine dingen te maken die heel veel stress bevatten en veroorzaken. En de stress stapelt en stapelt zich maar op… Zonder een gezonde ontlading te kennen, aangezien heel weinig moeders en huisvrouwen zichzelf geen enkel moment van goede en gezonde ontspanning gunnen.

Op waarde schatten

Vroeger werd een huisvrouw op waarde geschat. Nu krijgt de huisvrouw te weinig feedback, te weinig positieve kritiek. De lage maatschappelijke positie van de huisvrouw in Nederland houd de boog nog eens extra hoog gespannen.

Waardering en motivatie

Om gemotiveerd te zijn en te blijven, heeft iedereen behoefte aan waardering. Ook de huisvrouw!

Dagelijkse problemen van de huisvrouw, veroorzakers van pure stress

  • Dat het werk nooit klaar is
  • Gevoel van zich nutteloss voelen
  • Geisoleerd voelen en zijn van de buitenwereld (gebrek aan interessante contacten buitenshuis)
  • Gebrek aan goede communicatie (niemand kan dat eeuwige geklaag van de buurvrouw of het gehuil van de baby goede communicatie noemen!)
  • Het dagelijks terugkerende, hetzelfde saaie werk
  • Constant beschikbaar moet zijn voor het gezin
  • Grote behoefte aan herkenning

Stress van de huisvrouw wordt onderschat door het gezin en directe omgeving

Een zeer belangrijk punt; stress bij de huisvrouw word onderschat. Onderschat door haar gezin, onderschat door haar directe omgeving, onderschat door diegene die een vaste betaalde baan hebben. De problemen die de huisvrouw elke dag en nacht opnieuw ondervind door de huishoudelijke taken, worden met de hand van de tafel weggeveegd. Afgedaan als onzinnig. Als absolute flauwekul. Als gezeur.

Ik ga dood, elke dag wat meer, een noodkreet:

Ik voel me gevangen in mijn eigen huis. Wat een ondankbaar leven. Wat een saai leven. Hier ga ik dood, elke dag wat meer. De muren komen op me af. Nooit ben ik klaar met mijn werk, nooit kan ik eens opgelucht zeggen: en nu ben ik klaar met mijn werk. De constante druk dat het werk nooit klaar is of klaar komt. Het gaat gewoon niet meer. Ik ben op, gesloopt. Ik voel me leeg, zo leeg!

Het zijn vooral de kleine dingen die een constante druk op mijn schouders leggen: van mij word alles verwacht: de schone handdoeken, dat de vuilnis buiten staat op tijd, dat het licht uit is voordat we gaan slapen, dat de deur op slot zit voordat we gaan slapen, dat de planten water hebben, dat de kinderen in een schoon bed slapen, dat de kinderen schone kleding aanhebben, dat er genoeg wasmiddel in huis is, dat de hemden van mijn man gestreken zijn, dat de broodtrommeltjes van de kinderen gevuld is, dat er fruit is, dat als iedereen lang uit voor de tv hangt van mij verwacht dat alle glazen gevuld zijn, de koekjeswikkels op ruim en de broodkruimels van tafel veeg. Zonder een klein woordje van dank.

Noodkreet uit: Stop Stress van Dr. Marcel Verheyen – Miljoenen huisvrouwen in nood
Gerelateerde artikelen
Werk en Stress - Oorzaken stress en burn-outWerk en Stress - Oorzaken stress en burn-outAan werkstress liggen bepaalde oorzaken ten grondslag, die in allerlei werksituaties naar voren kunnen komen en kunnen l…
Hoe voorkom je stress die uitmondt in een burn-out?Hoe voorkom je stress die uitmondt in een burn-out?Door gezonde stress presteert u beter. Zodra de stress verdwijnt, daalt de spanningen kunnen lichaam en geest zich herst…
Leven met ReumaOmgaan met een reumatische ziekte is moeilijk. Ik hoop dat ik deze informatie een indruk geeft van wat reuma is en hoe j…
Moe, lusteloos en prikkelbaar: ben ik depressief?Moe, lusteloos en prikkelbaar: ben ik depressief?Heb je wel eens het gevoel dat je nergens meer zin in hebt? Het gevoel dat je alleen nog maar in bed wilt liggen of dat…
Bronnen en referenties
  • Stop Stress van Dr. Marcel Verheyen - Miljoenen huisvrouwen in nood

Reageer op het artikel "Stress en huisvrouwen"

Reacties

Gast, 20-01-2015 12:55 #9
Ik wil juist huisvrouw worden. Geen opvang nodig meer voor ons kind. Ben er dan elke dag voor ons kind en de weekenden kunnen we dan leuke dingen doen als gezin. Ik werk maar twee dagen, maar wel elke vrijdag en zaterdag, dus dan heb je geen weekenden meer als gezin. Ik denk dat als ik stop met werken, meer rust ga vinden, ook bij mezelf. Ben nu steeds elke dag zo moe.

Me, 03-10-2013 16:57 #8
Sorry maar wat een geëmmer allemaal.
Ik ben ook huisvrouw en hbo afgestudeerd. Hersens genoeg om creatief te kunnen zijn toch. Kinderen zijn zo mooi en ik ervaar totaal niet dat het onder gewaardeerd wordt.
Ik ben trots op dat mijn kinderen elke dag een moeder om zich heen hebben. Dat geklaag over, ik heb ook een eigen leven, dan moet je inderdaad maar even afvragen hoe tevreden je bent. En als je al gestrest wordt van een deur op slot doen, tja dan zou ik maar eens naar een dokter

Dorien Strik, 05-05-2013 18:47 #7
Ik ben ook continu moe heb eigenlijk nergens geen zin meer in en meestal zie ik de leuke dingen ook niet meer in het leven. heb een hoop mee moeten maken misschien wel teveel weet niet of het nu door stress komt of dat het wat anders is. gr.dorien

Miri, 08-04-2013 08:57 #6
Inderdaad. Goed artikel! Ben nu twee jaar thuis- blijf-moeder, hbo afgestudeerd. Het valt me zwaar. Elke dag weer. Maar, ik probeer toch het huishouden te beperken door dat 2 uur in de dag te doen, verder leuke dingen met mijn dochter doen of met vriendinnen afspreken. Voor wat betreft bepaalde taken waar ik echt een hekel aan heb, zoals de was doen en vuilnisbak legen, heb ik aan mijn man overgedragen. Dat scheelt! Voor alle huisvrouwen en -mannen: keep on the good work!

Mvb, 07-11-2012 12:52 #5
Het werk van een huisvrouw wordt hier wel heel negatief beschreven zeg. Zeker, als het gaat om maatschappelijke erkenning of waardering van het werk wat een moeder en huisvrouw doet, dat is er zeer weinig. Ook dat mensen met betaalde baan vaak een huismoeder afdoen als: die heeft alle tijd van de wereld: gebeurt ook met de regelmaat van de klok. Maar, je kunt als huisvrouw ook veel plezier en bevrediging vinden in je werkzaamheden hoor. Laten we eerlijk zijn: is het werk op kantoor altijd zo wisselend of spannend? Daar heb je ook veel werkzaamheden die iedere dag weer opnieuw moeten gebeuren. Het moederschap en huisvrouw zijn is zwaar en erg ondergewaardeerd, maar het is echt niet alleen maar ellende. Probeer te genieten van vele kleine dingen: die maken je dagen waardevol!

Mimi, 04-10-2012 01:19 #4
Ook hier een gestresste mama en huisvrouw. Ben universitair afgestudeerd maar zit thuis met de kids… stress stress stress…

Soms denk ik dat ik gewoon dankbaar moet zijn voor alles, maar ja kan niks doen aan de stress…

Macaatje, 10-09-2012 22:02 #3
Een wat ouder artikel en reacties maar o, wat actueel nog! Ik voel me vaak alleen staan met deze gevoelens. Ik ben een thuisblijfmama en huisvrouw en ik heb het idee dat alleen ik weet dat ik de superheld ben… Een stukje waardering en erkenning van de maatschappij zou fijn zijn hoor.

Griet, 03-08-2011 23:09 #2
Het is inderdaad zoals dood gaan, je kwijnt gewoon weg, eens nooit iemand de huisvrouw eens vraagt of ze honger heeft en eens iemand die voor haar kookt. Het is allemaal eenrichtingsverkeer. Al het werk wordt als vanzelfsprekend beschouwd, meer dan de helft van het werk wordt niet eens opgemerkt, laat staan gewaardeerd.
Zeer goed artikel en ik denk dat veel huisvrouwen zich er in herkennen maar dat ze de moed niet meer vinden om er nog veel woorden aan te verspillen want dan zijn ze toch weer maar eens de zaag.

Hans, 23-05-2011 15:34 #1
Dat nou toch de eerste reactie uitgerekend moet komen van een huisman! Ik ben al ruim twintig jaar huisman en wat hierboven staat geschreven klopt helemaal. Het is echt een ondankbaar rotbaantje: eentonig en afstompend. Ik ben dan nog in de 'riante positie' dat ik nog twee dagen buitenshuis werk maar de sleur van de overige dagen wordt steeds groter. Je wordt er doodmoe van. Geen lol aan. Hellup!

Infoteur: Roberta
Laatste update: 27-04-2010
Subrubriek: Leven
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!