InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Bewegen, belangrijk voor iedereen

Bewegen, belangrijk voor iedereen

Bewegen, belangrijk voor iedereen Iedereen moet bewegen, want dat is goed voor onze conditie en goed tegen overgewicht. Allemaal uit de veren om stevig te bewegen. Maar waarom vinden mensen het dan nog steeds zo moeilijk om de discipline op te brengen iedere dag goed te bewegen.

Balans

Balans is belangrijk in alles wat je doet en dat daar beweging deel van uitmaakt is logisch. Maar omdat bij veel mensen de balans weg is, is er vaak geen energie mee om – in dit geval – het bewegen in het dagelijkse ritme op te nemen.
Want we willen een carrière, een gezin, samen leuke dingen doen en het huishouden doet ook zichzelf niet. Dan is bewegen toch wel de eerste die menigeen achterwege laat. Immers “we bewegen iedere dag al zoveel”. Maar niet heus, want we bewegen van de auto naar de lift en dan naar het bureau en weer terug.

Wanneer bewegen

Eigenlijk is het heel eenvoudig, want een half uurtje eerder opstaan en er is tijd genoeg om de dagelijkse beweging te krijgen. Maar ja, we willen s avonds nog met een hobby bezig zijn, dat theaterstuk zien of het favoriete programma op televisie. Wat zoveel inhoud dat je tot het uiterste tijdstip in je bed wilt blijven liggen, dat heb je immers nodig.

Dat klopt ook, maar je bent ook verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt en als je in de avond laat nog graag dingen doet, vindt je dat dus belangrijker dan in de ochtend te bewegen. “Ik heb geen tijd” is derhalve nooit een excuus, je vindt het gewoon niet belangrijk genoeg. Prioriteiten stellen dus.

Overigens is ook daar een oplossing voor, want als je graag je favoriete televisieprogramma wilt volgen is er altijd nog de mogelijkheid dit te combineren met bewegen. Gezonder dan met de zak chips op de bank.

Mogelijkheden genoeg om te bewegen en iedereen weet hoe belangrijk het is. Dat wil dus zeggen dat je een gezond fit lichaam dus prioriteit geeft of niet.

Beginnen

Voor diegene die toch de beslissing nemen om te bewegen op dagbasis, is het allemaal niet zo zwaar als we soms denken.
Naast op de plaats (of een loopband) lopen in een rustig tempo zijn er prima oefeningen die gevolgd kunnen worden om het lichaam soepel te houden. Een opsomming van een aantal mogelijkheden in willekeurige volgorde en bouw het aantal bewegingen altijd rustig op:
  • Hoelahoep. De beweging die je maakt als je gaat hoelahoepen.
  • Armen spreiden en rustig rondjes om de as van arm draaien.
  • Armen achter elkaar zo ver mogelijk naar rechtsachter en daarna naar linksachter zwaaien
  • Maak met de armen de reguliere boksbewegingen
  • Zet de armen in een hoek en laat de binnenkanten van onderarm elkaar raken en beweeg de arm in dezelfde houding zover mogelijk naar achter.
  • Druk jezelf op op de grond of middels een verhoging (om te beginnen).
  • Als je op de plaats loopt of op de loopband verhoog dan in een vaste frequentie je looppas en neem weer gas terug.
  • Zak beurtelings door een knie en zet het ander been recht achter je lichaam.
  • Tik met rechte benen je tenen aan met je vingertoppen.
  • Ga met gestrekte benen voorover staan en tik beurtelings met je linkerhand je rechter voet aan en andersom. De andere arm zover mogelijk naar achter zwaaien.
  • Ga liggen, knieën licht gebogen, armen achter je hoofd en richt je bovenlichaam op.
  • Sluit je handen kruislings voor je lichaam en span je borstpieren aan.
  • Staand of zittend. Maak met je schouders een rugcrawl beweging (alsof je op je rug zwemt).
  • Ga liggen en maak met je benen en fietsbeweging in de lucht.

Als je een half uur oefeningen voor alle spiergroepen doen is het wel goed om rustig op gang te komen en weer te stoppen. De warming up en cooling down is belangrijk om geen blessures op te lopen.
De oefeningen kunnen heel rustig opgebouwd worden en als je genoemde oefeningen in ieder geval een half uur volhoudt is dat goed voor je lichaam en je voelt je er lekker fit bij.
Dat neemt niet weg dat er altijd wel een keer overgeslagen kan worden, maar probeer het ritme of in ieder geval 6x per week de oefeningen wel vol te houden.

Laat bewegen overigens niet in de plaats komen van gezond eten, op je voeding letten – niet alleen mensen met overgewicht – is altijd belangrijk. Hoge bloeddruk of een te hoog cholesterol komt ook veel voor bij mensen die geen overgewicht hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hardlopen op een loopbandEen loopband is een perfect trainingsapparaat om binnen hard te lopen. De mogelijkheden van een goede loopband zijn zeer…
Hardlopen: voordelen voor de mentale gezondheidVeel mensen die ervaring hebben met een langere periode regelmatig hardlopen geven aan dat ze zich sterker voelen, minde…
Het belang van bewegenHet belang van bewegenHet zal voor niemand iets nieuws zijn dat beweging een vast onderdeel van ons leefpatroon moet zijn. We willen immers al…
Vrouw en voeding: een te hoog cholesterolgehalteVrouw en voeding: een te hoog cholesterolgehalteKan een vrouw met een te hoog cholesterolgehalte dmv gezonde voeding het cholesterolgehalte verlagen? Wat kunnen de oorz…

Reageer op het artikel "Bewegen, belangrijk voor iedereen"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 12-11-2009
Subrubriek: Leven
Special: Sporten
Medische informatie…
Schrijf mee!