InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Stress: U kunt het de baas worden!

Stress: U kunt het de baas worden!

Stress, we hebben er allemaal wel eens last van. Het hoort bij het leven, en is nooit helemaal uit te bannen. Maar wat te doen als de situatie zo erg wordt dat u klachten krijgt? U kunt stress de baas worden. In dit artikel zijn een paar praktische tips beschreven die u wellicht kunnen helpen.

Werkstress de baas worden

Bent u gestrest, misschien door omstandigheden op uw werk? Als u er niet over praat, wordt het waarschijnlijk alleen maar erger. Onderzoekers op het gebied van stress op de werkplek geven de raad met uw werkgever te praten, want als hij niet weet dat er een probleem is, kan hij u ook niet helpen. Dat wil niet zeggen dat u uw woede en frustratie de vrije loop moet laten. Wees zakelijk en vermijd een vijandige opstelling. Misschien kunt u uw werkgever ervan overtuigen dat minder werkstress meer productiviteit zal betekenen. Hetzelfde kan gezegd worden over andere problemen op het werk, zoals spanningen en conflicten met collega’s. Zoek naar constructieve manieren om die problemen aan te pakken, misschien door nazoekwerk te doen als dit nodig is. Als u zich in een onoplosbare situatie bevindt, is het misschien beter te overwegen van werk te veranderen. Stress doet namelijk afbreuk aan uw leven.

Communicatie

De gezinskring hoort een plaats te zijn die vrij is van stress, maar meestal heeft men daar het meest met stress te maken. “Echtparen die strubbelingen hebben of als vijanden tegenover elkaar staan noemen gebrek aan communicatie de meest voorkomende oorzaak van onenigheid”, aldus het boek Survival Strategies for Couples. Dit besef kan u ervan weerhouden om over een gevoelig onderwerp te beginnen als uw partner moe of gestrest is. Is het niet beter het juiste moment af te wachten, zodat uw partner meer geneigd zal zijn te luisteren? Als u op uw werk een zware dag hebt gehad dan zal het best moeilijk zijn om kalm en geduldig te blijven. Maar door u af te reageren op uw partner, zal u dingen alleen maar ingewikkelder en frustrerender maken.

Zeg wat u bedoelt

U kunt beter in directe taal duidelijk maken wat u werkelijk voelt dan vijandigheid te uitten. Uw partner zal dan meteen in de verdediging gaan en is het met de communicatie gedaan. Geen van beiden let meer op, zegt wat ze echt voelen en de problemen worden alleen maar groter. Vrouwen verwachten vaak van mannen dat ze intuïtief begrijpen wat ze denken, zonder het echt uit te spreken. Ze gaan er van uit dat de man begrijpt dat ze willen vrijen als ze zegt: “Schat, ik ben een beetje moe, ik denk dat ik naar bed ga”. Bij mannen komt het niet eens op dat ze indirect iets bedoelt. Zeg dus gewoon wat u denkt.

Nuttige tips

  • Sporten helpt je spieren te ontspannen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die veel sporten, minder stress hebben.
  • Doe ontspanningsoefeningen. Kijk wat u heeft aan yoga of meditatie.
  • Gezond eten en niet roken en drinken bevordert u ontspanningsvermogen.
  • Neem de tijd om te ontspannen. Neem soms eens een pauze waarin u even helemaal niets of totaal iets anders doet. Afwisseling voorkomt stress.
  • Durf ‘nee’ te zeggen als u voelt dat u iets niet aankunt of niet wilt. Het is leuk dat iedereen u aardig vindt, maar in de eerste plaats moet u denken om jouw prioriteiten.
  • Als u voelt dat u de situatie niet meer in de hand heeft, zoek dan professionele hulp. Assertiviteitstraining, gedragstherapie, groepstherapie, psychotherapie, relatietherapie of sociale vaardigheidstraining kan u helpen de stress onder controle te krijgen.
  • Onthoud dat niemand perfect is! U kunt niet altijd alles goed doen en overal aanwezig zijn. Als u een keer iets minder goed doet, of een weekje niet op uw werk bent, vergaat de wereld heus niet. Wees u hiervan bewust.

Lees verder

© 2008 - 2019 Papillon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Stress: Feiten en cijfersSpanning is gezond, maar een teveel aan spanning kan stress veroorzaken. Een op de tien Nederlandse werknemers lijdt aan…
Wat veroorzaakt stress?Wat veroorzaakt stress?Wat is stress en waar komt het vandaan? De oorzaken van stress zijn soms moeilijk te bestrijden, omdat de niet iedereen…
Stres, stress, stress en nog eens stress!STres. Iedereen heeft er mee te maken. Wat zijn de oorzaken van stress en hoe kun je de draagkracht (dat wat je aankunt)…
Lichamelijke uitputting door aanhoudende stressLichamelijke uitputting door aanhoudende stressIeder mens heeft wel eens stress en dat is normaal. Er kan stress ontstaan omdat je te laat komt op een afspraak of omda…

Reageer op het artikel "Stress: U kunt het de baas worden!"

Infoteur: Papillon
Laatste update: 30-01-2009
Subrubriek: Leven
Special: Stress
Medische informatie…
Schrijf mee!