InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Gezond eten en drinken tijdens de overgang

Gezond eten en drinken tijdens de overgang

Gezond eten en drinken tijdens de overgang Eten en drinken kan een belangrijke rol spelen tijdens de overgang. Zo kan bepaalde voeding overgangsklachten doen toenemen en kan andere voeding er juist voor zorgen dat klachten afnemen. In dit artikel lees je alles over goed eten en drinken tijdens de overgang.

Fyto-oestrogenen

Fyto-oestrogenen zijn plantaardige stoffen die tot op zekere hoogte dezelfde werking in het lichaam hebben als oestrogenen (vrouwelijke hormonen). Omdat er tijdens de overgang steeds minder oestrogenen worden aangemaakt in het lichaam van de vrouw, kan het goed zijn om voedsel met een hoog fyto-oestrogeengehalte te eten. Met name in Oosterse landen als China en India wordt voedsel met fyto-oestrogenen al veel gegeten en onderzoeken hebben aangetoond dat bepaalde ziekten en ziekteverschijnselen daar minder voorkomen. Fyto-oestrogenen zijn te vinden in:
  • sojabonen
  • lijnzaad
  • rode klaver
  • kikkererwten
  • peulvruchten
  • volkoren graanproducten
Met name de eerste drie van dit lijstje bevatten een grote hoeveelheid fyto-oestrogenen waardoor zij als medicijn gebruikt kunnen worden. Overigens zijn er ook veel verschillende supplementen van fyto-oestrogenen op de markt die overgangsklachten kunnen verminderen.

Vetten

Gebruik in plaats van bakboter altijd olijfolie tijdens de bereiding van gerechten. In olijfolie zitten bestanddelen die goed zijn voor de gezondheid. Tijdens de overgang kan olijfolie o.a. helpen bij een droge huid, vermoeidheid, gebroken nagels en futloos haar. De vetzuren in olijfolie zijn goed voor het lichaam. Goede vetzuren zijn ook te vinden in:
  • walnoten
  • amandelen
  • zonnebloem
  • pompoen
  • sesam
  • lijnzaad
  • tonijn
  • zalm
  • makreel
  • haring
  • sardines
Verzadigde vetzuren zijn minder geschikt om te gebruiken tijdens de overgang. Deze zijn o.a. te vinden in dierlijke producten als vlees, eieren en zuivelrpoducten.

Water

Het spreekt voor zich, maar voldoende water drinken is tijdens de overgang erg belangrijk. Water helpt o.a. om voedingsstoffen snel(ler) af te voeren en houdt de lichaamstemperatuur op peil. Zeven glazen water op een dag zou voor een volwassen vrouw voldoende moeten zijn. Wie geen liefhebber is van water kan natuurlijk in de supermarkt ook water 'met een smaakje' kopen.

Koffie en alcohol

Het kan geen kwaad om zo nu en dan een kopje koffie of een glas wijn te drinken, maar koffie en alcohol kunnen opvliegers wel versterken. Koffie ontrekt bovendien kalk uit het lichaam en werkt vochtafdrijvend. Het is daarom goed om na een kopje koffie een glas water te drinken.

Zout en zoet

Teveel zout is nooit goed, maar tijdens de overgang al helemaal niet. Zout houdt namelijk vocht vast en verhoogt het risico op hart-en vaatziekten. Strooi dus niet teveel zout in het eten en koop producten met een kleine hoeveelheid zout. In broden en producten van Zonnatura bijvoorbeeld zit weinig zout. Ook producten met veel suikers kunnen schadelijk zijn tijdens de overgang. Producten met veel suikers bevatten meestal weinig goede voedingsstoffen als vitamines en mineralen waardoor de producten weinig energie geven.

Zuivel en kalk

Hoewel zuivelproducten veel kalk bevatten, hebben ze ook een hoog gehalte aan verzadigde vetten en dierlijke eiwitten. Probeer daarom niet teveel zuivelproducten te gebruiken. Een goed alternatief voor 'gewone' melk kan bijvoorbeeld sojamelk zijn. Kalk is hard nodig tijdens de overgang en is in vele andere producten dan zuivelproducten te vinden, o.a. in:
  • Bladgroenten
  • Vette vis
  • Sesamzaad
  • Amandelen
Kalk kun je ook binnenkrijgen door bijvoorbeeld calciumtabletten te slikken.

Vezels

Vezels reguleren het oestrogeenpeil in het lichaam, en zijn daarom ook erg belangrijk tijdens de overgang. Vezels zitten o.a. in:
  • Fruit
  • Groente
  • Volkorenbrood
  • Noten
  • Zaden
  • Peulvruchten
Gerelateerde artikelen
Verschil tussen de overgang en de menopauzeVerschil tussen de overgang en de menopauzeWat is het verschil tussen de overgang en de menopauze? Er komt een moment in het leven van de vrouw dat de eierstokken…
De overgang, hoe komt het en wat doe je eraan?Bij vrouwen van tussen de 45 en 50 onstaat een periode waarin de eierstokken stoppen met het aanmaken van oestrogenen, d…
Overgang test: Ben ik al in de overgang? Eenvoudige zelftestVeel vrouwen worden al vroeg in hun leven geconfronteerd met vreemde en vaak onplezierige klachten en symptomen, die hel…
Alles over de overgang en de menopauzeAlles over de overgang en de menopauzeAlle vrouwen krijgen er vroeg of later mee te maken: de overgang. Bij de ene vrouw gaat deze periode zowat ongemerkt voo…
Bronnen en referenties
  • www.overgangsinfo.nl www.medicinfo.nl

Reageer op het artikel "Gezond eten en drinken tijdens de overgang"

Reactie

Petra, 12-09-2012 19:58 #1
Ik ben inmiddels in de overgang. Ik let er juist op om niet teveel suiker te nemen. Ik neem geen zoete tussendoortjes meer. Eet meer fruit en ben toch bijna 2 kg aangekomen. Hoe kan dat? Ik wil nl ook stoppen met roken, maar wil er voor zorgen dat ik dan dus niet teveel aankom.

gr Petra

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 21-10-2009
Subrubriek: Leven
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!