InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Mediteren. Waarom zou je?

Mediteren. Waarom zou je?

Mediteren. Waarom zou je? Steeds vaker hoor of lees je over mediteren. Maar wat is mediteren nu eigenlijk? Is dat alleen maar weggelegd voor ‘zwevers?’ Zeker niet. Mediteren kan iedereen. Je kunt het zelf doen, als je in je persoonlijke omgeving bent, maar je kunt het ook in een groep doen. één ding is zeker: mediteren is goed voor lichaam en geest.

Wat is mediteren?

Bij mediteren word al vaak als eerste gedacht aan het oosten, monniken, nonnen en mystici en dat is ook niet zo vreemd want in vroeger tijden waren zij het, die zich daar al heel erg mee bezig hielden. Daar, in die tijd moest je zelfs ingewijd worden in een bepaalde orde of gemeenschap voordat je je er überhaupt mee bezig mocht houden. Het was en is, een manier voor mensen, die aan hun geestelijke ontwikkeling werken, om contact te komen met het Hogere en het Goddelijke in onszelf.

Goed voor lichaam en geest

Dus ja, als je het zo bekijkt, dan lijkt het misschien ook wel zweverig. Maar stel je eens voor dat ook jij, je met meditatie zou bezighouden. Ik kan je wel vertellen dat je dan beter in de wereld komt te staan. Want zowel geestelijk als lichamelijk heeft meditatie effect. Je wordt rustiger en meer ontspannen. En hebben we dat tegenwoordig nu niet juist heel erg nodig? Je hartslag word rustiger als je aan het mediteren bent en je bloeddruk gaat zakken. Je zult merken dat je sneller hersteld van stressgevoelens. Angsten en pijn nemen af en je gemoedsrust groeit.

Langzaam maar zeker word je je er bewust van, dat de buitenwereld ook echt ‘buiten’ kan blijven. En dat het enige dat écht telt het ‘hier en nu en jijzelf’ is. Je hóeft niet te voldoen aan alle regeltjes die wij mensen onszelf hebben opgelegd. Je hoeft niet knap en slank te zijn en een hoge studie gevolgd te hebben, om een waardevol mens te zijn. Oh, jee. Word ik nu weer zweverig? Tja.

Probeer het gewoon

Wil je iets bereiken? Heb je een wens? Gebruik die wens dan om je gedachten op af te stemmen. Ga het voor je zien, terwijl je daar heerlijk ontspannen zit met de ogen gesloten, helemaal relaxed en verder aan niets denkend. Alleen maar aan jouw wens en aan hoe het zal zijn als het bewaarheid wordt. Loop rond in je droomhuis, win die wedstrijd die je altijd al wilde winnen. Droom een beetje.

Houd je van de natuur? Dan kun je een cd opzetten met heerlijk ontspannende natuurgeluiden. Even weg vluchten uit je drukke bestaan en even lekker aan zee liggen of wandelen in het bos. Het kan allemaal, terwijl je mediteert. Doordat je steeds meer bewust van het ‘nu’ en van ‘jezelf’ ga je ook anders tegen andere mensen aankijken. Je krijgt meer begrip, je accepteerd mensen sneller en staat niet meer zo snel met je oordeel klaar.

meer balans en begrip

Meditatie kan er voor zorgen dat je een innerlijke balans in jezelf gaat vinden dat niet kan worden aangetast door de externe omstandigheden. Je zult beter om kunnen gaan met tegenslagen en uitdagingen die het leven je brengt, en raakt niet meer zo snel in paniek. Dus, ook al heb je nog zo weinig tijd, en sta je toch zo met je voeten op de grond. Ga eens mediteren. Je kunt er hooguit beter van worden.

Meer informatie? Kijk eens op www.abc-van-meditatie.nl of www.bewustleven.nl of op één van de vele sites op het internet.
© 2009 - 2017 Yoan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Mediteren. Waarom zou je?"

Infoteur: Yoan
Laatste update: 04-03-2011
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!