InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Depressie, tips om er bovenop te komen

Depressie, tips om er bovenop te komen

Het leven zou men kunnen vergelijken met een achtbaan. Rijk of arm, oud of jong, iedereen kent hoogten en laagten. Sterker, zelfs topspecialisten op gebied van depressies zien het weleens niet meer zitten. Wat deze experts echter wel weten uit ervaring, is dat vrijwel elke depressie omkeerbaar is, zelfs de zwaarste. En voor de niet zo zware bestaan er enkele erg eenvoudige kneepjes die wonderen kunnen verrichten.

Relativeer de situatie

Overtuig uzelf ervan dat het niet erg is dat u zich wat ongelukkig voelt. Zie in dat de neerslachtige bui slechts tijdelijk is - wordt niet nog verdrietiger omdat u verdrietig bent.

Doe iets actiefs

Rondlummelen in huis en lopen kniezen maakt u zeker nog depressiever. Ga dus het huis uit. Het maakt niet zo veel uit wat u doet, als het maar iets actiefs is. Ga wandelen, fietsen, bezoek een vriend, speel een spelletje schaak, lees een boek of ga in het park mensen observeren. De televisie aanzetten is dus niet actief.

Blijf proberen - en geef het dan op

Als kind en jongvolwassene hebben we bepaalde ideeën over wat we van het leven verwachten. En soms blijven we hieraan vasthouden, ondanks dat het leven steeds weer aantoont dan deze ideeën onrealistisch zijn. Het nastreven van onbereikbare doelen kan tot depressie leiden. Op dat moment kunt u het beste gewoon zeggen: Ik heb mijn best gedaan - nu geef ik het op.

Voeding als medicijn

meer dan wat ook, is voeding bepalend voor uw geestesgesteldheid, aldus een professor uit Californië. De doeltreffende voedingsstoffen om depressie aan te pakken zijn volgens haar vooral vitamine B en bepaalde aminozuren.
Als u zich neerslachtig voelt, neem dan 's ochtends op nuchtere maag 1000 tot 3000 milligram van het aminozuur L -tyrosine, 30 minuten later gevolgd door een extra dosis vitamine B complex bij het ontbijt.

Wanneer is het tijd om hulp te zoeken?

Wanneer u helemaal aan de grond zit en het gevoel maar niet kwijtraakt, al hebt u alles geprobeerd wat u maar kon bedenken, is het misschien tijd om er professionele hulp bij te halen. Zoek hulp als u gedurende meer dan twee weken vier of meer van de volgende symptomen ervaart.
  • Aanhoudende gevoelens van droefheid, angst of leegheid.
  • Gevoelens van wanhoop en/of pessimisme.
  • Schuldgevoelens, gevoelens van waardeloosheid en/of machteloosheid.
  • Verlies van belangstelling voor of plezier in gewone bezigheden, ook seks.
  • Slaapstoornissen (zoals slapeloosheid, vroeg ontwaken en/of verslapen).
  • Eetstoornissen (veranderde eetlust en/of gewichtsverlies of toename).
  • Verminderde energie, vermoeidheid en/of een gevoel van afgeremd te worden.
  • Gedachten aan dood of zelfmoord, of zelfmoordpogingen.
  • Rusteloosheid en/of prikkelbaarheid.
  • Concentratiemoeilijkheden, problemen om dingen te onthouden en/of om beslissingen te nemen.
© 2009 - 2019 Ray14125, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Depressie: soorten depressies - depressie bij vrouwenDepressie: soorten depressies - depressie bij vrouwenDepressies zijn onder te verdelen via een bepaalde indeling: de DSM IV. Er zijn twee hoofdvormen: 'depressieve stoornis'…
Depressief door gebrek aan zonlichtDepressief door gebrek aan zonlichtDepressies kunnen allerlei verschillende oorzaken hebben en één daarvan is een gebrek aan zonlicht. De laatste jaren bli…
Depressie: oorzaak en kenmerkenDepressie: oorzaak en kenmerkenEen depressie komt voor zowel bij kinderen als bij volwassenen. Een depressie heeft een aantal specifieke kenmerken. Nie…
Paroxetine (Seroxat): medicijn bij depressieParoxetine (Seroxat): medicijn bij depressieParoxetine (merknaam Seroxat) is een medicijn dat gebruikt wordt bij depressieve klachten. Paroxetine behoort tot de kla…
Hyperfagie - overmatig etenHyperfagie - overmatig etenVeel vrouwen kennen die periode in de maand voor de eigenlijk visite van oma: vreet-bui!. Je mond verandert in een eenar…

Reageer op het artikel "Depressie, tips om er bovenop te komen"

Reactie

Pippi, 20-03-2013 10:26 #1
Redelijk artikel maar wat beweegt iemand ervoor te kiezen om er een foto van een fotomodel poserend op treinrails bij te doen? Onbegrijpelijk.

Infoteur: Ray14125
Gepubliceerd: 03-12-2009
Subrubriek: Leven
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!