Ontspannen, hoe doe je dat?

Ontspannen, hoe doe je dat? Het klinkt zo eenvoudig, je hebt hard gewerkt en om in balans te komen of te blijven, is ontspanning belangrijk. Behalve dat het lekker is, kan je je opladen om zo pieken in stress of druk veel beter aan te kunnen. Dan is het toch vreemd als veel mensen er moeite mee hebben zich werkelijk te ontspannen.

Hoe te ontspannen?

We zijn gewend door te gaan en dan is iets buiten de werksfeer al snel “ontspannen”, maar de praktijk is anders. Immers, niet iedereen is hetzelfde en dat maakt dat niet iedereen op eenzelfde manier ontspant. Denk bijvoorbeeld aan een dagje met de kinderen weg. Dit is voor de een heerlijk ontspannend, alleen een andere omgeving en het genieten van kinderen is voor veel mensen ontspannend. Maar zonder te oordelen, is dit lang niet voor iedereen het geval. Daarmee meteen gezegd dat zo’n dagje weg met de kinderen natuurlijk oké is, maar het brengt niet de ontspanning voor iedereen die nodig is voor de balans. Toch kan je het, met het beantwoorden van enkele vragen, redelijk benoemen. Waar moet je aan denken - en neem er de tijd voor - , waarbij 100% eerlijkheid in beantwoorden van de vragen een absolute must is!

Waar maakt je rustig / biedt volledige ontspanning?

  • water
  • vuur
  • massage
  • lichamelijk actief
  • geestelijk actie
  • spiritualiteit
  • willekeurig andere omgeving
  • cultuur
  • zintuigen prikkelend

Hoe vul je dit graag in?

  • alleen
  • met een partner
  • in een groep
  • volledig anoniem

Welk klimaat / seizoen helpt je te ontspannen?

  • algehele warmte
  • hete zon
  • zonnig voorjaar
  • fris voorjaar
  • als de blaadjes vallen
  • guur najaar
  • rustige winter
  • koude winter
  • koude winter met veel sneeuw

Hoe snel herstel je?

  • dagdeel
  • dag
  • meerdere dagen
  • minimaal één week

De volgende stap

Je kunt wel vragen eerlijk beantwoorden, maar als je er niets meer doet, stopt daar het proces ook. Toch is volledig eerlijk zijn een belangrijk onderdeel. Ook al weet je dat je partner iets anders nodig heeft om te ontspannen.
Zodra je je antwoorden eerlijk hebt ingevuld, kan je dit bespreken met je partner (en/of andere omgeving) om te kijken hoe te komen tot die broodnodige ontspanning. Immers, als je de sauna prettig vindt en je partner niet, kan je ook kijken om met een vriend of ander familielid te gaan. Een ander klimaat dan waar je normaal met je partner (en/of volledig gezin) naar toe gaat, kan ook tot een compromis leiden of je zoekt naar een gebied waar iets voor beide te vinden is. Als de een zich lekker laat masseren, vindt de ander wellicht een manicure lekker, of een zonnebankje, of je kruipt lekker een warme sauna binnen. Je hoeft niet alles samen te doen, ook dat kan onderdeel van een compromis zijn.

Compromis

Toch gaan veel mensen met of zonder gemorrel akkoord met de vakantie ideeën van de partner, maar als de partner reëel is dan ziet hij/zij je ook niet graag minder ontspannen. Een vakantie, een weekendtripje, een dagje weg, moet voor iedereen ontspannen zijn. Als je voldoende financiële middelen hebt het iedereen naar de zin te maken, is het gemakkelijker. Je doet het immers gewoon allebei, maar dit is niet voor iedereen weggelegd. In gesprek gaan over de wensen en tot een compromis komen, is dan toch echt de beste optie. Zolang de benodigde ontspanning, om weer op te kunnen laden, maar bereikt wordt. Wees duidelijk in je taalgebruik, je wensen en stuur aan op een uitkomst die voor iedereen wenselijk is.

Concluderend

Voor het benoemen moet je tot je gevoel komen, daar begint voor sommige mensen het probleem al. Echter, als je dit gedaan hebt en je hebt een lijst met antwoorden die leiden tot waar je echt van ontspant, is de volgende stap dit in de praktijk brengen. Dat laatste is – met een partner die heel anders ontspant – wel eens lastig. Maar anders dan het bespreekbaar maken en tot een compromis komen, is meestal tot echt de beste oplossing.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ontspannen, hoe doe je dat?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: November 2012
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!