InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Oplossingen om de winterdip te voorkomen

Oplossingen om de winterdip te voorkomen

Oplossingen om de winterdip te voorkomen Met het korter en kouder worden van de dagen krijgen steeds meer mensen last van de voor hun jaarlijks terug kerende winterdepressie. De één heeft er meer last van dan de ander, maar vaak wordt het wel als bijzonder vervelend ervaren. Zowel door de mensen die er last van hebben als hun omgeving. Het is mogelijk om er wat aan te doen zodat de winter hopelijk minder lang duurt en een wat mindere last is. En dat kan allemaal zonder medicijnen.

De oorzaak

De oorzaak van de winterdepressie is het gebrek aan licht. Mensen hebben zonlicht nodig om te functioneren en zich goed te voelen. Als iemand bijvoorbeeld om zeven uur 's ochtends in de auto stapt om te gaan werken en om zeven uur 's avonds na de files eindelijk weer thuis is heeft deze persoon in principe geen zonlicht gevoeld en gezien. Alleen maar de kunstmatige lampen op het werk en thuis. En daar zit nou net het probleem! Hoe slecht UV-licht soms ook kan zijn; we hebben het ook nodig! In de winterperiode is bovenstaande situatie op half Nederland van toepassing, dus dan is het niet zo gek dat veel mensen aan een winterdepressie lijden.

Hoe kom je aan licht?

De beste oplossing is dus zorgen dat je aan genoeg daglicht komt. Maar hoe doe je dat als je de hele dag werkt en dat vijf dagen per week? Vooropgesteld dat het niet nodig is om de gehele dag daglicht te krijgen. Een beetje is al voldoende om verbeteringen te merken. Maar wel met regelmaat, want anders werkt het niet. Ook hoeft het niet veel tijd te kosten, want dat hebben de meeste mensen tenslotte niet.

Maak bijvoorbeeld eens een korte wandeling tijdens je lunchpauze. En waarom zou je dat broodje binnen opeten als buiten een waterig zonnetjes schijnt? Ga lekker buiten op een bankje zitten in plaats van in de kantine. Op deze manier heb je zo 15-30 minuten licht te pakken. En zelfs zonder waterig zonnetje is het goed om buiten te zitten want ook dan zijn er UV-stralen. Ook bijvoorbeeld één of twee bushaltes eerder uitstappen en het laatste stukje naar het werk lopen heeft zin. Ditzelfde kun je doen met de auto door die auto één of twee kilometer voor het werk te pakeren en het laatste stuk te lopen.

Op de vrije dagen kun je natuurlijk iets extra's doen. Ga eens een flinke eind wandelen of fietsen. Of maak de tuin klaar voor de winter. Ga op de fiets de boodschappen doen en ga naar de markt in plaats van de supermarkt. Wat je ook doet: probeer ervoor te zorgen om niet in de weekeinden alleen maar binnen te zijn. Ook als het koud is en regent kun je best naar buiten met warme kleding en een paraplu.

Binnenshuis

Ook in je eigen huis kun je ervoor zorgen dat het wat 'zonniger' wordt. En dat helpt ook zeker mee. Verf bijvoorbeeld één muur in een lichte kleur, hierdoor is je huis gelijk veel minder donker. Iedere week een verse bos bloemen in huis brengt als het ware het voorjaar in je huis. Een CD met zomerse muziek helpt mee aan een zonniger humeur. En zorg er vooral voor dat het nooit koud is in je huis!

Bij sommige mensen helpt een regelmatig bezoek aan de zonnebank. Theoretisch gezien klopt dit. Een flinke overdosis aan UV-stralen een bruin kleurtje doen wonderen. Maar houdt er wel rekening mee dat een zonnebank vreselijk ongezond is voor de huid en kankerverwekkend! Beter is dan een kleurtje uit een flesje, daarmij krijg je ook die fijne bruine kleur.

Op vakantie

Wie het zich kan en wil permitteren doet er goed aan om ergens halverwege de winter een weekje zon te boeken. Zorg er dus voor dat je naar een bestemming gaat die gegarandeerd zon heeft. In de wintermaanden zul je hiervoor iets verder moeten vliegen. Aan te raden is in januari te gaan. Ongeveer halverwege de winter en de reizen zijn dan vaak het goedkoper. Dan heb je iets lekkers om de eerste periode van de winter naar uit te kijken, en na je weekje vakantie heb je weer nieuwe energie en iets moois om op terug te kijken.

Houd je de gehele winter één ding voor: de winter duurt niet voor eeuwig en voor je het weet is het weer voorjaar!
© 2009 - 2019 Zelda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Winterdepressie: Lichttherapie tegen de winterdipLichttherapie is een goed middel om van een winterdepressie of winterdip af te komen. De depressie ontstaat door een tek…
Wat is een winterdepressie?Wat is een winterdepressie?Zodra de dagen korter worden tijdens de Herfst, beginnen bij een hoop mensen klachten van onrust, neerslachtigheid en ve…
Lichttherapie via de oren als remedie tegen een winterdipLichttherapie via de oren als remedie tegen een winterdipNaast de gewone lichttherapie tegen de symptomen van een winterdip of winterdepressie, is er nu ook een andere methode:…
Winterdepressie oorzaken, symptomen en behandelingEr zijn sterke aanwijzingen dat de verminderde blootstelling van het lichaam aan zonlicht een oorzaak is voor het ontsta…
In de winter een dip?In de winter een dip?Wanneer het weer guurder wordt en de dager korter krijgen veel mensen last van een winterdepressie. Wat kun je er tegen…

Reageer op het artikel "Oplossingen om de winterdip te voorkomen"

Infoteur: Zelda
Gepubliceerd: 28-10-2009
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!