InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Zelfvertrouwen: Feiten en cijfers

Zelfvertrouwen: Feiten en cijfers

Zelfvertrouwen: Feiten en cijfers Het steeds vaker voorkomen van eetstoornissen en het verhoogde aantal mensen dat plastische cirurgie ondergaat wijst erop dat steeds meer mensen een slecht zelfbeeld hebben. In dit artikel zullen een aantal onderzoeken worden aangehaald, die aangeven dat de situatie ernstig is.

Zelfvertrouwen en het lichaam

Een onderzoek aan de Universiteit van Texas laat zien hoe makkelijk iemands eigenwaarde beïnvloed kan worden. Tijdens het onderzoek werd er een groep jonge vrouwen in een kamer geplaatst met een aantrekkelijke vrouw, die klaagde dat ze te dik was. Dit wilde eigenlijk zeggen dat iedereen die dikker dan haar was een echt probleem had. Dit had een onmiddellijk effect op het zelfvertrouwen van de vrouwen, ook al was het maar een kort gesprek met een onbekende. De groep vrouwen werd vervolgens ondervraagt en 70% gaf aan dat ze wel medicijnen zouden wilden proberen om af te vallen.

Zelfvertrouwen en seks

Het maakt niet uit hoe oud een vrouw is, ze vindt altijd van zich zichzelf dat ze 10 jaar eerder aantrekkelijker was, blijkt uit een onderzoek van Patricia Koch van de Pennsylvania State University. Zij en een aantal collega’s bestudeerden ongeveer 300 heteroseksuele vrouwen een decennia lang. De vrouwen waren tussen de 35 en 50 jaar oud. De meeste vrouwen waren blank en hoog opgeleid. Het onderzoek wees uit dat de vrouwen ongeacht hun leeftijd zichzelf 10 jaar terug aantrekkelijker vonden. Hierdoor hadden de vrouwen minder seks en minder zin in seks.

In de hedendaagse samenleving is dit niet een opzienbarend resultaat. Er wordt ons namelijk voorgelegd dat wanneer men ouder wordt, men minder aantrekkelijk is. Deze standaard wordt vooral opgelegd door de media, waarmee we allen dagelijks geconfronteerd worden.
In het eerdergenoemde onderzoek waren er echter ook uitzonderingen; er waren een aantal vrouwen die zich meer of even aantrekkelijk voelden als 10 jaar terug. Deze vrouwen hadden meer seks, meer zin in seks en genoten meer van seks. Er schijnt dus een positieve link te zijn met het zelfbeeld van vrouwen en hun seksleven, wat op zich niet een vreemd gegeven is. Maar zelfvertrouwen geeft niet alleen een boost aan uw seksleven, ook in het dagelijks leven kunt u hier veel profijt van hebben.

Zelfvertrouwen en kinderen

Voor te veel meisjes is “het eruit zien als een model” een doel. Dit kan onder andere eetstoornissen tot gevolg hebben. Deze hoge standaard wordt wederom gepropageerd door de media. Uit een recent onderzoek is gebleken dat tv-programma’s al een dergelijk effect hebben bij meisjes die slechts 5 jaar oud zijn.

Wat te doen?

Wat kun je doen om je zelfbeeld op peil te houden of juist te veranderen? Hoe kunnen ouders hun kinderen helpen een goed beeld van zichzelf te krijgen? Dit zijn vragen die in een later artikel besproken zullen worden.
© 2008 - 2019 Papillon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay
  • Koch, P. The Journal of Sex Research, August 2005; vol 42: pp 215-223. Pennsylvania State University. Reuters.

Reageer op het artikel "Zelfvertrouwen: Feiten en cijfers"

Infoteur: Papillon
Laatste update: 30-01-2009
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!