InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Iedereen is bezig met “gezond leven”

Iedereen is bezig met “gezond leven”

Iedereen is bezig met “gezond leven” We lopen inmiddels over als het gaat om “gezond leven”. Iedereen moet gezond leven en het lijkt een opgedrongen leefstijl. En dat is ook het geval, maar wordt ook ingegeven door de cijfers dat Nederland aan het verdikken is. De Westerse maatschappij, en Nederland in het kielzog van de Verenigde Staten, gaat net zo hard mee.

Probleem?

Moesten wij eerst nog lachen, leedvermaak dus, om de enorme omvang van Amerikanen die in speciale televisieprogramma’s tentoongesteld werden. Net zoals voorheen in het circus, doen we dat nu anoniem voor televisie.
Inmiddels komt het vervaarlijk dichtbij, want Nederland ligt in zoveel zaken even achter op de Verenigde Staten en dus hier ook mee. Hierbij dus niet sprekend over enkele kilo’s extra, maar zwaar overgewicht waar het fysieke en vaak ook het geestelijke zwaar te lijden heeft onder het overgewicht.

Welvaartstaat

De welvaartsstaat heeft ook zijn nadelen, dit is er een van. En dat er nu nogal spastisch wordt gedaan over zwaar overgewicht is niet vreemd. Niet goed, maar ook niet raar. Diëtenland ziet er weer business in, want we blijven wel Nederlanders, en dus is er een hele markt ontwikkeld vol shakes, koekjes en snoepjes met weinig calorieën en poeders waar je lekker stevig vanaf valt.
Maar het levert uiteindelijk niet op behalve enorme doktersrekeningen die zometeen een deel van de zorgkosten weer optrekken en waar “de gemeenschap”, waar we allemaal deel vanuit maken, weer voorop draait.

Anders leven

Degene die aan de shakes en suikervrije koekjes doet is niet degene die een ander mindset krijgt. Dezelfde manier van innemen blijft in stand en wordt alleen vervangen door een koekje met iets minder calorieën.
Het besef dat je weet wat er door je mond je lichaam in gaat en wat het vervolgens voor je lichaam doet, in negatieve of positieve zin, is er niet.

Belangrijker is een andere manier van leven, waarbij je je ook nog prettig voelt. Daarmee niet gezegd dat je je hele leven om moet gooien, maar bekijk de slechte gedeeltes van je leefpatroon wat nadrukkelijk en probeer daar iets aan te doen (met of zonder support).
  • Beweeg je weinig zoek dan naar wat vormen van bewegen die in je leefpatroon passen en ga niet als een idioot dagelijks rennen, tenminste niet als het niet je uiteindelijke leefpatroon wordt.
  • Eet je veel koolhydraten (meer dan je verbruikt) sla dan geen maaltijd over of zoek geen plaatsvervangende dieetproducten, maar vervang een broodmaaltijd voor bijvoorbeeld een zuivel met vruchten combinatie (bij voorkeur vers).
  • Grote pasta of rijst eter? Blijf gewoon wat pasta of rijst eten maar matig en vermeerder de hoeveelheid groenten bij deze maaltijd en breng daarmee de volledige maaltijd hiermee meer in balans.
  • Zoetigheidverslaving? Neem rustig een koekje of stukje chocolade, maar spreek met je zelf af dat je bij een kopje koffie of thee 1x op een dag iets zoetigs neemt i.p.v. 2 of 3 of nog meer. In de middag ook iets zoetigs? Pak een bakje schoongemaakt fruit. De aardbei bijvoorbeeld is bij uitstek een prima vervanger als je van zoetigheid houdt.
  • Te vet eten? Wok eens wat vaker met speciale producten om het eten in te bereiden of grill het vlees of de vis.

En zo zijn er tal van mogelijkheden om de slechtere eetgewoontes te vervangen voor over zo lekkere gezonde voeding. Een kroketje of patatje mag best een keer, maar niet wekelijks en niet met veel vette mayonaise. Alles met mate en de balans houden.

Balans

Is balans dan het toverwoord? Nee, balans is geen toverwoord maar wel de vervanging van “te”. Overal waar “te” voor staat vervangen voor het in balans brengen, brengt je al een heel eind in de goede richting. Al was het maar het besef van je leefpatroon en de beperkingen die het je enig moment op gaan leggen. Want iedereen wens je toch bij voorkeur een prettig en gezond leven toe, als je hier op deze wijze zelf een stukje aan bij kunt dragen, is de eerste belangrijke stap gezet.
Gerelateerde artikelen
Voorkom diëten, ga gezond eten!Voorkom diëten, ga gezond eten!Heel veel mensen die willen afvallen, volgen een dieet. Denk aan Atkins, Sonja Bakker of het Ziekenhuisdieet. Gezond ete…
Het Die-Eet-Anders dieet van Dokter AndersHet is nu mogelijk om 7 tot 10 kg in de eerste maand af te vallen met het Die-eet-Anders van Dokter Anders. Dit dieet la…
Bep, de beste methode om aftevallenBep, de beste methode om aftevallenBep is de beste afvalmethode om succesvol aftevallen. Een deskundige jury van het RTL-programma EditieNL, waaronder spec…

Reageer op het artikel "Iedereen is bezig met “gezond leven”"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 02-12-2009
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!