InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Positief denken: de voordelen van optimisme

Positief denken: de voordelen van optimisme

Positief denken: de voordelen van optimisme Een positieve instelling maakt je gelukkiger. Maar daar houdt het niet mee op. Optimisten zijn succesvoller op de arbeidsmarkt en in hun werk. Optimisten maken makkelijker en meer vrienden. En optimisten zijn gezonder: ze hebben minder last van ziekten en leven langer. Het is dus zeker de moeite waard om te werken aan een positieve houding en een optimist te worden. Optimisme zit voor een deel in je genen, maar een groter deel heb je zelf in de hand. Optimisme: een positieve kijk op het leven levert veel meer op dan alleen maar een gelukkig gevoel. Dat werd al lange tijd vermoed door wetenschappers en beweerd door goeroes. Maar in de afgelopen jaren zijn veel van de voordelen van optimisme ook echt wetenschappelijk bewezen. Het is de positieve psychologie die zich hier - samen met andere wetenschappen zoals neurologie, economie en sociologie - mee bezig houden. Optimisme heeft nog veel meer voordelen dan dat de meeste mensen denken.

Een positieve kijk in je persoonlijke leven

  • Het overgrote deel van de mensen gaat liever om met personen met een positieve levenshouding dan met mensen die negatieve zijn ingesteld (zeker personen die veel klagen zijn niet erg geliefd). Als optimist is het daarom makkelijker om vrienden te maken.
  • Een lach lokt vaak een lach uit bij de ander, en datzelfde geldt voor een positieve instelling. Optimisten zullen daardoor meer optimisten tegen het lijf lopen dan pessimisten, en dat kan het leven een stuk aangenamer maken.
  • Optimisten hebben over het algemeen een betere (liefdes)relatie.

Optimisme in je werk

  • Een positieve houding zorgt ervoor dat anderen jou meer waarderen, en dat je dus makkelijker iets van anderen gedaan krijgt.
  • Optimisten waarderen zichzelf ook beter en presteren daardoor beter dan pessimisten.
  • Optimisten zijn minder vaak ziek, en leveren hun baas dus minder ziekteverzuim op.
  • Door de optelsom van beide bovenstaande punten hebben optimisten meer kansen op de arbeidsmarkt, en zijn positievelingen (gemiddeld genomen) betere ondernemers.

Voordelen van optimisme voor je gezondheid

  • Optimisten voelen zich gezonder dan pessimisten.
  • Optimisten zijn minder snel verkouden en hebben minder last van griep.
  • Een positieve kijk op het leven zorgt voor een verminderde kans op hartziekten.
  • Positief zijn zorgt ervoor dat je meer weerstand opbouwt, dus dat je minder snel ziek wordt en dat je sneller geneest als je ziek bent.
  • Optimisten kunnen beter tegen stress en hebben hun emoties beter onder controle.
  • Optimisten leveren betere sportprestaties dan pessimisten.
  • Optimisten leven aanzienlijk langer dan pessimisten.

Maar hoe word je een optimist?

Het is leuk om te weten wat het allemaal voor voordelen heeft om een optimist te zijn, maar wat moet je met die informatie als je helemaal niet zo positief in het leven staat?

Dan kun je ervoor kiezen om optimist te worden. Dat is niet iets wat vanzelf gaat, maar wel iets waar je zelf heel veel aan kunt doen. Uiteraard zit een deel van je houding (optimistisch of pessimistisch) in je karakter en in je genen. Maar wetenschappers verwachten dat dit slechts 25% is. Op de andere 75% heb je zelf invloed. Gezien de vele (en waardevolle) voordelen is het zeker de moeite waard om te werken aan een positieve instelling en een optimist te worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Optimist zijn is een keuzeOptimist zijn is een keuzeDe rasoptimist kenmerkt zich door het positieve altijd in alles te zien, dat alles zich ten goede zal ontwikkelen en in…
Weg met het pessimisme: wees positief!Weg met het pessimisme: wees positief!Pessimistische mensen gaan er bijna altijd van uit dat de wereld en de mens slecht zijn. Ook kun je pessimistisch zijn o…
Pessimisme en hoe te leven met een pessimistPessimisme en hoe te leven met een pessimistIedereen kent wel een pessimist in zijn leven maar als partner dagelijks leven met een pessimist is niet te onderschatte…
Een vals positief resultaat van een zwangerschapstestEen vals positief resultaat van een zwangerschapstestEen vals positief resultaat van een zwangerschapstest kan veel oorzaken hebben zoals medicijngebruik, hormonen of zeep.…
Curatief, palliatief of positiefEr zijn verschillende soorten en vormen van maatregelen met betrekking tot een aandoening. Deze zijn op te delen in cura…
Bronnen en referenties
  • Leo Bormans (2011). Word optimist! Negen toetsstenen voor een positief leven.
  • http://www.happify.com/hd/10-reasons-to-think-like-an-optimist/

Reageer op het artikel "Positief denken: de voordelen van optimisme"

Reactie

Jeroen, 09-04-2014 14:33 #1
Vaak word optimisme gezien als de tegenhanger van pessimisme. Ik zie het liever als tegenhanger van een ongelukkig leven, waardoor dit ook komt.

Infoteur: Brempie
Laatste update: 08-12-2015
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 1
Schrijf mee!