InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Elke dag gelukkig door 7 simpele gewoontes

Elke dag gelukkig door 7 simpele gewoontes

Elke dag gelukkig door 7 simpele gewoontes Gelukkig zijn heb je grotendeels zelf in de hand. Geluk kun je stimuleren door beweging, geestelijke oefening, spirituele stimulans en creativiteit. Ook iets goeds voor iemand anders doen, samen zijn met mensen die je graag mag en jezelf verwennen helpen bij een gelukkiger gevoel. Een intenser geluksgevoel krijg je vooral wanneer je verschillende van deze tips dagelijks uitvoert. Evalueer resultaten en voel je bewust gelukkig. Hoe je je voelt wordt bepaald door wat je meemaakt, door ervaringen in je jeugd en door je genen en karakter. Maar geluk kun je voor een groot deel ook zelf sturen. Door een aantal dagelijkse gewoontes in je leven in te passen kan je leven een stuk aangenamer worden dan dat het nu is. Onderstaande tips kun je dagelijks uitvoeren en zorgen voor direct resultaat.

1. Beweging en buitenlucht voor meer geluk

Als je je gelukkiger wilt voelen helpt het om elke dag voldoende te bewegen, het liefst in de buitenlucht. Door beweging komt endorfine vrij, waardoor depressies worden tegengegaan. Beweging kun je vinden in de sportschool, of door te gaan tennissen of basketballen bij een sportclub. Maar je kunt ook op individuele basis gaan hardlopen, wandelen of fietsen. Het is aan te raden om dagelijks minimaal een half uur te bewegen.

2. Geestelijke oefening

Naast lichamelijke oefening heb je ook geestelijke stimulans nodig om lekker in je vel te zitten. Stimuleer je hersenen door een boek te lezen over een onderwerp waar je weinig van weet, speel een spelletje, of maak een kruiswoordpuzzel. Het kan natuurlijk dat je in je werk voldoende intellectuele uitdaging vindt, maar als dat niet het geval is, is het verstandig om hier minimaal 20 minuten aan te besteden. Door de prestatie die je levert zul je een voldaan gevoel hebben.

3. Spirituele stimulans

Spiritualiteit is een breed begrip, maar het gaat er hier voornamelijk om dat je op zoek gaat naar prikkels om jezelf mee te verrijken. Dat kan door kerkbezoek of meditatie, maar ook door museumbezoek, naar de sterren kijken, muziek maken of schilderen. Door te werken aan je spirituele en/of creatieve ontwikkeling werk je aan jezelf. Dat levert zowel op de korte als op de lange termijn een gelukkig gevoel op.

4. Gelukkig worden door iets goeds voor iemand anders doen

Gelukkiger worden doe je niet alleen door dingen voor jezelf te doen, maar vooral ook door dingen voor anderen te doen. Iets goeds voor iemand anders doen, zonder daar iets voor terug te verlangen, kan je een goed gevoel geven. En het levert die ander waarschijnlijk ook een goed gevoel op. Het geeft mensen vaak het gevoel dat ze verbonden zijn aan elkaar, ook als ze eigenlijk helemaal niets met elkaar te maken hebben. Iets doen voor iemand anders kan voor een complete dag een positieve invloed hebben op je humeur.

5. Samen zijn met mensen die je graag mag

Ook plezierig samenzijn met een vriend of familielid kan een goede uitwerking hebben op je gevoel van geluk. Deze momenten kun je in de weekenden hebben, maar je kunt ook proberen elke dag samen te zijn met mensen die je graag mag. Dit hoeft niet veel tijd te kosten. Een half uur per dag is voldoende, en dat kan ook koffie drinken, lunchen of een wandeling maken zijn, wat je normaal misschien in je eentje doet.

6. Jezelf verwennen

Veel mensen zitten 's avonds de hele avond voor de televisie. Dat is een makkelijke manier om te ontspannen, maar de vraag is of je daar erg gelukkig van wordt. Er zijn waarschijnlijk allerlei pleziertjes te bedenken waarmee je jezelf kunt verwennen. Maak hier een lijstje van, en probeer hier elke dag iets van af te weten.

7. Combineer de verschillende gewoonten

Misschien is het teveel gevraagd om elk van de bovenstaande tips elke dag allemaal op te volgen, maar het werkt wel extra goed wanneer je er wel verschillende kunt combineren. Daarnaast is het belangrijk met jezelf aan het einde van de dag te evalueren hoe het is gegaan, en daarbij vooral de gelukkige momenten terug te halen. Dat heeft niet alleen tot doel om de volgende keer de tips nog beter te benutten; de gelukkige momenten terughalen versterkt ook je geluksgevoel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De relatie tussen geld en gelukDe relatie tussen geld en gelukIs er een relatie tussen geld en geluk? Maakt geld gelukkig? Als geld gelukkig maakt, hoeveel geld heb je dan nodig? Bes…
Wat is geluk? Vier definities van het begrip 'geluk'Wat is geluk? Vier definities van het begrip 'geluk'Hoe word ik gelukkig? Op welke manier bereik ik het ware geluk? Wat is geluk eigenlijk? Deze vragen kunnen alleen beantw…
Tips om gelukkiger te wordenTips om gelukkiger te wordenBijna iedereen ervaart het gevoel wel eens gelukkig te zijn. Net zoals allerlei andere emoties zoals boosheid of verdrie…
Wat is geluk en wat doet geluk?Wat is geluk en wat doet geluk?Geluk is iets wat men te leen heeft. Het is iets wat we kortdurend en langdurend kunnen ervaren. Geluk is iets wat de me…
Een kind krijgen maakt niet gelukkiger, integendeel zelfsEen kind krijgen maakt niet gelukkiger, integendeel zelfsNatuurlijk zijn ouders blij met de komst van een kind. Maar de roze wolk waarover altijd geschreven wordt, blijkt in pra…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cherylholt, Pixabay
  • Richard Koch (1997) 'The 80/20 principle: The secret of achieving more with less'

Reageer op het artikel "Elke dag gelukkig door 7 simpele gewoontes"

Infoteur: Brempie
Laatste update: 20-10-2014
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!