InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Positief denken en handelen

Positief denken en handelen

Positief denken en handelen Natuurlijk heeft iemand wel eens een rotbui, maar overall is een positieve instelling hebben goed voor de gezondheid en natuurlijk wel zo prettig voor de omgeving. Wat als je het van nature niet bent, maar wel wilt zijn, wat kan je dan doen?

Een situatie

Nagenoeg iedereen werkt voor zijn/haar salaris, maar we drijven op erkenning en complimenten, dat hoort er nu eenmaal bij. Een compliment krijgen is niet meer dan een menselijke behoefte, waar we allemaal zo nu en dan naar smachten. De een wat meer de ander wat minder.

De volgende vraag die dan opkomt is: “Hoe moeilijk is het om in de omgeving zo nu en dan een compliment uit te delen?” Een vraag snel beantwoord is, want met een collega, vriend, familielid of buur kom je regelmatig in situaties dat het een kleine moeite is om dat compliment te geven. De opmerking dat je het alleen doet als je het meent is legitiem, maar als je vindt dat die ander iets netjes opgepakt, afgewikkeld, in gang gezet etc. heeft, mag je dat ook wel eens uitspreken i.p.v. alleen maar denken.

Het gevolg

Het feit dat die ene persoon dat compliment van je gehad heeft is, behalve goed voor zijn/haar eigenwaarde, ook goed voor soortgelijk gedrag. En natuurlijk is niet iedereen hetzelfde en zal niet meteen de hele omgeving complimenteren, maar een tendens inzetten kan alleen als je begint met het goede voorbeeld, bij jezelf dus, en het vol blijven houden.

Zo kan het een kwestie zijn voor de leiding van een bedrijf om dit door heel het management door te voeren. Naast degene die het al uit zichzelf deden, worden de minder attente collega’s nu ook een beetje in de juiste richting gepositioneerd. Dit kan natuurlijk ook binnen de vereniging doorgevoerd worden of de ouders of grootouders in een familiesituatie.

Steekwoorden als reminder

Als iets gekunsteld is dan merken mensen dat en heeft het niet het beoogde effect. Enkele steekwoorden/zinnen om het op het netvlies te houden. Werk vanuit:
  • respect
  • oprechtheid
  • open
  • persoonlijk
  • motivatie

Leg plotseling positief gedrag jezelf niet op, maar probeer met kleine zaken die spelen het positieve te zien en er naar te handelen. Een kleinigheid die je opmerkt bij bijvoorbeeld een collega en waar je iets positiefs over zegt, kan al iets teweeg brengen. Succes … met het proberen of er minimaal over nadenken!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is oprechtheid wel zo eerlijkIs oprechtheid wel zo eerlijkIedereen heeft te maken met eerlijkheid, oprechtheid, manipuleren en liegen. De meeste mensen vinden dat zij eerlijk en…
Positief denken: de voordelen van optimismePositief denken: de voordelen van optimismeEen positieve instelling maakt je gelukkiger. Maar daar houdt het niet mee op. Optimisten zijn succesvoller op de arbeid…
Effectief omgaan met stressEffectief omgaan met stressIedereen heeft er wel eens last van, stress. Langdurig of juist kort, de ene situatie erger dan de andere, maar stress s…
Hoe geef ik goede complimenten?Hoe geef ik goede complimenten?Complimenten geven heeft een positieve invloed op motivatie en de zelfbeleving van kinderen. Maar sommige complimenten k…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Positief denken en handelen"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 14-10-2008
Subrubriek: Leven
Special: Menselijke psyche
Medische informatie…
Schrijf mee!